Cxense Display

BMW X5 leverer en overlegen opvisning i moderne teknologi
Uanset om det er slud, regn eller buldrende mørkt, giver den nye X5 indtryk af at kunne bringe dig sikkert og hurtigt frem. Det er en genistreg fra BMW.
Foto: Myr Bondam
Bilen Af
Den hjælper med at styre, finde vej, undgå ulykker og lyser vejen op 500 meter forude. Med luftaffjedring opfører den sig, som du vil, og den ser tilmed godt ud. Power? Det er der masser af i den nye X5.

Fjerde generation af den store X5 er helt ny. Det er en knap fem meter lang og to meter bred kæmpe, der kan være blød og limousineagtig i sine bevægelser eller fast og kontant alt efter køreprogram.

Det bedste kompromis til hverdag er midt imellem, hvor den elektronisk styrede luftaffjedring sørger for en effektiv dæmpning af karrosseriets bevægelser, uanset om du kører med høj fart i en landevejskurve eller langsomt over et fartbump.

Vi har testet den mindste variant 30d over en uges blandet kørsel i træls dansk vintervejr, og det var grangiveligt, som om bilen er udviklet netop til dét – jeg er dog sikker på, at den også vil gøre det godt midt om sommeren eller i det hele taget hvor som helst når som helst.
 
Digitale instrumenter bag rattet og to store skærme i midten er standard i X5. Den nye stil er mere funktionel end elegant.
-S. Bachmann

BMW X5 fås med 340 hk benziner og som den gale X5 M50d med 400 hk, men her er rigeligt med kræfter i test­bilen med sekscylindret dieselrække­motor; 0-100-tiden er 6,5 sekunder.

Den forbløffende kompetente og alligevel agile måde at køre på skyldes til dels M Sportpakken til 82.029 kr.

Helt ny BMW-kabine

Kabinen med to 12,3"-skærme er helt ny. De klassiske BMW-ure er gået på pension til fordel for futuristiske digi-tale instrumenter i en stil, som man lige skal vænne sig til. Alt er tilgivet, for det fungerer godt i praksis, og det gælder også headup-displayet, som viser alt, du har brug for, på indersiden af forruden (27.148 kr.).
 
Med parkeringspakke kan man parkere bilen med en app. 360-graders kamera assisterer, og bilen kan også hjælpe dig ud af snævre p-huse, så du undgår skrammer på fælgene.
-S. Bachmann

Med udvidet køreassistentpakke (50.780 kr.) vil X5 kunne køre selv, men lovgivningen siger, at du skal holde en hånd på rattet. Derfor nøjes den med blidt hele tiden at søge ind mod midten af vognbanen – det opleves som en hjælp, og du kan slå det fra, hvis du vil.

Bilen sætter selv farten op og ned efter de lokale fartgrænser, og kommer du til at køre forkert ud af en rundkørsel eller modsat en ensrettet vej, slår nødbremsen til for at undgå ulykker.

Bilen låser sig selv, når du går fra den, men det er lavet på en måde, som ikke irriterer. Hos andre mærker kan man opleve, at centrallåsen lukker alt ned, bare man går om til bagklappen, men X5 venter med at låse, til du er et par meter væk fra den.
 
Designet er klassisk BMW. X5 er en stor bamse, men bag rattet føles den mindre, end den er.
-S. Bachmann

Laserlys i forlygterne

Det mest imponerende er det nye laserlys i forlygterne (39.061 kr.), som nu også kan tilkøbes til BMW. De adaptive LED-lygter ­suppleres af teknologi, som sender en laserstråle gennem en prisme. Med langt lys – som man kører med hele tiden uden at blænde andre, fordi der sendes "skyggekegler" ud – lyser bilen op 500 meter frem, som om det var dagslys.

Det er genialt på landet og svært at undvære, når først man har prøvet det.

BMW X5 er et foreløbigt højdepunkt for den store diesel-SUV som biltype.

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display