Cxense Display

McLaren 600LT tilbyder topløs ekstremsport
Bremserne er ekstremt effektive, og bilen ligger klippe­stabilt, når der bremses hårdt fra høj fart. Træd på speederen, og det føles, som var du spændt fast på ryggen af et Tomahawk-missil.
Foto: Patrick Gosling
Bilen Af
600 hk og vægt som en minibil: Specifikationerne imponerer, men er det en god idé at pille taget af den lette banespecialist McLaren 600LT? Svaret er entydigt: Ja!

Longtail-begrebet opstod i 1997, da McLaren tunede, forlængede og strippede racerbilen F1 GTR for at gentage en sejr i 24-timers løbet i Le Mans. I dag bruges LT-betegnelsen på McLarens skrappeste gadebiler, hvoraf den seneste er 600LT Spider.

Den er 100 kg lettere, 30 hk stærkere og har aggressive spoilere, der gør den fem cm længere og trykker den 100 kg hårdere mod asfalten end udgangspunktet, McLaren 570 Spider.

Vi starter med at køre taget ned, da vi forlader Scottsdale, Arizona, og cruiser mod horisonten på en prærie plastret til med buskads og kaktusser. McLarens biturbo-V8'er har ikke samme teatralske lydspor som sine italienske konkurrenter, men 600LT gør sit for at kompensere.
 
Kabinen er et udsøgt, men spartansk miks af Alcantara, kulfiber og aluminium. Fravælges aircon, navigation og gulvmåtter, spares 30 kg.
-Patrick Gosling

Maskingeværer i nakken

Udstødningsrørene er flyttet fra kofangeren og op, så de sidder som to maskingeværer i nakkehøjde, der affyrer salver af lydbølger fra den fnysende V8'er. De får også taletid med taget oppe, for bagruden kan køres ned på klem.

Den uendelige asfaltstrimmel gennem westernlandskabet afbrydes af kvægriste, der bør passeres med 30 km/t for at skåne bund og skørter. Det giver et praj om, at bilen klarer sig fint på almindelig asfalt.
 

Vist er støddæmperne rekalibreret og undervognen sænket 8 mm, men 600LT er en overraskende civiliseret roadtripmakker på den barske asfalt, der fører os frem til Arizona Motorsports Park. Her kan vi slippe alle 600 hk løs uden at bekymre os om fartgrænserne. 0-200 km/t tager blot 8,4 sek., men allerede ved 160 km/t åbner døren til Hotel Gitterly i Arizona.

Svimlende hurtig superbil

600LT Spider fungerer på landevej, men den er bedst uden hæmningerne på en bane. Takket være modellens konstruktion med monocoque i stærk og let kulfiber i stedet for metal, har det ikke været nødvendigt at forstærke bilens chassis, da det afstivende tag blev pillet af.
 
Taget kører hurtigt op/ned på motorvejsrampen eller ved et lyskryds.
-Patrick Gosling

Foldetagets mekanik vejer dog en smule, så Spider-udgaven vejer 50 kg mere end 600LT Coupé. Dét er umuligt at mærke – og vigtigere: brodden er ikke taget af de skarpe køreegenskaber.

Præcis som i coupéen får man en svimlende hurtig superbil, der kan køres med stor og tillidsvækkende præcision takket være et styretøj, der giver ufiltreret føling med forhjulene, svimlende mængder vejgreb og en kløgtig elektronik, der nøje doserer mængden af power til baghjulene.

Du kan træde nok så hårdt på speederen og kun udløse en afmålt lille mængde overstyring ud af sving – eller køre fejende sidelæns, hvis du løsner ESC-systemets sikkerhedsnet.

Bremserne er ekstremt effektive – og som i coupéen ligger bilen klippestabilt, når der bremses hårdt ned fra høj fart. Spændt godt fast i selerne og omklamret af skålsædet føler man sig ét med bilen i en grad, jeg ikke har oplevet siden jeg kørte coupéen.
 
Den automatisk justerbare hækvinge er erstattet af en fast på 600LT. Formålet er at give mere downforce.
-Patrick Gosling

Vil ikke oplyse hvor mange, der skal bygges

Træd på speederen og man føler sig spændt fast på ryggen af et Tomahawk-missil, for acceleration er massiv. Det bedste ved det hele er dog, at du kan opleve det med taget nede og derved få forstærket alle indtryk.

Man skal være hurtigt ude, hvis man skal have et eksemplar. LT-modellerne bliver traditionelt kun lavet i små serier, som hurtigt er udsolgt. 600LT Spiders forgænger, 675LT Spider, blev således kun lavet i 500 eksemplarer, der røg med det samme.

Helt præcist hvor mange 600 LT Spider der skal laves, vil McLaren ikke ud med, men der bliver rift om hvad der meget vel er mærkets bedste model netop nu.
 
Er du 180 cm høj, sidder du fint i læ for fartvinden bag rattet. Topfarten er 324 km/t med foldetaget oppe – og 315 km/t med taget nede.
-Patrick Gosling
Børsen var inviteret af McLaren Automotive.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display