Cxense Display

Den mellemstore Jaguar får slebet tænderne
Ændringerne i forlygtedesignet er små, men tydelige. De mere slanke LED-lygter giver den passende sportslig attitude, som resten af bilen stadig lever op til.
Foto: David Shepeard
Bilen Af
Jaguar XE får en overhaling, der tager fat, hvor det kan mærkes. Den reviderede XE er blevet mere praktisk og stilfærdig og tager sig bedre ud.

Det var starten på en ny æra for det britiske bilmærke, da Jaguar i 2015 lancerede XE-modellen.

Efter at mærket blev solgt af Ford til indiske Tata Motors i 2008, startede fabrikken forfra med ny grundlæggende teknik og nye motorer. Resultatet blev vist fem år senere i Genève og var lovende. Den mellemstore XE placerede sig direkte over for BMW 3-serie og imponerede med flot design, skarpe køreegenskaber og helt nye motorer.

Men den bar også præg af at være den første model i en helt ny generation. Mekanikken var knap pudset færdig, finishen var ikke prangende, og nogle detaljer virkede ufærdige.

Fire år senere er Jaguar klar med en revideret udgave, som adresserer kritikpunkterne og opdaterer XE til nutidig standard. Den nye model spottes hurtigt på nye, smallere forlygter, som nu standard er af LED-typen, og tilsvarende et nyt baglygtearrangement.
 
På en snoet landevej føler XE sig hjemme, uanset om du tager den med 250 eller 300 hk turbobenziner.
-David Shepeard

Mere attraktiv kabine

Endnu tydeligere er revisionen i kabinen, hvor der er kommet ny midterkonsol med dobbelt lcd-display til betjening af infotainment og varme- og ventilationssystem. Instrumenterne er også nye. De kommer i to versioner, den billigste variant har analogt speedometer og omdrejningstæller, hvor skalaerne går ind i et centralt digitaldisplay. Dyrere varianter får et rent digitalt display i stil med det, som kendes fra flere andre Jaguar-modeller.

Men der er også kommer mere aflæggeplads i midterkonsollen, dørsiderne har fået nyt design, og hele indretning har fået et kvalitetsløft. Det tager sig i hvert fald bedre ud i de dyrere versioner, som var de eneste, der var adgang til ved pressepræsentationen.

Ny er også muligheden for at få endnu en lcd-skærm i form af et digitalt bakspejl. Her er der integreret en skærm i bakspejlet, som er forbundet til et bagudvendt kamera monteret i en hajfinneantenne på bilens tag.
 
Det digitale bakspejl har en integreret skærm, som er forbundet til et bagudvendt kamera monteret i hajfinne-antennen på ryggen af bilen.
-David Shepeard

På den måde får man et bredere og klarere billede af, hvad der foregår bag bilen, og udsynet spoleres ikke af personer på bagsædet. Det ser fedt ud, men kræver lidt tilvænning at bruge – man kan slå det fra og bruge bakspejlet som normalt.

Jaguar XE har fra starten benyttet forholdsvis avancerede hjulophæng. Resultatet er flotte køreegenskaber med en fin kombination af styresikkerhed og god komfort. Disse egenskaber er selv sagt bevaret.
 

-David Shepeard

Højlydte motorer på pension

Til gengæld blev XE lanceret med højlydt brovtende motorer, der larmede betydeligt mere i kabinen end hos konkurrenterne (især den toliters diesel).

I den reviderede model er både benzin- og dieselmotorerne blevet mere raffinerede, og den mekaniske støj i kabinen er nu på niveau med konkurrenterne. Hertil kommer en reduktion af vindstøj i kabinen, blandt andet takket være en støjdæmpende forrude, som er standard.
 

-David Shepeard

Alt i alt gør det XE til en stilfærdig bil ved almindelig kørsel.

Den nok så karismatiske V6-motor er udgået, så XE fås nu kun med firecylindrede motorer. I Danmark får vi benzinvarianter med 250 og 300 hk, mens diesel er udgået.

Ved redaktionens slutning kunne importøren ikke oplyse priserne på den reviderede XE, der introduceres lige før eller lige efter sommerferien. Den udgående model starter ved 416.000 kr. for en version med 200 hestes benzinmotor, men den nye version bliver formentlig lidt dyrere som følge af kraftigere motorer og mere standardudstyr. Priser for leasing og beskatning følger snarest.
 
Kabinen er redesignet med digitale skærme inspireret af elbilen Jaguar I-Pace. De fungerer forbilledligt og giver dén klasse, forgængeren manglede.
-David Shepeard

Jaguar XE P250 aut.

Opbygning

Sedan, baghjulstræk, ottetrins automatgear

Motor
R4, 1999 cm3, 16V, turbobenzin
250 hk ved 5500 o/min
365 Nm ved 1300-4500 o/min

Præstationer

0-100 km/t 6,5 sek.
Topfart 250 km/t
Forbrug (WLTP) 14,3 km/l

Dimensioner

L/B/H 467/185/142 cm

Prisgæt

450.000 kr.

Børsen var inviteret af Jaguar.

Andre læser dette lige nu

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display
�