Cxense Display

Bilindustrien kan levere selvkørende biler i 2030, men der er ingen steder, de kan køre
Det vil være næsten umuligt at regulere eksisterende trafik som her i Seoul til både at tage højde for biler med og uden menneskelige førere. Der vil være brug for et separat trafiksystem som til et tog eller en metro, lyder det fra KPMG.
Foto: Audi AG
Bilen Af
En ny omfattende KPMG-rapport baseret på interview med næsten 1000 ledere fra autobranchen konkluderer, at bilindustrien kan levere selvkørende biler i 2030. Der vil bare ikke være nogle steder for dem at køre.

Der er bred enighed om, at der vil ske enorme forandringer i bilindustrien i de kommende år, men enigheden gælder ikke tidspunktet for, hvornår man vil kunne blive transporteret i en selvkørende bil.

Det er en af konklusionerne på den store årlige KPMG-rapport, hvor ledere fra bilbranchen over hele verden giver deres bud på den nære fremtid.

"Bilbranchen er klar med selvkørende biler i 2030, men det er vejnettet absolut ikke. Selv om mange danskere tror, at de selvkørende biler allerede findes, så kommer de tidligst i 2050," siger Nikolaj Møller Hansen, partner i KPMG og ekspert i autobranchen.

Teknologien til at lade bilerne køre selv findes, og det er flere år siden, at Tesla introducerede et system, der kørte bilen på motorvejen uden indblanding fra føreren. Mange andre bilproducenter tilbyder lignende systemer med delvist selvkørende funktioner, men der er fortsat ingen biler på gaden, der kan køre selv i alle situationer.

Skal have eget trafiksystem

"Udfordringen er, at selvkørende biler skal have sit eget trafiksystem som en metro eller en letbane for at man kan udnytte deres potentiale. De vil kunne tilbyde hurtig og sikker transport, og en meget bedre udnyttelse af vejkapaciteten, men kører på en anden måde end menneskelige førere. Man kan ikke blande de to typer af trafik, for det vil føre til alt for mange ulykker," siger Nikolaj Møller Hansen.

Der omkommer omkring 1,3 mio. personer om året globalt set på grund af trafikulykker med menneskelige førere involveret, men det er nærmest bare noget, samfundet accepterer.

Det samme vil ikke ske for selvkørende biler, for der rejser sig et ramaskrig, hver gang en selvkørende bil er involveret i en ulykke – uanset om den er skyld i ulykken eller ej. Der vil opstå nultolerance over for ulykker med selvkørende biler, og det kan industrien kun honorere, hvis vejene er bygget til dem – og den menneskelige fører blander sig uden om.

Udsigten til biler uden rat og pedaler bliver ikke bedre af, at det vil være næsten uoverskueligt at typegodkende en selvkørende bil til de 28 EU-lande med forskellige love og regler – der iøvrigt slet ikke er udarbejdet endnu. Hverken byer eller bilproducenter vil være interesserede i at investere i et helt nyt trafiksystem, før efterspørgslen er der fra borgerne.

Kun realistisk i EU-regi

"Skal man rulle det ud, skal det være en fælles beslutning i EU-regi, der starter i de største byer og spreder sig herfra til yderområderne. En mulig vej vil være at skabe en politisk bevidsthed om fordelene ved teknologien. Selvkørende biler skal kunne tilbyde hurtig og miljøvenlig transport fra dør til dør, for hvis man kan transportere folk let og hurtigt fra a til b, skal efterspørgslen nok komme. Men det er diskussionen om hønen og ægget – hvad kom først?"

KPMG peger på, at emnet er vigtigt, fordi det vedrører alle, uanset om man har bil eller ej.

"Der vil ske en kæmpe omvæltning, hvor fremtiden vil komme til at handle om mobilitet – ikke om biler," siger Nikolaj Møller Hansen.

FAKTA

KPMG Global Automotive Executive Survey 2019 samler interviews med næsten 1000 ledere i autobranchen og ca. 2000 forbrugere fra hele verden.

Autobranchen er ifølge KPMG for optimistisk, når den tror på fuldt udrullede selvkørende biler i 2030.

Selvkørende biler i kombination med traditionelle trafikmønstre udgør stor sikkerhedsrisiko.

Autobranchen ser digital sammenhængskraft som den vigtigste trend frem mod 2030.

Læs hele rapporten her (åbner i nyt vindue)

Andre læser dette lige nu

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display