Stor Mercedes overbeviser med skøn brummen fra V6-dieselmotor
Progressive-udstyrsniveauet af Mercedes X 350 d søger klassisk Mercedes-elegance, mens Power (billedet) er mere sporty. Den er værd at overveje for de, der er til store, vellydende Mercedes-biler.
Foto: S. Bachmann
Bilen Af
Mercedes X-klasse har god motorkraft med fire cylindre, men er bare bedst med seks.

Det er strengt taget ikke nødvendigt at opgradere til seks cylindre i pickuppen Mercedes X-klasse, for den 2,2-liters turbodiesel fra partneren Nissan gør det fint til danske forhold. Den firecylindrede motor yder 190 hk og fås med automatgear og firehjulstræk som X 250 d fra 294.901 kr. ekskl. moms.

Lyden fra de fire cylindre er ikke noget at skrive hjem om, så kommer du fra seks eller otte cylindre, må du prøve en tur i den nye sekscylindrede X 350 d. Det er en helt anden lækker sag at lytte til med en kraftfuld, afdæmpet og tålmodig V6-brummen.

X-klasse kom til Danmark i sommeren 2018 som den første serieproducerede Mercedes-pickup. Den er blevet hånet for at være en dyr Nissan Navara, men det er mest fra skrivebordsgeneraler, der ikke har prøvet at køre den.

X-klasse og Navara bygges på samme samlebånd hos Nissan i Barcelona, men adskiller sig i design, udtryk og kabiner, ligesom den treliters Mercedes V6-diesel kun fås i X-klasse.

Motoren yder 258 hk og et moment på 550 Nm fra 1400 o/min. Ved koldstart slipper du for den trælse lyd af en firecylindret diesel, for her brummer V6'eren nærmest som en stor benzinmotor. Syvtrins automatgear, lavgear og firehjulstræk er standard, og i Danmark fås de to øverste udstyrstrin, Progressive og Power.

Den første er det bedste køb, men den sidste er et mere sportsligt udstyrstrin.
 
Laddet måler 159 x 156 cm, og bilen kan maksimalt laste 1042 kg
-S. Bachmann

Fra 363.332 kr. på gule plader

Priserne for en X 350 d Progressive Van 4 Matic aut. begynder ved 363.332 kr. ekskl. moms, mens den koster 439.965 kr. på papegøjeplader med fri privat kørsel.

På grund af den sunde motorkraft og høje vægt – den køreklare vægt er 2360 kg og totalvægten op til 3200 kg – er forbruget angivet til 11,4 km/l, hvilket testbilen let opnår i praksis. Det udløser en årlig afgift på 11.420 kr., hvortil kommer en årlig afgift for privat kørsel på gule plader på 18.560 kr. for private og det halve for virksomheder.

Selv om vi er i luksusklassen, er det noget af en udskrivning at skulle betale over 2000 kr. om måneden alene i løbende afgifter – der er jo også betalt registreringsafgift ved køb af bilen.

Er du fristet af at tage X 350 d som personbil med fem sæder, er prisen 1.024.992 kr. i Power-versionen.

Man stiger op i en X-klasse

I dansk trafik er det en fornøjelse at køre X-klasse. Man stiger op i bilen og har glimrende udsyn og vænner sig til, at ladbilen ikke er konstrueret til dynamisk kørsel.

I sving skal man dreje målrettet på rattet, før skuden drejer med, men en 0-100-tid på 7,5 sek. er nok til at få passageren til at smile. I byen kan det være lidt bøvlet at parkere 534 cm ladbil, men det går.

Det er især på motorvejen, den sekscylindrede variant gør en forskel, og det er en fornøjelse at gå fra 90 til 140 km/t med autoritet efter et elefantvæddeløb, uden at motoren er i nærheden af at være anstrengt.

Når den arbejder, lyder den nemlig også godt.

Mercedes X 350 d Power 4x4 aut. Van
 

Opbygning
Tosædet ladbil, chassisramme, firehjuls­træk, lavgear, spær, syvtrins automatgear

Motor
V6, 2987 cm3, 24V, turbodiesel
258 hk ved 3400 o/m
550 Nm ved 1400 o/m

Data
0-100 km/t 7,5 sek.
Forbrug 11,4 km/l
Årlig afgift 11.420 kr.
L/B/H 534/192/182 cm
Vægt/last/påhæng 2360/890/3500 kg

Pris
411.638 kr. ekskl. moms (moms 88.709 kr.)

Andre læser dette lige nu

Læs seneste udgaver

�