Cxense Display

Nye tal fra Norge: Bølgen af grønne biler er blevet til en ustoppelig tsunami
De regionale forskelle på udbredelsen af elbiler er enorme i Norge. I Oslo har elbiler en markedsandel på 63 pct., men i Finnmark højt mod nord er andelen 8 pct.
Foto: Dirk Weyhenmeyer
Bilen Af
Over 50 pct. af nye biler solgt i Norge er med kabler, og andelen ville være endnu højere, hvis ikke der var så lange ventetider på at få en, lyder det fra Norsk Bilbransjeforbund.

Det er altid festligt at overvære et foredrag med direktør Stig Morten Nielsen fra Norsk Bilbransjeforbund.

Umiddelbart lyder "Status på salg af nye og brugte biler i Norge" ikke som det frækkeste emne, men tag ikke fejl; Tallene fra Norge viser, hvor langt man kan nå med en grøn omstilling af transportsektoren i et politisk klima, hvor løfter følges af handling.

Stig Morten Nielsen indledte sin gennemgang på Bilbranchens årsdag i Industriens Hus i København med at repetere, at elbiler, plug-in-hybrider og hybridbiler er fritaget for moms og registreringsafgift i Norge, og at de må køre i busbanen, lade gratis på offentlige ladestandere, parkere gratis og er undtaget for de skrappe afgifter, der opkræves for at køre ind i byer med betalingsring.

Tillykke med din nye Tesla

Det markedsførende mærke Tesla har 1. januar til 30. april solgt og leveret 7835 nye biler. Tesla udleverer 20 biler til norske købere hver halve time, og for nylig er den californiske virksomhed havnet som nr. 154 i en kundetilfredshedsundersøgelse blandt alle virksomheder i Norge, hvor Volvo lå nummer ét og Toyota nummer to.

Køberen får nøglen i hånden og et "Tillykke med din nye bil" og sendes så ud på midlertidige parkeringspladser, hvor flere tusinde nyankomne Teslaer står og venter.

Den mest solgte bilmodel i Norge lige nu er Tesla Model 3, og på top-20-listen over de mest solgte biler skal vi ned på 15.-pladsen for at finde den første fossildrevne bil (Skoda Octavia). Hvis udviklingen fortsætter, vil der om et år ikke være fossilbiler på top-20.

Markedsandel for elbiler på 46 pct.

Markedsandelen for elbiler i hele Norge med godt tre millioner indbyggere er lige nu 46 pct.

I 2017 havde elbiler en markedsandel på 30 pct. i Oslo – i 2018 var tallet 63 pct. Stig Morten Nilsen vurderer, at det mindst vil gå lige så stærkt i større danske byer, hvis den grønne omstilling får fat i Danmark.

Konsekvensen for staten

Prisen for et markant renere miljø med mindre støj og emissioner er en statslig indtægt fra biler i frit fald.

For ti år siden indbragte registreringsafgifter alene over 25 mia. norske kroner til staten om året. I 2018 var indtægten faldet til under 10 mia. kr., og fortsætter udviklingen, vil indtægten være nul i 2025.

Bilbransjeforbundet vurderer, at der er akut brug for opstilling af minimum 8000 yderligere offentlige ladestandere i Norge.

Tesla-ejere i etagebyggerier har i afmagt forsøgt at lade deres biler ved at hænge forlængerledninger ud af vinduerne, hvilket udgør en brandfare, og ikke er tilladt, og i påsken opstod der en ladekø på mere end 150 Teslaer på vej ud af Oslo.

Ingen tog elbiler alvorligt for 20 år siden

Den grønne omstilling af det norske bilmarked blev vedtaget i Landstinget på et tidspunkt, hvor ingen tog elbilerne alvorligt. De eneste elbiler på markedet var den norske Think og den danske Kewet, men massive problemer med luftforurening i større norske byer, der typisk ligger for foden af en fjord, gjorde det nødvendigt at gøre noget.

"Ingen havde fantasi til at forestille sig omfanget af den grønne bølge, så der var ingen plan. Der var ingen strategi, andet end at vi ville have biler, der ikke forurenede," fortæller Morten Stig Nilsen fra Norsk Bilbransjeforbund.

"I dag er de grønne biler ikke en bølge, men en tsunami, som ingen politiker tør stoppe eller bare foreslå at bremse en lille smule. Skal jeg give et råd til danske politikere, så er det, at de skal lægge en plan for den grønne omstilling i Danmark. For når først den kommer i gang, vil det være umuligt at stoppe den," siger han.

Norge støvsuger hele Vesten for elbiler

De skattemæssige og praktiske fordele ved biler med kabler betyder, at Norge støvsuger hele den vestlige verden for nye og brugte el- og hybridbiler.

Der er en stor import af grønne biler fra Sverige, der opnår en statsstøtte på 60.000 svenske kroner pr. bil, og for nylig er der ankommet et skib fra Californien med en sending eldrevne Fiat 500, som var usælgelige i USA – de har alle fundet nye ejere i Norge.

Kia og Hyundai importerer egne biler, der har været til salg hos sydeuropæiske autoriserede forhandlere, og som stadig har plastik på dørene og ikke har kørt en meter. De importeres som 'brugte biler', fordi de er flere måneder gamle.

Audi har 7000 norske kunder på venteliste til den nye e-tron, som heller ikke er en billig bil i Norge, og der vil efter al sandsynlighed også opstå ventelister på den nye Mercedes EQC, som netop er præsenteret for den internationale presse... i Oslo.

I første kvartal i år blev der solgt 82.468 nye personbiler i Danmark. Heraf var 628 biler med kabler.

Andre læser dette lige nu

Cxense Display

Flyveturen kan optimere din arbejdsindsats

Annoncørbetalt
indhold af Qatar Airways

Læs seneste udgaver

Cxense Display
�