Cxense Display

Range Rover med kabel kører over 40 km på strøm
Range Rover P400e er en opladningshybrid, der kan lades via et stik i fronten inden afgang.
Foto: A. Hansen
Bilen Af
Range Rover kommer frem, hvor andre biler stopper – til gengæld er CO2-aftrykket højt. Det gør en ny opladningshybrid noget ved.

Kendere af Range Rover husker den som en stor solid SUV med en buldrende V8-motor. Den løsning fås stadig, men skal du have den mest luksuriøse motorløsning i den store Range Rover, er den firecylindret.

Ja, du læste rigtigt, den har kun fire cylindre. Dog med hjælp fra en elmotor, og så bliver effekten alligevel 404 hk med stilfærdig, blød start og rigelig med effekt uanset hastighed.

Range Rover P400e er en opladningshybrid. Det vil sige, at systemet selv kan lade op med henblik på at sikre effekt her og nu, men den kan også lade op fra elnettet via en ledning, der forbindes til bilen gennem et stik i fronten.
 
Batteriet lades via et diskret stik i fronten.
-A. Hansen

40 km på strøm i praksis

Batteripakken på 13,1 kWh giver en teoretisk rækkevidde for den store Range Rover på 48 km på el. I praksis er den reelle rækkevidden nærmere 40 km, hvilket er en anelse mindre end flere konkurrenter, men stadig en brugbar rækkevidde i dagligdagen, hvis man har mulighed for dagligt at lade bilen op.

Når man kører tør for strøm springer benzinmotoren umærkeligt til, og overgangen mellem el- og benzindrift er tilsvarende umærkelig, hvis man blot bruger den ekstra strøm som tilskud til køreoplevelsen.
 
En sjælden gæst på elbilpladsen, men den er god nok: Det er en hybridbil.
-A. Hansen

Gør man det, lærer man hurtigt at nyde den helt umærkelige og lydløse start, som følger med at træde almindeligt eller sågar forsigtigt på speederen. Det er essensen af Range Rover som hybrid.

I den henseende fremstår hybriden ikke bare som det miljømæssigt rigtige valg, det er også det mest behagelige. Til en startpris af 2.458.960 kr. er den et billigere alternativ til V8 diesel med 339 hk, der starter ved 2.572.280 kr. og V8 benzin med 525 hk til 2.698.68 kr.
 
Autobiography er øverste udstyrsniveau med blandt andet eksklusivt Conolly-læder og alt i komfort- og sikkerhedssystemer.
-A. Hansen

Yderst behagelig Range Rover

Til gengæld må man give afkald på et par detaljer. Hybriden fås kun med fem sæder på grund af batterierne i bagagerummet, som er reduceret en anelse. Det ses, når man åbner den tværdelte bagklap, for bagagerumsgulvet er hævet med fem cm.

Modsat flere konkurrenter fås P400e med anhængertræk, men den maksimale påhængsvægt er reduceret til 2500 kg. Den store dieselvariant må trække 3500 kg.

I forhold til de benzin- og dieseldrevne varianter er hybriden overmåde stille og fredelig at køre, hvilket bidrager til oplevelsen af luksus på den ophøjede britiske måde.
 
Udefra er der intet, der afslører, at dette er den miljøvenlige variant af Range Rover med et CO2-udslip på 64 g/km. Komforten er stadig helt i top.
-A. Hansen

Range Rover P400e Autobiography aut.

Opbygning
Femsæders SUV, benzin- og elmotor, litiumbatteri, firehjulstræk, ottetrins automatgear

Motor
R4, 2,0 liter, 16V, turbobenzin + el
Systemydelse 404 hk/625 Nm

Præstationer
0-100 km/t 6,8 sek.
Topfart 220 km/t
Forbrug 35,7 km/l
Rækkevidde på strøm 48 km
Årlig afgift 860 kr.

Dimensioner
L/B/H 500/207/184 cm
Vægt/påhæng 2577/2500 kg
Bagagerum 452-1932 liter

Pris
2.458.960 kr.

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display