Cxense Display

Porsche Panamera GTS: Fuld gas i den grønne raket
Testbilen er monteret med firehjulsstyring, der giver en mærkbar effekt på indstyringen i sving på Bahrain-banen.
Foto: Stefan
Bilen Af
Porsche Panamera GTS bygger bro mellem en rummelig og praktisk rejsevogn for fire personer og en hardcore sportsvogn. Vi jager en dansk Le Mans-vinder i den store Porsche på Formel 1-banen i Bahrain.

Termometeret viser 30 grader, og der er sand så langt øjet rækker, kun forstyrret af et utal af oliepumper med lange snabler i undergrunden.

Vi er i det olierige kongedømme Bahrain mellem Saudi Arabien og Qatar, hvortil der hører et specielt stykke asfalt, hvor vi udsætter den nye Panamera GTS for lidt af en prøvelse.

GTS står for Grand Turismo Sport og er placeret mellem Panamera 4S og Panamera Turbo. Selvom GTS dermed ikke er den hurtigste Panamera, er det Porsches svar på en sportslig variant med ekstra raceføling.

Den fireliters V8 motor med biturbo kender vi fra Panamera Turbo. I GTS yder den 460 hk. Via firehjulstræk og en ottetrins dobbeltkoblingsgearkasse er 0-100-tiden 4,1 sekunder og topfarten 292 km/t.

Sport Chrono-pakken med det lille drejehjul på rattet til at vælge køreprogram og sportsudstødningen er standard, og den adaptive luftundervogn har 10 mm lavere frihøjde. Luftundervognen sikrer, at Panamera GTS formår både at være hardcore baneracer og eminent og komfortabel cruiser gennem ørkenlandskabet.
 
Bag rattet føles den store Panamera lige så kompetent som en 911. Testbilen havde ikke en mislyd efter en times tortur på Formel 1-banen.
-Stefan

Porsche i kaotisk arabisk trafik

Panamera er lidt af en mundfuld at manøvrere rundt i den kaotiske trafik. I Bahrain hersker jungleloven, men mod syd stopper al bebyggelse, samtidig med at ørkenen åbner sig.

Sanktionerne for overtrædelse af hastighedsgrænserne er skræmmende; op til 30 pct. overskridelse kan give tre måneders fængsel, så vi holder os inden for grænserne. Heldigvis ankommer vil til Bahrain International Circuit, hvor Kevin Magnussen & co. slår sig løs i Formel 1 – og Porsche har lånt nøglerne til anlægget.
 
Den tredelte eldrevne hækspoiler er skjult mellem baglygterne, når den ikke er slået op.
-Stefan

Le Mans-vinder som hare

Mørket sænker sig, og projektører oplyser hele banen. Foran mig holder Porsche-testkører Michael Christensen, du ved, ham der vandt Le Mans i sommer, i en gul Porsche 911 Turbo S. Der er ingen chance for, at vi kommer i nærheden af at fange ham, men det viser sig alligevel, at den to ton tunge Panamera GTS har kvaliteter.

Første runde er en opvarmningsrunde, hvor Michael viser os rundt i adstadigt tempo, men kun lige indtil vi rammer langsiden, og fanden tager ved ham.
 
Skålformede Alcantara/læder-beklædte racerstole er standard i GTS.
-Stefan

På offentlige veje er Panamera stor og med nærmest uendelige kræfter, men på banen bliver vi pludselig små. En Formel 1-racer når nul til 200 km/t og ned på nul igen på omkring 6,9 sekunder. Panamera GTS skal bruge 15,4 sekunder til 200 km/t, og først her skal der bremses.

Første sving, der er et meget skarpt højresving, nærmer sig med knap 250 km/t, men testbilerne er heldigvis monteret med 390 mm keramiske bremser, så selv to ton ikke er et problem at stoppe.

På vej tilbage til lufthavnen i samme bil er der ingen mislyd eller skurren fra bremserne. Panameraen opfører sig, som om vi var kørt ud fra forhandleren for fem minutter siden.
 
Mamba Green og Carmine Red to nye farver til Panamera. Specielt den grønne ser vild ud.
-Stefan

Børsen var inviteret af Porsche.

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display