Cxense Display

Første test: Elbilen Kia e-Niro lokker med lang rækkevidde
Kia Niro fås i dag som hybrid og plug-in-hybrid, og fra marts også som ren elbil.
Foto: PR
Bilen Af
Kia e-Niro deler teknik med Hyundai Kona Electric, og opleves som lige så alsidig og anvendelig. Der er allerede rift om det begrænsede antal biler, der kommer til Danmark fra marts 2019.

Rækkevidden på Kia's nye mellemstore e-Niro burde være tilstrækkelig til de fleste danskeres kørselsbehov.

Den er 455 km i WLTP-normen, og skal du fra den ene til den anden ende af landet kan du oplade batteriet fra 20 til 80 pct. på 54 minutter i en 100 kW-hurtiglader. Derhjemme i garageren varer en fuld opladning til gengæld op mod ti timer.

Kia e-Niro kommer med enten lille eller stor batteripakke. Til præsentationen i Cannes er kun den store 64 kW-pakke med 204 hk tilgængelig, som også er den, Kia Danmark satser på. Den lille er på 39 kW og 136 hk.
 
Den batteridrevne e-Niro kendes på de blå detaljer på fronten og den helt aflukkede frontgrill, der bidrager til at sænke vindmodstanden. Hverken e-Niro eller søsterbilen Hyundai Kona Electric fås med trækkrog.
-PR

204 hk er mere end rigeligt – faktisk er det i overkanten. Kia e-Niro føles hurtig som en sportsvogn på den snoede kyststrækning fra Cannes til Saint-Raphaël. Det fulde moment er til rådighed fra 0 km/t og der skal ikke rodes med gearvalg: Drej gearvælgeren over i D, og du er afsted med en hastighed, resten af bilen til gengæld har en anelse svært ved at følge med i.

Næsten for mange kræfter

E-Niro kæmper en smule med at overføre alle kræfterne til asfalten og det ender ofte i, at det inderste hjul spinder hvorefter de elektroniske sikkerhedssystemer sætter en stopper for morskaben. Til gengæld, når der er greb, styrer e-Niro overraskende præcist selvom følingen med underlaget føles langt, langt væk.
 

-PR

For at kompensere for den ekstra vægt fra batterierne er undervognen justeret til den kontante side. Det giver en stivbenet følelse ved bykørsel over bump og ujævnheder, men i det store billede føles Kia e-Niro dog overvejende komfortabel og overraskende støjsvag ved motorvejshastighed.
 
Kabinen opleves som mere luftig og rummelig end hybridudgaverne af Niro, fordi gearvælgeren er erstattet af et drejehjul. Læder er ekstraudstyr.
-PR

Designet minder meget om det, vi kender fra Kia Niro Hybrid, hvor blå detaljer på for- og bagkofanger afslører batterierne i bunden. e-Niro har derudover blændet kølergrillen helt af, en lille klap, der gemmer på stikket til ladekablet, og unikke 17" alufælge.

Kabinen har fået en ny midterkonsol, og føles luftig og rummelig, og 7"-skærmen i midten kan opgraderes til 8" med navigation fra Tomtom.
 
På 7"-skærmen i midten kan man aflæse info om strømforbruget.
-PR

Venter med at offentliggøre prisen

De danske forhandlere introducerer Kia e-Niro i starten af marts, men selvom Kia Danmark har modtaget prisen fra fabrikken ønsker de ikke at melde noget ud, før der er større klarhed omkring de danske afgifter på elbiler.

Duel: Hyundai Kona Electric vs. BMW i

Uanset prisen vil e-Niro stå stærkt herhjemme. Vi forventer en pris lidt over Hyundai Kona Electric, der starter ved 310.000 kr. for den store batteripakke. Vigtigt at bemærke er desuden, at Niro indenfor en overskuelig fremtid vil modtage en opdatering med ny hardware, hvor det på e-Niro blandt andet bliver muligt at styre visse elektriske funktioner fra en app på en smartphone.
 
Niro sælges som en crossover, men er reelt blot en let hævet hatchback med fem døre og fem sæder. Den eldrevne version fungerer godt i praksis.
-PR

Børsen var inviteret af Kia Danmark.


Andre læser dette lige nu

Cxense Display

Flyveturen kan optimere din arbejdsindsats

Annoncørbetalt
indhold af Qatar Airways

Læs seneste udgaver

Cxense Display
�