Cxense Display

Med et prisfald på 78.125 kr. er topversionen af Subaru Outback pludselig attraktiv
Outback er ikke den nyeste eller mest avancerede SUV på markedet, og benzinmotoren har hverken hjælp fra turbolader eller elmotor. Alligevel giver bilen et godt indtryk i en uges test med blandet kørsel.
Foto: S. Bachmann
Bilen Af
Subaru præsenterede den seneste generation af Outback i 2014 ved et lille arrangement på mærkets skandinaviske hovedkvarter i Malmø, hvor der blev lagt store planer frem.

I Danmark skulle mærket ud af skyggen og væk fra sit ry som nichebil for teknikfeinschmeckere – en slags nutidens Saab – men sådan er det ikke gået.

I 2018 er der hidtil solgt beskedne 324 Subaru-personbiler herhjemme plus 28 varebiler. Det kan være årsagen til et prisfald på en af mærkets bedste modeller, den semi-høje og firehjulstrukne Outback.

Den er en mellemting mellem en stationcar og en SUV, der altid har firehjulstræk og trinløst gear (Lineartronic).

Det er nyttesløst at opregne konkurrenter, for der er ingen – Subaru lever sit eget liv og er fortsat nærmest en sekt.

Kraftigt prisfald på Subaru

Det er værd at se nærmere på modellen, hvis du er i markedet efter en ny bil, for en prisnedsættelse på 78.125 kr. på topversionen gør den interessant.

Der fås én drivline: En turboløs boxer­motor i skudsikker kvalitet, der savner turbomotorens seje bundtræk, men til gengæld kører sine angivne 13,7 km/l i snit uden problemer.
 
Læder, stor sikkerhedspakke med adaptiv fartpilot og to ekstra "øjne" øverst i forruden, stor musiksystem, navigation med mere er standard i topversionen Summit.

Outback er netop opdateret med nye forlygter med LED-kørelys og en ny kromramme rundt om den trykfølsomme skærm, hvis teknik er uændret. Det fortæller lidt om, at det er en relativt lille bilfabrik, der ikke har muskler til de store revolutioner i modelprogrammet.

Betjening med fagter, kæmpestore skærme og automatisk parkering via en app får du ikke – til gengæld har mærket et ry for så pålidelig teknik, at dets autoriserede værksteder beklager sig over, at der ikke er andet at lave på bilerne end at skifte olie og dæk.

Speciel og afslappet kørestil

Outback har en ret speciel kørestil. Det trinløse gear tager ved med det samme for så at blive underligt elastisk. Derfor glemmer man hurtigt alt om kvik kørsel og tager det roligt.

Den afslappede køresti vil kunne appellere til mange af de nye danske SUV-købere, som egentlig burde prøve en Subaru.

Stor sikkerhedspakke med en fremragende adaptiv fartpilot og et sæt ekstra øjne øverst i forruden, der hjælper med at køre bilen, er standard.

De to stereokameraer i forruden aflæser ­situationen forude og genkender bremselys i modsætning til radarstyrede systemer, der blot justerer afstanden til bilen foran. Det bidrager til en rolig, forudseende og harmonisk kørsel, som passer godt til bilen. 

Subaru Outback fås aktuelt fra 425.000 kr.
 
Det permanente firehjulstræk passer sig selv på både asfalt og grusveje.
-S. Bachmann

FAKTA

Subaru Outback 2,5i AWD Summit

 
Opbygning
Femsæders SUV, firehjulstræk, trinløst gear

Motor
B4, 2498 cm3, 16V
175 hk ved 5800 o/m
235 Nm ved 4000 o/m

Præstationer
0-100 km/t 10,2 sek.
Topfart 198 km/t
Forbrug 13,7 km/l

Dimensioner
L/B/H 482/184/161 cm
Vægt/påhæng 1667/2000 kg

Pris
515.755 kr.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display