Cxense Display

Nu begynder det at ligne noget: Batteridrevet Kia har rækkevidde på op til 452 km
Tredje generation af Kia e-Soul fortsætter modellens karakteristiske kasseform, men nye streger og slanke LED-lygter for og bag giver et hipt og moderne udtryk. Vi forventer danske priser fra ca. 275.000 kr.
Foto: PR
Bilen Af
Funky elbil på vej til Danmark: Kia e-Soul debuterer i april fra under 300.000 kr.

Mens mange bilmærker kæmper for at nå med på bølgen og få deres første elbil på markedet, præsenterer Kia deres nummer to; den nye e-Soul med en opgivet rækkevidde på 452 km.

Første generation fra 2009 blev aldrig rigtig en succes på det danske marked med sit specielle design. Tredje generation holder fast i det unikke design, men kommer udelukkende til Europa som elbil – andre markeder vil stadig have mulighed for benzin og diesel.
 
Præsentationen af Kia e-Soul finder sted hos Kias europæiske hovedkontor i Frankfurt. Herfra er der nem adgang til bykørsel, snoede landeveje og endda motorveje uden hastighedsbegrænsning. E-Soul topper ved 175 km/t.
-PR

Kia e-Soul deler meget af sin teknik med storesøster Kia e-Niro og stedsøster Hyundai Kona Electric. E-Soul har derfor samme tiltalende rækkevidde på op til 452 km – eller det påstår Kia i hvert fald på papiret. 452 km bør være nok til de fleste og endda mere, end hvad mange bilister kører på en hel uge.

Skal du alligevel fra den ene til den anden ende af landet, kan du oplade batteriet fra 20-80 pct. på 42 minutter, hvis du kan finde en ledig 100 kW hurtiglader, og omkring 70 minutter med en 50 kW-lader. Hjemme i garagen varer en fuld opladning til gengæld op mod ti timer eller mere, hvis du bruger det medfølgende 230V-mormorkabel.
 
Med den nye skærm bliver e-Soul den første Kia i Europa med et nyt system for smart opkobling (UVO Connect). Med en app på din smartphone kan du blandt anden fjernstyre klimaanlægget samt se batteriniveau og styre opladning.
-PR
 
Kabinen har fået en overhaling med den nye og mere effektive 10,3 tommer infotainmentskærmen.
-PR

Kraftig elmotor med 204 hk

Kia e-Soul kommer i to varianter, hvor forskellen er størrelsen på batteriet og motoren. Til vores første test er kun biler med den store pakke til stede med det store batteri på 64 kWh, som også er den, Kia i Danmark forventer at sælge flest af.

Det lille batteri er på 39 kWh, mens elmotorerne yder henholdsvis 136 hk i den lille og 204 hk i den store. Det fulde moment er til rådighed fra nul km/t, og der skal ikke rodes med gearvalg eller anden form for opsætning.

Drej gearvælgeren over i D, og du er afsted hurtigere end ham i Porschen i næste vognbane.
 
Den forrige Soul EV er opgivet til 250 km på en opladning baseret på den gamle, noget optimistiske, NEDC-målestandard. Den nye e-Soul er opgivet til 452 km efter den mere realistiske WLTP-standard.
-PR

E-Soul styrer overraskende præcist, selv om følingen med underlaget er langt væk. Til gengæld er undervognen blevet justeret i forhold til e-Niro, så den føles mere raffineret ved bykørsel og ujævnt underlag.

Ved høje hastigheder på motorvejen uden for Frankfurt opleves e-Soul støjsvag, selvom en del vindstøj fra sidespejlene trænger ind i kabinen.
 
Den meget lodrette bagende går udover pladsen i bagagerummet, der kun rummer 315 liter. I levende live synes vi især fronten er ret vellykket.
-PR
 
Den lodrette bagende gør det let at genkende bilen. Ulempen er et lille bagagerum.
-PR

I Danmark fra sidst i april

De danske forhandlere introducerer Kia e-Soul i slutningen af april, men Kia Danmark har ikke priserne klar endnu. Med stor sikkerhed kommer e-Soul dog til at stå stærkt, når vi ser på pris kontra rækkevidde på ren el.

Vi forventer en pris lidt under Kia e-Niro, der starter ved 335.000 kr. for den store batteripakke. Kia yder selvfølgelig syv års garanti på deres elbiler også.

Hvad er forskellen på Kia e-Soul og Kia e-Niro?

Selvom teknik, præstationer og køreegenskaber er stort set identiske i Kia e-Soul og Kia e-Niro, er følelsen af de to biler vidt forskellig.

Det gælder først og fremmest designet, der virker ordinært græn­se­nde til det selvudslettende på e-Niro sammenlignet med den mere unikke e-Soul. Kasseformen, de helt smalle LED-forlygter og LED-lysstriben, der næsten omkranser bagenden giver et funky udtryk og udstråler charme og karakter.

E-Soul er dog 180 mm kortere end e-Niro, og det går udover bagagerummet, der kun rummer 315 liter mod 451 liter i e-Niro.
 
Kia e-Niro (tv.) er populær herhjemme, hvilket aktuelt betyder en leveringstid på over 12 måneder.
-PR

Mere funky kabine i e-Soul

Kabinen i e-Soul er også noget mere spændende. Den nye 10,3 tommer store infotainmentskærm, der måske bliver en del af standardudstyret i Danmark, er et par niveauer over den ordinære skærm i e-Niro. Med den store skærm bliver e-Soul også den første Kia i Europa med et nyt system for smart opkobling (UVO Connect). Med en app på din smartphone kan du blandt andet fjernstyre klimaanlægget samt se batteriniveau og styre opladning.

Det skal dog bemærkes, at der i løbet af 2019 kommer en opdatering til Kia e-Niro med ny hardware, som vi forventer også vil indeholde den nye skærm.

Der er endnu ingen meldinger om leveringstiden på Kia e-Soul, men Kia Danmark oplever langt større efterspørgsel på deres elbiler end fabrikken kan imødekomme. Der er lige nu over 12 måneders leveringstid på en e-Niro, og der er intet, der tyder på, at det skulle blive anderledes for e-Soul.
 

Børsen var inviteret af Kia Danmark.


Andre læser dette lige nu

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display