Cxense Display

Lynk & Co 01 er den første model fra det nye mærke. Den næste hedder 02 og forventes til Danmark i 2022.
Foto: PR
Bilen Af
Chefen for Europass nyeste bilmærke, Lynk & Co, har ingen illusioner om, at han skal kæmpe om markedet mod Ford, Audi og Volvo. CEO Alain Visser vil genopfinde bilbranchen og sælge mobilitet som et brand.

Bilen er lækker, og den kører fint. I betragtning af at den ikke bare er helt ny, men at den kommer fra et helt nyt bilmærke, kan man tillade sig at være overrasket. Men følger man dens aner, er det knap så overraskende.

Lynk & Co 01, som bilen hedder, er udviklet i Göteborg af Volvo-folk, og model 01 er teknisk set en Volvo XC40 pakket ind i et nyt og pænt, men langt fra revolutionerende, design.

Med aggressiv prissætning kunne den gøre det ud for en billig genvej til en Volvo, men det kommer ikke til at ske, forsikrer Lynk & Cos CEO, Alain Visser.

"Vi skal slet ikke sælge biler, vi skal sælge serviceydelser," smiler den venlige belgier, da han tager imod Børsen i sit hippe kontor i Göteborgs nybyggede forretningskvarter, der er skudt frem i byens gamle industrihavn.
 
Model 01 hører til den populære crossover-klasse med mellemstore biler med øget frihøjde.
-PR

Angriber bilmarkedet fra en ny vinkel

Chefens kontor er ikke prangende. Det ligger for enden af et åbent kontorlandskab i marketingafdelingen, som er indrettet i ungdommelig stil med en stålrørskonstruktion omkring hver arbejdsstation. Den gennemgående farve er matsort fra de bløde gulvtæpper til loftet, og det hele følges på vej af sagte, funky loungemusik, der flyder i hele lokalet. Det er fuldt bemandet af, hvad der synes at være lige mange mænd og kvinder under 35 år.

"Det er den slags kunder, vi kommer til at henvende os til. Derfor er det godt at beskæftige et stort antal af dem," forklarer Alain Visser senere, efterfulgt af det venlige smil, som formentlig kunne sælge hvad som helst.

Det kan der blive brug for, når Alain og hans firma angriber bilmarkedet fra en vinkel, vi aldrig har set før. Sig farvel til forhandlere, værkstedskontakt og finansieringstilbud og goddag til en digital virksomhed og salg af serviceydelser på unge storbykunders betingelser.
 
55-årige Alain Visser har arbejdet med biler hele sit liv. Han har været CEO for Lynk & Co siden 2015.
-PR

"Vi har designet fine biler, teknikken er i orden, og jeg er stolt over produktet. Men at introducere dem i kamp mod de etablerede mærker vil kaste os ud i en årelang kamp for etablering i et konkurrencepræget marked, og den økonomiske gevinst venter tilsvarende langt ude. Vi skal finde vores helt egen plads, og det gør vi ved at angribe bilbranchens seks shitfaktorer," forklarer chefen, der sidder tilbagelænet med korslagte ben i en minimalistisk sort og lav lænestol i løse bukser og afslappet pullover.

De seks shitfaktorer i bilbranchen


Skal man forstå strategien, kan man med fordel se på hans egen karriere. Den 55-årige bilchef har hele sit liv beskæftiget sig med salg og marketing af biler. Efter en uddannelse fra universitetet i Antverpen og en MBA fra Duke University i North Carolina, USA, kom han først hos Ford i 2004 og i 2012 til Opel, hvor han endte som vicepræsident for salg, marketing og eftermarkedet, inden han blev hentet til en tilsvarende stilling hos Volvo i 2013.

I 2015 blev han CEO for Lynk & Co, og det er således ikke en ingeniør, der er sat i spidsen for Europas nye bilmærke. Det er en slags- og marketingmand, og hans behagelige, vedholdende smil må være beviset på, at chefen for bilmærket har fået vide rammer til at gennemføre en stor, skelsættende og risikabel markedsføringsplan, der handler om alt andet end det produkt, som koncernen lever af at producere.

"Da vi valgte at angribe markedet på en anden måde, analyserede vi os frem til seks udfordringer, som den etablerede bilbranche ikke har haft held med at adressere. Vi kalder dem de seks shitfaktorer:
  • Forhandleren ligger langt væk uden for byen, og det er ikke en god oplevelse at komme til forretningen.
  • Der er uendeligt mange muligheder for at sammensætte en bil, hvilket gør det til en udfordring at finde den rette løsning.
  • Når du har bestemt dig, skal du først til at forhandle pris.
  • Når du købt og betalt bilen, skal du vente i månedsvis, før den dukker op.
  • Når du bruger bilen, skal du ofte til service.
  • Når du har besluttet dig, er du bundet i minimum 12, 24 eller 36 måneder.
Det er disse seks ulemper i traditionel bilhandel, vi har besluttet os for at gøre op med ved at tage udgangspunkt i kundens behov og ønsker," forklarer Alain Visser, som i sidste ende er klar til at gøre næsten alt for, at kunden oplever bilen som en serviceydelse, om det så er at fylde benzin på bilen.
 

Du skal ikke bekymre dig om noget

Hos Lynk & Co skal kunden skal aldrig bekymre sig om hverken pris, teknik, slid, service, vedligehold eller andet traditionelt bilbøvl. Al kommunikation med kunder foregår over nettet, og udvalget af biler er få. Det er den korte udgave af Lynk & Cos forretningsplan.

Selv i fuldt udbygget stand vil Lynk & Cos forhandlernet kun udgøres af 30 flagskibsbutikker – også kaldet hubs – placeret i europæiske storbyer, og København er ikke en af dem. Her får vi glæde af de mobile popup-shops, som etableres på containeragtig vis i få uger i endnu flere storbyer.

Det er her, kunderne skal findes. Målet er millenniums i form af yngre storbyboere med en moderne livsstil, der forholder sig til måden, vi gør tingene på, frem for hvad vi gør det med og i.

Det er dem, for hvem personlig transport er et begreb, ikke en bil i sig selv, og derfor heller ikke et bestemt bilmærke. Det begreb er et mærke i sig selv, forklarer Alain Visser, der som marketingmand er helt på det rene med, at livsstilsbevidste unge og købestærke byboere er særdeles mærkebevidste. Men bevidstheden vil flytte sig fra selve bilen, til måden mærket og kunden interagerer med bilen på, mener han.

Det gælder både i selve købsprocessen, hvor kunden ikke skal komme til butikken, men butikken skal komme til kunden. Faktisk skal kunden slet ikke købe bilen. Lynk & Co forventer, at den mest udbredte afregningsform bliver en lejeløsning, hvor kunden kan vælge en Lynk & Co til og fra på månedsplan.

"Tænk på Lynk & Co som bilbranchens Netflix eller Spotify," forklarer Alain Visser.
 
Teknikken i kabinen stammer fra Volvo, men Lynk & Co har sit eget design, og ingen komponenter eller detaljer genkendes fra Volvo.
-PR

Kommer til Danmark i 2021

Kunden kan tilmed dele bilen med andre Lynk & Co-abonnenter via en særlig kontaktknap, der bliver standard i alle mærkets modeller. Det bliver dog også muligt at købe en Lynk & Co på traditionel vis.

At dømme efter de priser, der oplyst i Kina, ligger priserne ca. 20 procent under en tilsvarende Volvo.
Selv om Danmark officielt ikke er på forretningsplanen før et stykke hen i 2021, kan danske kunder godt få adgang til en bil inden da. Da vil de blive betjent af udfarende salgsmedarbejdere fra hubs uden fra Danmarks grænser.

Det kræver selv sagt en større logistikindsats, som Lynk & Co angiveligt er i fuld gang med at etablere. Det økonomiske middel er, at eliminere forhandlernettet og forhandleravancen, der ifølge Alain Visser frigiver ca. 30 procent af bilens pris, som Lynk & Co dermed kan benytte i sin ambitiøse plan.

Målet er at sende 150.000 biler ud på europæiske veje allerede i 2023.

De bliver primært af model 01, der er en redesignet Volvo XC40. Man kunne tro, at der var tale om en discountversion af det svenske sidestykke, men den første tur i en kinesisk bygget Lynk & Co 01 giver ikke indtryk af discount.
 

Kabinen minder ikke om en Volvo

Kabinen har sit eget udtryk og tager sig helt anderledes ud blandt andet takket være usædvanligt skålformede forsæder, men finishen er umiddelbart ikke ringere end i en tilsvarende Volvo XC40.

Køreoplevelsen er også meget lig Volvo XC40. Støjniveauet er måske en anelse højere, og affjedringen en anelse blødere. Udvendigt har bilen sit helt eget udtryk i karakteristisk design med signaturlygter både for og bag. De har måske en vis kinesisk inspiration, men Lynk & Co er ikke et kinesisk bilmærke, fastslår chefen.

"Lynk & Co er en svensk udviklet model af folkene bag et globalt mærke."

De første europæiske Lynk & Co 01 skal bygges på Volvos fabrik i Belgien. Det sker først fra begyndelsen af 2020, og da i en anden version end de hidtidige kinesiske modeller, som allerede nu ses i og omkring Göteborg. Alle europæiske Lynk & Co-modeller bliver nemlig elektrificerede i en grad, enten som hybridbiler eller som rene elbiler.

Allerede i 2021 skulle en ny Lynk & Co være klar. Den hedder 02, og som 01 er det en SUV-type, men mindre end model 01. Model 03 er en traditionel sedan på størrelsen med en Audi A3 Sedan. Den kommer til at dele grundlæggende teknik med en kommende Volvo V40, men den venter længere ude i fremtiden.

Andre læser dette lige nu

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display