Cxense Display

2019 bliver året, hvor familien Danmark skal overveje en elbil
Hyundai Kona Electric er en kvik og regulær femsædes crossover med en rækkevidde på op til 485 km og en pris fra 270.000 kr.
Foto: Uli Sonntag
Bilen Af
De første skvulp fra bølgen af de nye elbiler når Danmark nu. Priserne falder, og udbuddet vokser.

En gennemgang af årbogen Bil Revyen 2019, der netop er udkommet, dokumenterer, at udbuddet af elbiler stiger herhjemme.

Fra de dyrere tyske mærker kommer en strøm af nye eldrevne modeller. Den starter i toppen af prisskalaen med Audi e-tron, der kan bestilles nu og leveres til sommer til en forventet pris fra 935.000 kr.

Mercedes-Benz EQ C forventes samtidig til en lidt lavere pris, mens Porsche også har deres første rent eldrevne model i nyere tid undervejs.

BMW vil have 12 rene elbiler i familien i 2025, og den første bliver en batteridrevet søster til X3. BMW iX3 forventes sidst i 2019.

Den længe ventede Tesla Model 3 kommer angiveligt under 400.000 kr. på danske plader, når de første eksemplarer når Danmark midt i 2019.

Det folkelige gennembrud

Men hvad med det folkelige gennembrud? Det er ikke kommet endnu med familiebilen Nissan Leaf, som ellers blev introduceret for knap et år siden fra 260.000 kr. inklusive ladestander, kabler og to års gratis strøm.

I år er der hidtil solgt 525 stk. Leaf, hvilket gør det til den mest solgte elbil herhjemme. Til sammenligning er der dags dato solgt 7919 stk. af den mest solgte bil Peugeot 208.

Nye koreanere under 300.000 kr.

Fra nytår kommer der to nye koreanske spillere på markedet, der vil kunne bidrage til elbilens udbredelse. Kia e-Niro er den eldrevne udgave af den i forvejen populære crossover, og kendskabet til modellen vil kun gavne potentialet for den eldrevne variant. Prisen er endnu ikke oplyst.
 
Gearstangen i Hyundai Kona Electric er erstattet af trykknapper, da der kun er et gear frem og et tilbage. Elmotoren tager så mange omdrejninger, at der ikke er brug for en gearkasse.
-Uli Sonntag

Den kender vi til gengæld for Hyundai Kona Electric, som er en af to elbiler blandt de fem finalister til Årets Bil i Danmark 2019 (den anden er Jaguar I-Pace).

Kona Electric fås fra januar fra 269.990 kr. for en version med 136 hk og en rækkevidde på 312 km i WLTP-normen. Det bedste køb er en 204 hk Trend med 482 km til 299.995 kr.

Kona Electric er en fornøjelse i byen

Vi har haft lejlighed til at køre bilen gennem et travlt København på en hverdag, og det er den perfekt til. Den er kvik fra start og uden andre lyde fra drivlinen end en svag snurren. I det hele taget imponerer det at køre så støjsvag en bil i denne prisklasse.

På grund af batteriets placering i bunden af konstruktionen er her bedre plads, end man skulle tro i forhold til de ydre dimensioner, og som familiebil må Kona Electric være godkendt.

Der er solgt omkring 1000 Konaer i år med benzin- og dieselmotor, så hvad skal man tage: Benzin, diesel eller el?

Svaret er, at du skal tage den variant, der passer til dit kørselsbehov. Kører du mest blandet kørsel, har el en fordel i den støjsvage drivline og driftsomkostninger, der ligger under det halve af en tilsvarende benzinbil. Kona har fem års garanti uden kilometerbegrænsning uanset drivline. Den elektriske version har 8 års garanti/200.000 km på batteriet.

5 spørgsmål og svar om elbilen i 2019 ved Børsens motorredaktør Steen Bachmann

1 Er strøm et alternativ til benzin og diesel?

Absolut ja. Fra de nuværende ejere af Teslas biler ved vi, at den batteridrevne drivline udfylder sin opgave, og at der i praksis ikke er problemer med hverken rækkevidde eller opladning. Det er mest ejere af almindelige biler, der går op i rækkevidden.

2 Og hvis man ikke har råd til en Tesla?

Nye elbiler fås fra omkring 180.000 kr., men det er mikrobiler som VW e-Up, der er for små til familier. Skal du have to voksne og to børn med, er en bil som Hyundai Kona Electric relevant. Den fås i januar 2019 fra 270.000 kr.

3 Hvad med opladning?

Du skal have en lader derhjemme eller adgang til én på dit arbejde. Har du ikke det, kan vi ikke anbefale en elbil; det er for bøvlet at være afhængig af offentlige ladere. En lader koster 5000-10.000 kr., men følger aktuelt med uden merpris hos flere mærker. Har du din egen lader, sætter du kablet i, når du kommer hjem fra arbejde, og tænker ikke mere over det.

4 Kan jeg køre 800 km med campingvogn på en opladning?

Nej. Elbilen er et supplement til benzin og diesel og egner sig med den nuværende batteriteknologi ikke til at trække tunge påhængskøretøjer. En Berlingo egner sig heller ikke til en trackday – biler skal bruges til det, de er beregnet til. Elbiler er beregnet til blandet kørsel og gerne i byområder.

5 Hvordan kan det være miljøvenligt at køre på strøm lavet af tysk brunkul, og hvad med børnearbejdere i Ghana, der arbejder i miner for at skaffe litium til batterierne?

Om så samtlige elbiler i Danmark kørte på strøm lavet af kul, ville det stadig være en gevinst for miljøet, fordi der ikke er lokale emissioner, fordi bilerne støjer langt mindre, og fordi en elmotor udnytter energien bedre end en forbrændingsmotor. Og hvad tror du, blybatteriet i din egen bil er lavet af? Selleri? Bilproducenterne stiller samme arbejdsmiljøkrav til leverandører af batterikomponenter som til alle andre underleverandører.


Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display