Cxense Display

25-årig dansk racerkører venter på en helt bestemt opringning fra Ferrari
Mikkel er 170 cm høj og vejer 68 kg og er dermed godt skåret til det skålformede kulfibersæde i Ferrari 488 GT3.
Foto: Formula Racing
Bilen Af
Målet om en plads hos et Ferrari-støttet team har aldrig været tættere på for 25-årige Mikkel Mac. Som Ferrari-entusiast og mester i en europæisk sportsvognsserie er han klar til næste trin i karrieren.

Mikkel Mac er den lynhurtige unge mand, der i 2016 var med til at køre forretningsmanden Johnny Laursens Ferrari 458 over målstregen i 24-timers-løbet i Le Mans.

Vi var mange danske fans, der hujede og skreg, når Mikkel kom forbi med det karakteristiske V8-vræl fra Ferrarien, men hvor står han i dag?

Karrieren går forrygende. Sidst i oktober kørte han sit andet store mesterskab hjem i en Ferrari 488 GT3 foran fabriksteams fra Lamborghini, BMW, Mercedes-Benz og Audi.
 
Det er anden gang, Mikkel Mac sikrer et stort mesterskab for Ferrari – første gang var European Le Mans Series med Formula Racing i 2015. En titel, som sikrede Mac en entry til 24-timers Le Mans det følgende år.
-Lars Krogsgaard

Hvorfor Ferrari?

"Jeg vandt Maserati Trofeo-mesterskabet i 2013 og har siden kørt Ferrari. Jeg er rød om hjertet. Det skal være Ferrari!" siger Mikkel.

Mikkel Mac indgik i 2018 en kontrakt med Ferraris fabriksteam. Den indeholdt tre delmål: Kom inden for 2/10 sekund af din teamkammerat, fabrikskøreren Alessandro Pier Guidi, vind International GT Open-mesterskabet – og lad være med at ødelægge bilen.

"Jeg klarede tidskravet og var lige så hurtig som de øvrige fabrikskørere. Jeg vandt mesterskabet i en Ferrari. Og jeg ødelagde ikke bilen. Det eneste jeg ødelagde i 2018-sæsonen var en karrosseridel til 200 euro."
 
Mikkel Mac sikrede karrierens store mesterskab for Ferrari i en nervepirrende finale i Barcelona i oktober. Den 25-årige dansker tog sammen med italienske Alessandro Pier Guidi titlen i Pro-klassen i den europæiske GT Open-serie.
-Formula Racing

Bilen - og ikke manden - skal være hurtig

Hvorfor er racing en teamsport?

"Hvis min teamkammerat har et set­up, hvor han er et sekund hurtigere end mig og 3/10 hurtigere end alle andre biler, må vi finde et setup, hvor vi er lige hurtige, og måske kun 1/10 hurtigere end alle andre. Sådan lærte jeg at tænke, da jeg kørte med Johnny Laursen for Formula Racing. Bilen skulle ikke sættes op til at være hurtigst i kvalifikationen, den skulle være hurtig i løbet. Det gjorde Johnny – og dermed teamet – hurtigere."

Hvad betyder smidighed for et team?

"Det betyder alt, for du er nødt til at kunne forberede dig på alt op til et langdistanceløb. Alle fra den øverste chef til ham, der står og vasker hjul, skal høres, for alle er lige vigtige."

Racerkørere er altid på jagt efter sponsorer og investorer?

"Ja, sådan er gamet. Hvis jeg får en fabrikskontrakt, har jeg en eller to pladser på hjelmen eller køredragten, som kan sælges. Jeg kan invitere samarbejdspartnere på rundtur i garagen, og lade dem sidde i bilen og få taget billeder. Det giver adgang til ting, du ellers ikke kan købe dig til."
 
Det amerikansk ejede og Ferrari-støttede Luzich Racing vandt det europæiske International GT Open-mesterskab i denne Ferrari 488 GT3.
-Formula Racing

"Hvis man ikke kører Formel 1 eller kan relatere til det, er det meget svært at få plads i medierne. Det er jeg helt ærlig omkring. Under 24-timers Le Mans får man omtale i en eller to uger, men ikke mere. Der er mere værdi i private aftaler samarbejdspartnere, hvor man dyrker motorsporten, for eksempel ved at involvere dem i racerløbene eller gøre det muligt for dem selv at komme bag rattet på en racerbane – eller sidde ved siden af mig. Det er store muligheder for fantastiske oplevelser i den her branche."

Kan man købe en tur i en LaFerrari?

"Ja, gerne! Jeg deltog med en til Sportscar Event, som udløste mange vilde reaktioner på langsiden af FDM Sjællandsringen. Sådan et arrangement kan en privat samarbejdspartner også lave."

Men det er en usikker profession?

"Det er det. Man er nødt til at vente på, at den rigtige underskrift er sat. Som tingene ser ud nu, har jeg arbejde næste år, og forhåbentligt hos Ferrari."

Andre læser dette lige nu

Cxense Display

Flyveturen kan optimere din arbejdsindsats

Annoncørbetalt
indhold af Qatar Airways

Læs seneste udgaver

Cxense Display
�