Cxense Display

S-klasse til den grønne direktør kører 20-30 km på strøm, før benzinmotoren starter
S-klasse fås med seks, otte eller 12 cylindre, og senest også som plug-in-hybrid med V6-benziner med 367 hk og elmotor med 121 hk. Det giver samlet et moment som i en Mercedes S 400 d.
Foto: A. Hansen
Bilen Af
Mercedes er klar med en S-klasse, som kan lades op og køre på strøm. Den er ikke for alle, men for dem, hvor den giver mening, er der dømt grøn transport på første klasse.

Fremtiden er elektrisk, og derfor er der brug for grønne biler i alle prisklasser. Denne Mercedes-Benz S560e er en topmodel, der kan levere luksus på en måde, du aldrig før har følt det i et køretøj.

Det er det lille "e" i modelbetegnelsen, du skal bide mærke i. Bogstavet betyder, at denne S-klasse kan lades op i en stikkontakt.

Det fungerer ganske simpelt; Under højre baglygte sidder en lille og diskret låge, som du klikker op. Herefter tager du ladekablet fra bagagerummet og sætter det til en ladestander. Efter ca. halvanden time er batteriet fuldt opladet. Du kan også lade den hjemme i en normale 230V-stikkontakt på ca. fem timer.

Batteriet er på 13,5 kWh, hvilket gør dig i stand til at køre realistiske 20-30 km på strøm. Det lyder ikke umiddelbart af meget, men hvis dit kørselsbehov mest foregår i byen (eller på Strandvejen nord for København), kan du faktisk komme langt på ren el.
 
S-klasse er en formidabel luksusbil i den lange version. Der er dog rigelig benplads i den almindelige karrosserilængde, så de ekstra centimer er ikke nødvendige.
-A. Hansen

Vellydende benzinmotor

Når du løber tør for elektricitet, springer en vellydende benzinmotor i gang, som i sig selv yder 367 hk. Den har en sagte rumlen, og du har mere fornemmelsen af, at det er et lækkert maskineri mere end en hjælpemotor. Når benzin- og elmotoren arbejder sammen, har du 476 hk og 700 Nm at gøre godt med.

Kræfterne er massive og til stede helt fra bunden, fordi batteriet ikke har brug for reaktionstid for at levere sine kræfter. Klemmer du speederen helt ned, kan du sende de 2,2 ton S-klasse til 100 km/t på kun fem sekunder – imponerende.

Virkeligheden er dog, at du hellere vil køre afslappet – og helst på el, som også har den fordel, at det er lydløst.

Luftundervognen sorterer stort set alle ujævnheder fra, og de få, der skulle finde vej kabinen, kan kureres ved at aktivere massagefunktionen i sæderne.
 
Der fås et rigt udvalg af læder, syninger, kontrastfarver, indlæg og aluminiumsdetaljer. Her er det quiltet sort nappalæder med ventilation.
-A. Hansen

Prisen løber hurtigt op

I en S-klasse kan du få alt det udstyr, du drømmer om. Det er bare at gå på jagt i kataloget over ekstraudstyr og så lukke øjnene for, hvad det løber op i.

Bilens pris er 1.870.020 kr., og du skal nok regne med at bruge et par hundrede tusinde oveni på udstyr. Når man først går til ekstremer, kan man jo ligeså godt gå hele vejen. Til gengæld skal du så kun betale 820 kr. om året i grønne ejerafgifter, fordi bilen er opgivet til 35,7 km/l.
 
Ladestikket bor diskret bag en lille klap under højre baglygte.
-A. Hansen

Er det den rette S-klasse?

Når alt kommer til alt, er spørgsmålet, om det i virkeligheden er S-klassen for netop dit behov?

Hvis du mest af alt kører korte ture i lavt tempo, så ja. Her vil en S-klasse plug-in-hybrid give rigtig god mening – specielt hvis du har en ladestander i privaten og gerne også én ved kontoret.

På den måde kan du køre det meste af tiden på strøm, og når du så har et hastemøde i Frankfurt, kan du aktivere V6-motoren og blæse afsted på Autobahn med 200+ km/t.

Har du et kørselsbehov med mange længere ture, vil det dog give mere mening at kigge på en S-klasse med en dieselmotor, som ikke skal slæbe rundt på en tung batteripakke.

Mercedes-Benz S 560e L 4Matic aut.

Opbygning
Femsædes sedan, benzin- og elmotor, luftaffjedring, baghjuls­træk, ottetrins automatgear

Motor
V6, 2996 cm3, 24V, biturbo + el
Systemydelse 476 hk, 700 Nm

Præstationer
0-100 km/t 5,0 sek.
Topfart 250 km/t
Forbrug WLTP 35,7 km/l
Rækkevidde strøm 50 km

Dimensioner
L/B/H 525/190/149 cm
Køreklar vægt 2215 kg
Bagagerum 510 liter

Pris
1.870.000 kr.

Andre læser dette lige nu

Cxense Display

Flyveturen kan optimere din arbejdsindsats

Annoncørbetalt
indhold af Qatar Airways

Læs seneste udgaver

Cxense Display
�