Cxense Display

Populær Porsche får ny teknik og fræk bagdel
Porsche Macan kom på markedet i 2014 som en lillebror til Cayenne. Nu får modellen et lille ansigtsløft, der især kommer til udtryk på bagenden, hvor der nu løber et LED-lygtebånd på tværs. Det understreger familiebåndet til mærkets øvrige og nyere modell
Foto: Porsche AG
Bilen Af
Med et par funklende LED- forlygter, et velformet bagparti og en tiltrængt opdatering af kabinen er veteranen Porsche Macan klar til nye erobringer.

Vægten siger næsten 2 ton, men det har aldrig huet Porsches mindste SUV, der dygtigt stemmer imod krængning i sving og klistrer sig til asfalten, der bugter sig op imod skylaget på en helt øde bjergvej på et turistfrit Mallorca.

Macan havde allerede grå stænk i toppen, da den kom i 2014 på et teknisk fundament doneret af den forrige Audi Q5, men sportsvognsfabrikkens ingeniører løftede mekanikken op på et niveau, at S'et i Sport Utility Vehicle rent faktisk gav mening: Macan er klassens sportsvogn og de hurtigste varianter kan køres på en bane uden at blive til grin.
 
Det lille facelift har ommøbleret forkofangerens luftindtag og installeret forlygter, der nu har LED som standard.
-Porsche AG

I dag kører vi den nye Macan, der ikke er ny, men et klassisk facelift midt i livet. Både for- og bagende har fået glattet rynkerne særdeles effektivt ud.

Foran er det sket med en ny kofangere og nye, funklende LED-forlygter, men det er bagenden, som tiltrækker sig opmærksomheden og får modellen til at fremstå i sit livs form: Der løber nu lygtebånd på tværs, i stil med dét du finder på Panamera, Cayenne og den næste generation Porsche 911.

Kabinen føles frisk igen

Kabinen har fået et par tiltrængte opdateringer, der får den til at føles frisk igen. Luftdyserne i midterkonsollen er flyttet ned under skærmen til infotainmentsystemet, som nu udgøres af en stor 10,9" trykfølsom skærm med en delikat glasoverflade.
 
Infotainment-systemet tilgås gennem en større 10,9" trykfølsom skærm med tabletagtig overflade og knivskarp grafik.
-Porsche AG

At Macan ikke er sidste skrig understreges af de analoge instrumenter bag rattet, men den store omdrejningstæller i midten er klassisk Porsche-lir, der minder om bilens sportslige meritter.

De findes selv i basisudgaven Macan, der fortsat drives af en 2,0-liters firecylindret turbobenzinmotor, som har fået et partikelfilter. Det har kostet 7 hestekræfter og sænket effekten til 247 hk, men drejningsmomentet er uændret 370 Nm.

Det er ikke gået udover præstationerne. 0-100 km/t tager 6,7 sek. og topfarten er 225 km/t, hvilket isoleret set er kvikt – selv om man hele tiden tænker, at bilen kan håndtere flere kræfter.
 
Skærmen i midten er vokset, og ekstraudstyret tæller nu opvarmet forrude, kø-assistent og sportsrat kendt fra Porsche 911.
-Porsche AG

Macan føles moderne igen

De er rigelige i Macan S, der accelererer til 100 km/t på 5,1 sek. (med Sport Chrono-pakke) og topper ved 254 km/t. Den har fået en ny 3,0-liters biturbomotor med 354 hk og 480 Nm. Det er 14 hk og 20 Nm mere end i den gamle Macan S, selvom den nye motor er udstyret med partikelfilter.

Senere forventer vi at se den sportsligt afstemte Macan GTS og den stærkere Macan Turbo.

Dieselfolket kommer til at vente forgæves, for Porsche har droppet teknologien. Vil du have Macan som hybrid, kommer du nok også til at vente forgæves, for bilens gamle Audi-platform er næppe gearet til teknologien.

Faceliftet af Macan syner måske ikke af meget, men det er så effektivt, at modellen igen føles moderne. Den kan derfor fortsætte i rollen som bilen, der tilbyder det bedste miks af sportslige egenskaber og hverdagskomfort i klassen for mellemstore luksus-SUV'er.
 
Den brede LED-stribe er lånt fra Porsche 911 og gøre bilen let at genkende i mørke som en Porsche.
-Porsche AG

Børsen var inviteret af Porsche.



Andre læser dette lige nu

Cxense Display

Flyveturen kan optimere din arbejdsindsats

Annoncørbetalt
indhold af Qatar Airways

Læs seneste udgaver

Cxense Display
�