Cxense Display

Er en 12-cylindret Jaguar en drømmebil eller et økonomisk mareridt?
På vejen føles den store Daimler oldnordisk, men når den glider forbi, er det er smukt syn. Bilen her er en Series III fra 1992, der er til salg hos DK Classic Cars.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
Skønheden stråler ud af den lange, lave og brede sedan med den vidunderlige brummen fra en V12'er. Men er en Daimler Double-Six fra 1992 en drømmebil eller et mekanisk mareridt?

Undervognen er blød og hård på samme tid, og styretøjet så upræcist, at man ligner en skuespiller i en b-film, når man kører rattet fra side til side for at forsøge at holde kursen.

Og det er ikke fordi, testbilen fra 1992 er slidt: Den står perfekt, og med kun 52.348 km på tælleren. Det er bare sådan, en Daimler Double-Six kører.

Du skal ikke lade dig snyde af Daimler-navnet, for i virkeligheden er det en Jaguar XJ12 Series III, som var i produktion fra 1979 til 1992. Den bygger på XJ12 Series I fra 1972, og med tretrins automatgear og en stor, men uoplagt motor, skal der virkelig trykkes på speederen, hvis du vil fremad.

I 1992 var bilen forældet, men køberne var ligeglade – en Daimler Double-Six var det bedste, britisk bilundustri kunne præstere efter Bentley og Rolls-Royce.

Motoren leverer rigeligt med varme

Men når du læner dig tilbage og nyder turen, har den her bil et eller andet over sig. Ja, faktisk fungerer en Daimler Double-Six allerbedst, når du ankommer til et sted: Stig ud, og vend dig om.

Følelsen af at køre i et rullende kunstværk er til stede i den store sedan.
 
Designet af Series III er næsten uændret i forhold til den originale Series I fra 1968. På trods af tekniske opdateringer var testbilen allerede forældet, da den blev født i 1992.
-Søren Juul

Men hvordan er livet med en ældre Jaguar? Bernt Kastberg er journalist på Biltorvet og redaktør på Jaguar Club Danmarks klubblad. Han har selv en XJ12 Series III, som bruges flittigt:

"Da jeg var på jagt, var det efter en rustfri bil, som virkede mekanisk ok. Det vil sige ikke for mange knirke-, klonke- og hylelyde. Knirkelyde tager tid at finde. For eksempel er der to ting dybt inde bag instrumentbordet, som rasler på min. Det ene er blæseren, men det tager ret lang tid at skille skidtet ad, så jeg lader være med at bruge den og finder mig i den anden lyd, som kun er der en gang imellem."

"Aircon virker alligevel ikke, så jeg åbner vinduet, hvis jeg skal have kulde – motoren skal nok sørge for at varme det hele op, skal jeg hilse at sige", fortæller Bernt Kastberg og understreger, at man for alt i verden ikke må købe XJ12 for billigt.
 
Undgå tidligere årgange med karburatorer, der kan være særdeles svære at justere korrekt. Find en bil som denne med elektronisk indsprøjtning.
-Søren Juul

Køb ikke til under 80.000 kr.

De billigste starter ved 50.000 kr., men her er det mere held end forstand.

Regn med 80.000-100.000 kr. for et godt brugbart eksemplar, og herfra går priserne nordpå afhængig af, hvor perfekt en bil du går efter. Vil du have den mere sjældne XJ12 Coupé, skal du regne med at betale det dobbelte.

Testbilen, der står som ny, koster 140.000 kr. uden afgifter hos DK Classic Cars i Langeskov.

Et andet tip er at gå efter en bil med elektronisk indsprøjtning. Tidlige årgange havde karburatorer, der er svære at indstille korrekt. Til gengæld er normal service simpelt at udføre selv om tændrørsskift kræver, at pumpen til aircondition rykkes en smule.
 
Rattet er stort og tyndt, og på trods af 5,3-liters motor og 12 cylindre sker der ikke meget, når man giver gas. Double-Six er bedst til cruising.
-Søren Juul

Få gerne lavet en kompressionstest inden køb, og bemærk, at lavt olietryk med varm motor i tomgang er normalt. Lyt efter klonklyde fra undervognen og hylelyde fra transmissionen. Hvis bilen ryster, når du giver gas, kan det skyldes dårlige kardankryds eller dæk.

Hvis kabinen er slidt, fås en ny billigt i England. Tjek metodisk, at al el virker.

Den største fjende er rust. At lave rust på en Double-Six eller XJ12 kan koste flere hundrede tusinde kroner, så find et rustfrit eksemplar – eller betal en specialist for at finde det.

God tur!



1992 Daimler Double-Six


Opbygning
Sedan, baghjulstræk, tretrins automatgear

Data
V12, 5343 cm3, 24V
264 hk/377 Nm
0-100 km/t 9,3 sek.
Topfart 223 km/t
Køreklar vægt 1930 kg
Forbrug 6-8 km/l

Pris i dag
fra 100.000 kr.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display