Cxense Display

Gennem Hellerup i Rolls-Royce Phantom: Herskabet er ankommet
Phantom har som model været i uafbrudt produktion siden 1925. Målet er at bygge verdens bedste bil.
Foto: A. Hansen
Bilen Af
Når man triller rundt i Hellerup i den nye Rolls-Royce Phantom, strækker hundelufterne hals for at se, om de kan få øje på et medlem af det britiske kongehus. Bilen er på alle måder overvældende.

Målet med Phantom har været uændret, siden første generation blev lanceret i 1925; Det skal være verdens bedste bil. Vi møder den nye ottende generation af Rolls-Royces flagskib i Hellerup nord for København, hvor den burde have en vis berettigelse.

Der er tale om en næsten seks meter lang og to meter bred sedan, der udefra virker enorm. Den blanksorte lak er i 22 lag og så dyb, at blikket kan forsvinde ned i den, og den bidrager sammen med bilens størrelse til, at man føler sig hensat til et begravelsesoptog i 1950'erne.

Det er en smagssag, men medmindre man rent faktisk er kongelig, virker Phantom pompøs.
 
Phantom VIII er næsten for voldsom på Strandvejen nord for København. Folk tror, at det er det britiske kongehus, der er arriveret, og det er umuligt at være diskret. Bag rattet føles den nye generation overraskende overskuelig og nem at køre.
-A. Hansen

Den ypperste luksus

Den massive og tykke fordør kan åbnes med én finger og åbenbarer en kabine med den ypperste luksus, britisk bilindustri formår.

Træindlægget er spejlvendt i højre og venstre side for at skabe harmoni og sørge for en harmonisk ældning af kabinen (en Rolls-Royce er bygget til at holde i 100 år).
 
Kommandobroen minder om en 50 år gammel bil, men alt er digitalt og up to date. Den store skærm i midten kan vendes 180 grader, så man kan nyde træindlægget på bagsiden, hvis man foretrækker det tidløse udtryk.
-A. Hansen

En elegant nyhed gør kabinen tidløs: Den store skærm i midten er moderne nu, men det er ikke sikkert, at fremtidige ejere synes, den er særlig smart. Derfor kan den skjules med et tryk på en knap, så her er træindlæg som i resten af bilen. Dermed får førerpladsen med ét samme stil som en 50 år gammel Rolls-Royce, og det er en bedrift.
 
Knapperne har tyngde, og er lækre at røre ved. Alt er lavet til at holde i mange år.
-A. Hansen

Som udgangspunkt er her alt

Aptering, indtræk, tekstiler og syninger udføres i hånden af fabrikkens håndværkere, og farver og nuancer drøftes grundigt med køber, inden bilen går i produktion. Der er derfor ingen udstyrsniveauer at tage stilling til – som udgangspunkt er her alt.

Særlige ønsker drøftes med kunden, og der går typisk et år fra første møde med en rådgiver, til bilen bliver leveret.
 
Bagdørene er hængslet bagtil og lukkes med et tryk på en knap. Phantom fås med fire eller fem sæder, og alle tænkelige former for komfort.
-A. Hansen

Bag rattet er den nye Phantom overraskende veloplagt. Fabrikken har gjort op med forgængernes sejlende adfærd, og bilen kører nu rent faktisk i den retning, rattet peger.

Med en gigantisk V12-motor med to turboladere er her uendelige kræfter, og følelsen af kun at bruge fem procent af motorens ydeevne er intakt. Det handler om støjsvag og komfortabel fremfærd i ophøjet ro afskåret fra verden udenfor, og det leverer Phantom.
 
Wifi, navigation med Google Earth i realtime og 24 timers concierge service er standard i enhver Rolls-Royce.
-A. Hansen

Teknikken er det ypperligste, BMW Group har formået det med en nykonstrueret platform, avanceret firehjulsstyring og firehjulstræk, et smørblødt automatgear og luftaffjedring, der opsamler informationer om vejen forude fra et stereokamera øverst i forruden, så bilen kan nå at indstille sine luftbælge og dermed affjedre vognen optimalt for at minimere ubehag for herskabet ombord.

Nattesynsassistent med ultrarødt kamera og alle tænkelige sikkerheds- og assistentsystemer er standard, og du kan også få en 22 cm længere version, hvis du vil.

Rolls-Royce forhandles herhjemme af MyGarage i Vejle.
 
Phantom VIII har små LED-baglygter for at lette udtrykket. Bagenden er blevet mindre bombastisk for i højere grad at få den at ligne en almindelig bil bagfra.


Rolls-Royce Phantom VIII

Opbygning

Firedørs, fire- eller femsædes sedan, luftaffjedring, firehjulssstyring, firehjulstræk, ottetrins automatgear

Motor

V12, 6749 cm3, 48V, biturbo
571 hk ved 5000 o/min
900 Nm ved 1700 o/min

Data
0-100 km/t 5,2 sek.
Topfart 250 km/t
Forbrug 6,7 km/l
L/B/H 576/202/156 cm
Køreklar vægt 2635 kg

Pris
Fra ca. 7,0 mio. kr.
(fra £450.000 eller ca. 3,7 mio. kr. uden afgifter)
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display