Cxense Display

Bugatti bygger verdens dyreste nye bil nogensinde til en kunde
'Den sorte Bil' var kælenavnet for en Bugatti, som mærkets stifter, Ettore Bugattis, søn udviklede og kørte i. Bilen forsvandt før krigen og er ikke set siden, men nu markerer det franske luksusmærke sit 110-års jubilæum med en ny udgave.
Foto: S. Bachmann
Bilen Af
Bugatti overrasker med en one-off bygget til en samler, der ikke går så meget op i pris. Superbilerne fører sig frem i Genève i overvældende antal.

Franske Bugatti fejrer 110-års jubilæum med en bil, som meget få kendte eksistensen af inden præsentationen for pressen på Genève Motor Show 2019 denne uge. Bugatti "La Voiture Noire" er umulig at overse.

"I 2019 markerer vi et specielt jubilæum, da det er 110 år siden, Bugatti blev etableret," sagde CEO Stephan Winkelmann, og trak klædet af den sorte hyperbil.

Målet er at markere, at mærket fortsat bygger verdens dyreste og mest eksklusive biler. Den todørs centermotorbil er en rullende skulptur med et udtryk af blankpoleret sort kulfiber.

Forklaringen på navnet "La Voiture Noire" er, at Ettore Bugatti's søn Jean udviklede og kørte en af de kun fire Type 57 SC Atlantic coupéer, der blev bygget. Han kaldte sin bil "La Voiture Noire" – Den sorte Bil.

Hans bil forsvandt før krigen og dens skæbne betragtes som et af de største uløste mysterier i bilernes verden. Den ville være af uvurderlig værdi, hvis den dukkede op i dag.
 
Medierne har haft lidt svært ved at omregne prisen på bilen, og i løbet af ugen er der dukket flere forskellige priser op. Bugatti oplyser i den officielle pressemeddelelse, at prisen er 11 mio. euro (82 mio. kr.) uden afgifter.
-S. Bachmann

En hyldest til Frankrig og Ettore Bugatti

"For Bugatti er 'La Voiture Noire' mere end en nutidig udgave af Type 57 Atlantic. Det er en hyldest til traditionen, til Frankrig og til det kreative arbejde fra Jean Bugatti's hånd," siger Stephan Winkelmann.

Motoren i den håndbyggede bil er en 16-cylindret aluminiumsmotor på 8,0 liter med fire turboladere og en ydelse på 1500 hk. En kunde har købt bilen for en pris på 11 mio euro (82 mio. kr.) uden afgifter, hvilket gør det til den dyreste nye bil nogensinde.

Ettore Bugatti's motto var: "Hvis det kan sammenlignes, er det ikke længere en Bugatti." Fabrikken modtager gerne nye ordrer fra entusiaster, lyder det.

Masser af publikum hos Ferrari
 
Ferrari F8 Tributo erstatter 488 GTB. V8'eren har en ydelse på 185 hk pr. liter, hvilket er uhørt for så stor en motor. Ydelsen er 720 hk ved 8000 o/min.
-Newspress
 

-Newspress

I modsætning til efterårets mere fornuftsprægede udstilling i Paris er der masser af superbiler i Genève.

Ferrari trækker som sædvanligt horder af publikum til deres stand med den nye F8 Tributo , mens danske Zenvo viser hyperbilen TSR-S med 1193 hk og en begrænset topfart på 325 km/t.
 
Zenvo TSR-S er en dansk bygget hyperbil orienteret mod banebrug. Det er muligt at indregistrere den på danske plader fra ca. 7,5 mio. kr.
-S. Bachmann
 
Det Torino-baserede designhus CFG Style styres af Giugiaro-familien og står bag dette monster af en eldrevet SUV med to elmotorer og 22" hjul.
-S. Bachmann

Det italienske designhus Pininfarina stiller med hyperbilen Battista, der drives af en elmotor på hvert hjul. De fire elmotorer yder ialt 1900 hk, hvilket giver en 0-100-tid på under 2,0 sek. og 0-300 km/t på under 12 sek.

Det er hurtigere end en Formel 1-bil og illustrerer, at der også vil være plads til fascinerende biler i fremtiden uanset hvad de skal køre på.
 
Pininfarina Battista kører med fire elmotorer og drivline udviklet af den kroatiske specialist Rimac. Den er hurtigere fra 0-300 km/t end en Formel 1-bil.
-S. Bachmann

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display