Eldrevet kassebil er fin i byen - men prisen er styg
Foruden de store klistermærker på siden af testbilen og små blå detaljer rundt omkring, er der ikke meget, som differentierer e-Crafterens ydre fra en standard Crafter. Lasteevnen på testbilen er 1720 kg, og varerummet rummer 10,7 m3.
Foto: Søren Juul
Den eldrevne VW e-Crafter er kvik på de første meter og tilbyder emissionsfri nærtransport i stort format. Drivlinen er god til byen og næsten som at køre S-tog – men prisen er en udfordring.

Vi har vænnet os til synet af ladestandere og eldrevne køretøjers hvislen samt politikernes iver efter at gøre dem til en god forretning. De kan transportere os fra a til b, men hvornår så vi sidst en, der kunne fragte et helt heavy metal-band med udstyr?

Det har vi ikke set før, og årsagen er simpel; Elbiler har plads til passagerer og batterier, men hverken EU-paller eller basforstærkere.

I 2018 testede vi Nissan e-NV200, en lille eldreven varevogn med plads til to EU-paller og tiltænkt fragt og firmakørsel i byområder (læs testen på borsen.dk).
 
Fra førersædet er der godt udsyn, og man sidder højt og kigger ud af en stor forrude. Til de blinde vinkler er her store sidespejle og bakkamera.
-Søren Juul

Nu er Volkswagen klar med deres bud på CO2-fri fragt i nærområdet, og til at løfte opgaven har de stillet en stor kasse til rådighed, nemlig den nye Crafter, som har fået drivlinen fra en e-Golf og derfor kaldes e-Crafter. Den er en gigant på vejen og får alt andet på B-kørekortet til at se klejnt ud.

Laster op til 1720 kg

Afhængigt af opbygning udgør nyttelasten mellem 975 og 1720 kg I forhold til Nissan e-NV200 er den groft sagt dobbelt så stor og dobbelt så dyr. Nissanen har et varerum på 4,2 m3 og fås fra 210.050 kr. ekskl. moms, mens e-Crafter har et varerum på 10,7 m3 og en pris på 475.000 kr. ekskl. moms.

Det skal dog med, at e-Crafter er mere moderne og har automatisk nødbremse, 8" skærm med navigation og DAB-radio, stik til usb, 12V og 230V, et velfungerende bakkamera og meget mere.

Med undtagelse af drivlinen og nogle apps i infotainmentsystemet er det en Crafter, som vi kender den – stor, praktisk og simpel i sit formsprog. Elmotoren sidder foran og yder 136 hk med et maksimalt drejningsmoment på 290 Nm, og når man vrider det gennem "gearkassen" med ét trin, rammer den en topfart på 90 km/t. Batteriet kan lades helt op på fem timer og 20 minutter i normalt ladestik (7,2 kW).

Kabinen er solid og ikke for fin til værktøj og snavset tøj, og her er optimalt placerede kopholdere – ligesom det skal være i en varevogn. Komforten er ok, førersædet fås med individuel affjedring, som kan anbefales, da undervognen, tynget af den ekstra vægt fra batterierne, kæmper med vejbump og pludselige stød.
 
Trinbrædt, diverse surringsøjer og LED-belysning af varerummet er standard.
-Søren Juul

Elmotor giver kvikt antrit

Køreegenskaberne er ikke specielt stimulerende. Afsættet fra e-Golfen leverer faste, men ikke voldsomme, accelerationer, hvilket er fint med størrelsen taget i betragtning, for det er i sidste ende også udfordringen.

Spejlene er gode, bakkameraet leverer bredt udsyn bagtil, nærmest i fugleperspektiv, men det er stadig en stor kasse at flytte rundt på, så det kræver ekstra opmærksomhed på snævre gader og gennem porte i gamle bydele.
 
I Danmark kan man kun AC-lade e-Crafter med 3,7 kW. Til gengæld kan man DC-lade (CCS) med op til 40 kW - en ladeform man typisk anvender til tanke strøm (forholdsvis) hurtigt, mens man er på farten, eksempelvis i løbet af en travl arbejdsdag.
-Søren Juul

Størrelsen og den relativt korte rækkevidde tynder en smule ud i, hvem der kan have brug for en e-Crafter i stedet for en lille varevogn. Bevares, VW er klare omkring, at den skal bruges til nærtransport i byområder og ikke lange ture på motorvejen, hvor vi ved at elbiler generelt kæmper med at holde rækkevidden.

VW har opgjort rækkevidden til 173 km ifølge NEDC-normen, hvilket de vil fnise ad i plug-in-hybrid-klubben.

Som modsvar har man lavet en undersøgelse blandt 210.000 af VW's såkaldte "køreprofiler" og nået frem til en konklusion, som siger, at de fleste chauffører kører mellem 70 og 100 km i deres varebil om dagen. Derfor må 173 km være nok – hvor langt kører din varebil om dagen?

Det er begrænset, hvor spontan man kan være med en e-Crafter, men med mod på lidt planlægning kan den være en løsning for transportvirksomheder og kurerer med behov for at fragte kort, men stort på et B-kørekort.
 
Tankdækslet bag førerdøren er skiftet ud med Type 2-fatning og CCS-stik.
-Søren Juul
VW e-Crafter

Opbygning

Tresædet kassebil, elmotor, litiumbatteri, forhjulstræk, ét gear

Data
Elmotor 136 hk/290 Nm
Batteri 35,8 kWh
Ladetid 7,2 kW: 5,2 timer
Topfart 90 km/t
Rækkevidde 170 km (NEDC)
Køreklar vægt 2562 kg
Lasteevne 1720 kg
Varerum 10,7 m3

Pris
475.000 kr. ekskl. moms

Andre læser dette lige nu

Invester i kunst: Unikke danske værker på auktion

Annoncørbetalt
indhold af Bruun Rasmussen

Læs seneste udgaver

�