Jaguar bygger ny fabrik til gamle biler
Bilen her er en Jaguar E-Type Series 1,5 Roadster fra 1968 ombygget til elbil. Den blev brugt som bryllupsbil til prins Harry og Meghan Markles bryllup i maj 2018.
Foto: Jaguar Heritage
Bilen Af
Koncernen bag de britiske bilmærker Jaguar og Land Rover puster liv i deres historie med systematisk genopbygning af klassiske biler. Kom med indenfor på fabrikken, hvor gamle biler ikke bare bliver som nye, men tilpasses med moderne teknik helt efter dine ønsker.

Hvordan kunne du tænke dig din nye Jaguar E-type? Skal den være original, som da den blev produceret 1960'erne og 70'erne eller skal den opgraderes med moderne teknik, nye farver og et interiør, du selv vælger?

Du kan få det, som du vil have det, på den nybyggede Jaguar Land Rover Classic-fabrik, hvor de laver alt fra traditionel renovering af klassiske biler, til opgradering af nyere biler og komplet nybygning af gamle modeller.

Det sidste lyder tosset, men det er god forretning på mere end en måde, forsikrer fabrikken bag mærkerne Jaguar og Land Rover, som satser massivt på at gøre koncernens klenodier til salgsaktiver.

Man kunne forestille sig, at det foregik i en nedlagt fabriksbygning med slidt værktøj betjent af gamle fabriksmedarbejdere i T-shirts, men indenfor hos Jaguar Land Rover Classic er der den samme stemning af klinisk præcision som på fabrikken, hvor robotter bygger nye jaguarer få kilometer derfra.
 
Fabrikken opkøber klassiske Jaguarer til senere renovering. Det er langt fra en filantropisk virksomhed, da Jaguar Land Rover Classic skal give overskud.
-A. Hansen

Unge medarbejdere i uniform

Bygningen er ny, gulvene er hvide og de 54 ensartede arbejdsstationer betjenes af unge medarbejdere i ens, sort arbejdstøj.

En af de tungtvejende grunde til, at Jaguar Land Rover har etableret fabrikken, er historiefortælling. Mens nyere bilmærker fra dele af verden, som slet ikke producerede biler for ti og 20 år siden, presser sig ind på etablerede markeder med kvalitetsprodukter, bliver historien om brandet vigtigere for de "gamle" mærker.

Nyt liv i gamle biler

Som hos Mercedes, der hviler på en fortid af sølvpile og legendariske modeller, og bruger økonomi og energi på både at holde liv i de gamle modeller og på at fortælle historien om dem gennem museer og klassikerafdelinger.
 
En af de nyeste gæster på Classic-fabrikken er superbilen Jaguar XJ220, der blev bygget i 282 eksemplarer 1992-94. De handles i dag fra 3,5 mio. kr. u/afgifter.
-A. Hansen

Derudover har de egne specialværksteder for gamle biler, hvor de genopbygger, renoverer og servicerer historiske modeller, og stiller sig til rådighed med viden, råd og nyproducerede reservedele for kunder. Det sker i øvrigt ofte ikke kun af veneration for farfars bil. Der er penge i at holde de gamle biler kørende.

De stiger i værdi og udgør ofte en god investering. Jo bedre stand, des bedre investering.

Det har man vidst og udnyttet hos nicheproducenter som Ferrari og Lamborghini i mange år. Her tager klassikerafdelingerne sig også af klassificering af klassiske biler, så de fremstår garanteret originale. Mod betaling, naturligvis, men det betaler sig for begge parter. De gamle biler bliver mere værd, når Ferrari selv har sagt god for dem.

Det er ikke fllantropi

Nu er turen så kommet til de gamle engelske jaguarer. Og som de fleste ting, mærket gør, gøres det med ordentlighed. Koncernen har ikke bare etableret en afdeling, der skal varetage mærkernes historiske interesser; de har opkøbt en større samling af klassiske biler og opbygget en helt ny produktionsfacilitet, der sætter genopbygning, renovering, salg og udbredelse af klassiske Jaguar og Land Rover i system.

Ved første kig ligner det en poleret, filantropisk investering i fremtiden, men et besøg på den helt nye klassikerfabrik i udkanten af Coventry afslører, at det er god økonomi her og nu. Og det i høj potens og mere end én forstand.
 
Fabrikken er klinisk ren, og medarbejderne er klædt i ens sorte arbejdsdragter. Her er det en Jaguar E-Type, der får gennemgået sit ledningsnet.
-A. Hansen

De 14.000 kvm store fabriksbygning, der tidligere husede Jaguar og Land Rovers logistikafdeling, er opbygget til at tage imod kunder. Indgangen er ikke prangende, men receptionen udgøres af et lille museum med 15 udstillede biler af alle slags og i alle aldre. Her kan alle komme ind.

Fabrikken, der bygger, renoverer og servicerer, ligger på den anden side af bagvæggen, og rundture kan bestilles. Det samme gælder, hvis man vil have sin klassiske Jaguar eller Land Rover serviceret på fabrikken.

Det er også her, man ser på og bestiller sin "nye" gamle bil, som til gengæld for en fabriksgaranti er temmelig kostbar. Selv en dyr, ny Jaguar kan fås for 500.000 kr. uden afgifter. En "ny" bil fra klassikerafdelingen starter ved det tredobbelte, og skal det være den ikoniske E-type starter prisen ved 2,5 millioner kr.

Og der er kunder nok. Hertil kommer den pr-værdi, som fabrikken scorer ved at lade de "nye" gamle modeller fungere som levende historiefortællere i trafikken med begejstrede og entusiastiske ejere bag rattet.
I et næsten lige så stort lokale står en samling af klassiske britiske biler sirligt parkeret i et reolsystem, så de kan stå oven på hinanden i et blændende hvidt lokale. De er en del af kulissen af britisk bilproduktions storhed.
 
Fabrikkens garveri og læderafdeling tager udgangspunkt i de originale specifikationer, men særlige ønsker som quiltet læder og kontrastsyninger imødekommes gerne.
-A. Hansen

Privat samling til en værdi af en milliard kroner

I 2014 satte den hovedrige, engelske tandlæge dr. James Hull sin enorme bilsamling på 543 klassiske britiske biler til salg. Samlingen var vurderet til knap 1 mia. kr. og bestod mestendels af Jaguar- og Land Rover-modeller.

Koncernen bag produktionen af de nye biler slog til, og store dele af tandlægens samling bor nu på fabrikken. Det er side om side med denne samling, at 120 specialister arbejder med alt fra almindeligt service på klassiske Jaguarer til komplette nybygninger af gamle modeller. Det sidste gælder 25 eksemplarer af Jaguar D-type, som udgik af produktion i 1962.

Den 6-cylindrede racer vandt Le Mans i 1955 og 57. Jaguar besluttede at udnytte succesen til at bygge 100 eksemplarer, og allokerede 100 stelnumre til formålet. I mellemtiden havde andre mærker fået succes i Le Mans og Jaguar måtte stoppe produktion ved bil nr. 75, da de ikke kunne sælge flere.
 
Jaguar D-Type vandt Le Mans i 1955 og '57, og handles i dag fra 70 mio. kr.
-A. Hansen

Det er de resterende 25 stelnumre, som Jaguar for nylig har besluttet sig for at fylde ud med helt nybyggede biler. De bygges fra bunden, som helt nye biler af nye dele, men tilført de gamle stelnumre, som aldrig kom i brug.

Som den oprindelige model er de nybyggede biler racere, der ikke umiddelbart kan indregistreres, hvorved Jaguar undgår den dyre og besværlige godkendelsesprocedure, som nye biler ellers skal gennemgå. Ikke desto mindre har interessen for de 25 nye biler været enorm.

De er alle solgt til en pris, som stadig er hemmelig, men formentlig er i omegnen af 10 mio. kr. stykket, hvilket endog synes rimeligt i betragtning af, at de oprindelige 75 – gamle, slidte modeller – fortsat handles for op til fem gange så meget.

De 25 nybyggede Jaguar D-typer, som ikke tager udgangspunkt i eksisterende biler, er indtil videre et særtilfælde. Når klassikerafdelingen bygger "nye" gamle biler, tages der udgangspunkt i eksisterende biler uanset stand, hvilket i sig selv har hævet prisen på flere gamle Jaguar-modeller. Men de behøver ikke nødvendigvis at være gamle, for at klassikerafdelingen kaster sig over dem.

Patina sælger

Fabrikkens seneste renoveringsprojekt i større skala gælder 150 Land Rover Defender Works V8.

Udgangspunktet er den legendariske Land Rover Defender, som officielt udgik af produktion i januar 2016. I anledning af modellens 70 årsjubilæum opkøber klassikerfabrikken ca. fire år gamle biler, som adskilles, renoveres til bunds og genopbygges med Jaguars nye 400 hestes, 5-liters V8-motor og tilhørende 8-trins automatgearkasse, som ikke tidligere har fundet vej til den gamle offroader.

Alle 150 eksemplarer er solgt på forhånd, og som med alt andet på drømmefabrikken i udkanten af Coventry opbygges de efter kundernes ønsker. Man kan således vælge mellem kort og lang akselafstand, ligesom alt andet i bilen kan bygges og indrettes særskilt i hver bil.

I alle tilfælde er resultatet en voldsom mudderbryder, der går fra 0-100 km/t på under 5,8 sekunder. Topfarten er dog stadig beskedne 170 km/t. Priserne starter ved 1,3 mio. kr. plus afgifter.
 
For nylig fandt historikere fra Land Rover-fabrikken en slidt gammel Land Rover i en have. Det viste sig at være en af de originale biler, der blev brugt ved præsentationen af modellen på en biludstilling i Amsterdam i 1948.
-A. Hansen

Klassikerfabrikken er dog langt fra blind for værdien af originalitet. For nylig fandt historikere fra Land Rover-fabrikken en slidt gammel Land Rover i en have ikke langt fra Land Rover-fabrikken i Solihull, der ligger mellem Coventry og Birmingham.

Det viste sig at være en af de originale biler, der blev brugt ved præsentationen af modellen på en biludstilling i Amsterdam i 1948. Bilen, der er bygget i aluminium, så slidt men hel ud, hvorfor renoveringen er sket i respekt for dens synlige patina, mens mekanikken er genopbygget til brugbar og sikker stand.

Spørgsmålet om originalitet bliver endnu mere penibelt, når det gælder Jaguars mest ikoniske model: E-typen. Her henholder fabrikken sig til samme pragmatiske holdning, som med alt andet i afdelingen:

Kunden har altid ret

E-typen blev bygget i over 72.000 eksemplarer fra 1961 til 75 i flere versioner. Som klassiker har priserne været konstant stigende i mange år, især på de tidligere versioner, hvor originalitet er afgørende. De bedste handles for over 40 mio. kr.

Som med alt andet kan Jaguar bygge dig en E-type, som du ønsker det, inklusive teknisk opgradering til moderne bil. Udgangspunktet er altid en eksisterende bil med tilhørende stelnummer, hvilket i sig selv har presset priserne på E-typer i mere end dårlig stand op.

Har du selv en gammel E-type, tager fabrikken udgangspunkt i den. Uanset starter prisen for en "ny" E-type ved 299.000 pund eller ca. 2,5 mio. kr. uden afgifter. Skal det være en af de eftertragtede tidligere modeller starter prisen ved 2,7 millioner kr.

Kronprinsparret kørte fra kirke i eldrevet E-Type

At heller ikke E-typen er hellig i forhold til ombygninger, blev understreget ved det royale bryllup mellem den engelske Prins Harry og Meghan Markle i maj 2018. Ikke overraskende havde det royale par valgt at køre bort fra bryllupsbegivenhederne i en Jaguar E-type, men til manges overraskelse var den lydløs. Den var ombygget til ren eldrift, komplet med ladestik under tankdækslet, digitale instrumenter og trykfølsom centerskærm.

Man kan selv stille med en E-type til ombygning, eller man kan blot bestille den bilen og lade fabrikken finde et passende donoreksemplar. Uanset er prisen endnu ukendt, og de første biler kan først leveres til kunder fra sommeren 2020, men ordrebogen omfatter mere end 700 biler.

Også i Danmark er interesse for klassikere stigende. Ifølge Danmarks Statistik steg antallet af registrerede biler over 30 år fra 2010 til 2018 med godt 13.000.

Med elversioner af de mest ikoniske klassikere er der håb om, at bilhistorien har en fremtid på danske veje – også selvom musikken fra historiske 6-cylindrede benzinmotorer skulle blive forbudt.

Andre læser dette lige nu

Det skræddersyede køkken kræver en kreativ proces

Annoncørbetalt
indhold af Multiform

Læs seneste udgaver

�