Cxense Display

Ny dansk elbil vil overføre det bedste fra elcyklerne til bilerne
Elbilen SIN Biomega er ifølge skaberne en videreudvikling af elcyklen, hvor man søger at opfylde brugernes behov for mobilitet i byen i stedet for at se på, hvordan man plejer at gøre. Konceptbilen her er første stadie mod serieproduktion.
Foto: PR
Bilen Af
Kan man tage det bedste fra cyklernes verden og overføre det til bilerne? Det er målet for et dansk elbilprojekt, der netop har vundet Wallpaper Design Awards 2019.

Om få år vil det være vigtigere at kunne blive transporteret fra dør til dør hurtigt og effektivt, end at gå op i, hvordan det sker. Det er den overordnede tanke bag et nyt elbilprojekt sat i søen af erfarne danske iværksættere og designere, tyske ingeniører og kinesiske investorer.

"Den overordnede tankegang er at tage det bedste fra cyklerne, og overføre det til bilerne. Fordi vi kommer fra cykler, tænker vi design på en anden måde," siger idémanden bag projektet, Jens Martin Skibsted fra bagsædet af en taxa på vej til det økonomiske topmøde i Davos i Schweiz.

Han er medformand for World Economic Forum's Global Future Council on Entrepreneurship, bestyrelsemedlem i Dansk Design Center og stifter af elcykelproducenten Biomega, og skal blandt andet holde oplæg i Davos om fremtidens mobilitet.
 
Et batteri i bunden og en motor i hvert hjul giver frihed for designerne. LED-lys for og bag er med til at spare på strømmen.
-PR

Tager det bedste fra elcyklerne

"Folk vil gerne cykle 10 km på en almindelig cykel eller 20 km på en elcykel, men der er ikke nogle, der gider cykle længere til job. Her er en elbil optimal. Ideen er at konkurrere med bilen, som vi kender den, men på en ny måde."

Bliver det en privatejet bil eller en form for offentlig transport?

"Det er svært at svare på, for alle transportformer ændrer sig. I fremtiden vil det ikke længere være relevant at tale om cykel vs. bil eller bil vs. bus: Cyklerne forandrer sig, så de bliver mere avancerede. Der er eldrevne cargo-cykler på vej, der minder om en lille bil. Busserne bliver mindre, så det nærmest er minibusser for fire til otte passagerer. Samtidig vil bilerne bevæge sig ind på cyklernes område. Vores bil afspejler en ny måde at tænke mobilitet på," siger Jens Martin Skibsted.
 
Den nye danske elbil får rat og pedaler som en almindelig bil. Årsagen er, at Jens Martin Skibsted ikke tror, at micro-mobilitet bliver førerløs i fremtiden.
-PR

Skal yde dør til dør-transport

"Hvis du spørger folk, om de vil bytte deres egen bil ud med transport i en bus, siger de fleste nej tak. Men de færreste vil have noget imod at blive hentet hjemme af en lille minibus og kørt til døren på jobbet. Derfor er det dør til dør-transport, vi satser på."

Den elektriske platform giver nye og interessante muligheder for designere. I mange år har de måttet "tegne uden om" ingeniørernes del af bilen, hvilket har medført ensformige bildesign.
 
Bilen skal bygges i lette og miljøvenlige materialer af hensyn til vægten og miljøet. Ambitionen er at have dlen på gaden til 20.000 euro (150.000 kr.) i 2023.
-PR

"Det er vi fri for i en elbil med motor i hjulene, for her er der større frihed til at designe bilen uden at skulle tage så store hensyn til teknikken," lyder det.

Hvad sker der med bilen lige nu?

"Konceptfasen er overstået, og vi har bygget en prototype på samme fabrik i München, som bygger BMW i3. Vi er i gang med fase to, som handler om at designe en fuldt fungerende bil. Den skulle gerne køre de første meter til november, og herefter går arbejdet i gang med at homologere og typegodkende den."

"Det nemmeste vil være at lave den til en 80 km/t-bil, som der gælder mindre restriktive regler for, men så begænser vi os selv fra starten, så det har vi valgt fra. Det skal som udgangspunkt være en rigtig bil."

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display