Cxense Display

Bilimportørerne vil have lavere afgifter:
Mercedes-Benz C-klasse blev den mest solgte bilmodel i Danmark i november 2018 foran Peugeot 208 og VW Up.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
De Danske Bilimportører håber, at 2019 bliver året for den længe ventede langsigtede reform af bilafgifterne. Det vil gavne både danskerne, miljøet og trafiksikkerheden, lyder det fra adm. direktør Gunni Mikkelsen.

Hvordan gik bilåret 2018?

"Bilsalget har i år været ganske højt, hvilket vi er glade for hos De Danske Bilimportører. Det skyldes i høj grad den historisk høje beskæftigelse og dermed et tilsvarende stort behov for mobilitet. Den nye WLTP-testnorm for brændstofforbrug gav anledning til usikkerhed, men heldigvis besluttede en ansvarlig regering sammen med Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet at holde afgifterne neutrale – og dermed forbrugerne skadesløse."

Køber danske bilkøbere generelt de biler, de har behov for?

"Danskerne er rykket over i lidt større biler de seneste år, fordi de får lidt mere bil for pengene efter afgiftslempelserne. Det ændrer dog ikke ved, at danskerne stadig kører i mindre biler end i vores europæiske nabolande – og det skyldes nok ikke, at vi har et helt andet behov her i Danmark. Det mener vi stadig skyldes vores meget høje og værdibaserede afgiftssystem. Dertil kommer sikkerheden, som er ringere i danske biler i forhold til nabolandene, hvor sikkerhedsudstyr ikke beskattes som herhjemme. Derfor mener vi fortsat, at der er behov for en reform af afgifterne til tekniske, løbende afgifter."

Hvad er udsigterne til en afgiftsreform?

"Så tæt på et folketingsvalg er det svært at opnå bred politisk opbakning. Det betyder bestemt ikke, at vi har parkeret vores løsning på fremtidens afgifter og vi ser meget frem til at diskutere og presse på for en omlægning på den anden side af valget. Biler bør beskattes ud fra tekniske parametre som CO2, energieffektivitet og vægt, og afgifterne bør opkræves løbende, som vi kender det i dag med den grønne ejerafgift, frem for at betale den store sum ved køb af bilen. Vi håber, at regeringens transportkommission vil arbejde for den model i de kommende år. "

Er det nu, man skifter til bil med kabel?

"Vi kan kun opfordre til at prøve kræfter med de nye teknologier, hvis kørselsbehovet passer til en opladelig bil. Samtidig er det vigtigt at understrege, at elektrificeringen jo ikke kommer fra den ene dag til den anden – det vil blive en lang proces, hvor der afhængigt af behov, tid og sted kan komme forskellige teknologier på tale. For os er det vigtigt, at politikerne sætter målene – ikke vælger teknologierne."

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display