"En BMW skal køre som en BMW  - uanset hvad den kører på"
På udstillingen i Genève viser BMW den nye 745e med sekscylindret benzinmotor, elmotor og litiumbatteri. Den har en maksimal systemydelse på 394 hk, en 0-100-tid på 5,2 sekunder og en rækkevidde på strøm på op til 54 km.
Foto: Newspress
Bilen Af
For BMW-ejere er indstyring og balance ofte en religion. Hvordan vil fremtidens BMW'er køre, og vil man stadig kunne købe en benzinbil i 2025? Vi spørger bestyrelsesmedlem i BMW AG, Peter Schwarzenbauer.

Med en produktion på i alt 2.490.664 biler i 2018 er BMW Group en af de tunge spillere på markedet. Børsen mødte en af gruppens beslutningstagere, bestyrelsesmedlem Peter Scwarzenbauer, til Genève Motor Show 2019. Han har arbejdet for BMW siden 1984.

Skal infrastrukturen til elbiler have tilskud?

"Al ny teknologi skal have en kickstart. Folk skal lige se ny teknologi an. Hvad er det for noget, hvad kan det, passer det til mit kørselsbehov, hvor skal jeg lade? Kunden vil være hurtigere til at tage imod ny teknologi, hvis den er støttet af staten. I lande som Norge, hvor elektromobilitet er støttet af staten, har kunderne været hurtige til at tage teknologien til sig. Det behøver ikke være et kontant tilskud, det kan også være gratis strøm, eller at man må køre i busbanen," siger Peter Schwarzenbauer.
 
Peter Scwarzenbauer (59) fra Bayern har ansvaret for Mini, BMW Motorrad, Rolls-Royce og BMW Group Aftersales i bestyrelsen for BMW AG.
-S. Bachmann

Hvad siger BMW til et forslag om, at staten lægger 5000 euro på bagsædet af hver elbil?

"Selve måden at give teknologien en kickstart på er ikke væsentlig. I Californien har elbiler fået en fin start, fordi køberen får et skattefradrag ved køb af bilen på 10.000 dollar. Derfor udgør Californien langt det største marked for elbiler i USA."

Hvad med udbredelsen af offentlige ladere?

"Det er vigtigt at understrege, at langt de fleste vil kunne klare sig med at lade bilen hjemme eller på jobbet, og at man kun har brug for offentlige ladere på længere rejser. Men elbiler skal også kunne bruges til længere ture, og derfor er vi ved at rulle et netværk af hurtigladere ud langs de store trafikårer i Tyskland og Europa. Vi har jo undersøgt det her i efterhånden mange år og ved, at den gennemsnitlige BMW-ejer kører 45 km i snit om dagen. Alligevel siger folk, at en rækkevidde på 300 km ikke er nok til dem. Kravet om lang rækkevidde er ikke rationelt – men det må vi tage højde for."

Hvordan får I skeptikere ud at prøvekøre en elbil?

"I Danmark har vi haft gode erfaringer med delebiltjenesten Drivenow i København, der har givet mange kunder en god førstegangsoplevelse med elbiler. Vi har også investeret i mobile tjenester, hvor man kan prøve en elbil uden at skulle købe den. Vores sælgere er selvfølgelig opmærksomme på at få kunder ud at prøve en elbil, selv om det måske ikke er det, de kommer ind i forretninger for."
 
I 2021 vil BMW Group have fem elbiler: BMW i3, iX3 (billedet), sedanen BMW i4, Mini Electric og den kommende SUV, BMW iNEXT.
-Newspress

Vil gerne dele ladere med Tesla

Tesla vil gerne give europæiske bilproducenter adgang til deres ladenetværk. Hvorfor har BMW's elbiler ikke adgang til Tesla's ladenetværk?

"Problemet med Tesla er, at de har deres egne ladestik. Resten af industrien er blevet enige om én standard, så kunden kan lade hvor som helst uanset bilmærke og energiselskab. Strøm er jo strøm, så jo bedre og flere ladere, der er, des bedre er det for kunden – og dermed os."

Vil BMW's kommende elbiler føles som at køre en 3-serie i dag?

"Ja og nej. Accelerationen vil være helt anderledes end i dag, men indstyringen vil være den samme. Det skal stadig være en følelsesmæssig oplevelse at styre en BMW ind i et sving og udfordre den – uanset hvad den kører på. Det vil ikke ændre sig."
 
BMW 745e har et angivet forbrug i WLTP-normen på 47,6 km/l, hvilket giver en årlig afgift på 660 kr. Bilen kommer til Danmark til sommer.

Vil det være muligt at købe en 3-serie kun med benzinmotor i 2025?

"Ja, i 2025 vil der stadig være mange biler med forbrændingsmotor. De vil sikkert blive forbudt i mange byer på grund af emissionsfrie zoner, men der bor millioner af mennesker uden for byerne, der har brug for transport over længere afstande. Derfor vil der stadig være behov for benzin- og dieselbiler inden for en overskuelig fremtid."

Andre læser dette lige nu

Læs seneste udgaver

�