Cxense Display

Det firehjulede Mercedes-sommerhus er klar til ferien
Marco Polo er en ombygget Mercedes V-klasse. Modellen stammer fra 2014 og er opfrisket med ny front med LED-lygter, ny førerplads, nye motorer og en ny gearkasse.
Foto: Daniel Maurer
Bilen Af
Med en ny og mere miljøvenlig dieselmotor og en ny automatisk gearkasse er Mercedes-Benz Marco Polo klar til ferien.

Mere end 700.000 kr. i kontantpris for et køretøj, som kun bruges nogle gange om året, lyder voldsomt. Men er det det? Hvad nu, hvis det erstatter et sommerhus eller en båd? Så ser tingene anderledes ud.

Mercedes-Benz Marco Polo er en stor, høj og bred minibus, der er ombygget til autocamper. Her er to stole for, en bænk med to stole bag og et stoftag, der kan hæves. Bilen har dieselmotor, baghjulstræk, et nyt nitrins automatgear, to døre for, en stor skydedør i højre side og en elbetjent bagklap.

Pointen er frihed: Man skal til hver en tid kunne køre et smut til Vejle eller Verona og tage en overnatning.
 
På langturen bidrager den lange akselafstand på over tre meter til en fornem komfort. 160 km/t i marchfart er passende på turen sydover.
-Daniel Maurer

Når man er fremme, kører man bænken bagi fremad via skinnerne i gulvet, fælder ryglænet bagover og monterer en forlænger, der skaber en dobbeltseng til to personer (husk at bestille en topmadras med i købet, for ellers er det som om at sove på en træbænk).

Så skubber man det stofbeklædte tag op, er her også soveplads til to personer på første sal. Det bliver lidt klaustrofobisk med fire i bilen, men to kan sagtens overnatte. Standardudstyr omfatter køleskab, to gasblus, koldt og varmt vand, og LED-belysning ude og inde. Udstyr som elbetjent, markise, tv-skærm og læder kan tilkøbes.
 
Det lille komfur har to gasblus, så det er muligt at lave mad ombord.
-Daniel Maurer
 
Bænken til to personer kan foldes og laves om til en smal dobbeltseng. Husk at tilkøbe topmadras - ellers er sengen for hård.
-Daniel Maurer

Som at køre en høj E-klasse

Marco Polo har fået en ny og mere eksklusiv førerplads med jetdyser som på E-klasse, men har stadig skærmen fra den originale C-klasse. Det fungerer godt, og generelt opleves førerpladsen lige så eksklusiv som i en E-klasse.

Du sidder højere og mere bus-agtigt, men den lange akselafstand og høje vægt medvirker til formidable langtursegenskaber.

Bilen klarer time efter time med 160 km/t på Autobahn, og med den nye og lettere firecylindrede toliters dieselmotor med lavere støjniveau, vægt og emissioner, er her fint kraftoverskud selv i den mindste variant med 163 hk. Motoren fås også med 190 og 239 hk, men spar bare de penge – der er godt med skub i den lille, og bussen er først og fremmest en cruiser.
 
Luftdyserne er fra E-klasse og skærmen fra C-klasse, men kabinen er unik for Marco Polo. Den har det rette afslappede udtryk, og fint udsyn med store sidespejle.
-Daniel Maurer

Komplicerede afgiftsregler

I 2017 blev registreringsafgifterne for personbiler lempet, og meningen var, at det skulle også gælde for autocampere. Reglerne er komplicerede: Der betales som udgangspunkt registreringsafgift som på en almindelig personbil, men her er ingen afgift på beboelsesdelen af bilen.

Afgiften skal mindst udgøre 45 pct. af bilens samlede værdi. Det er en lille lempelse i praksis, hvilket sammen med den stabile danske økonomi og stigende interesse for autocampere har ført til en mindre stigning i salget. De danske Mercedes-forhandlere tilbyder også privat- og sæsonleasing, hvis du skulle være interesseret i en ny eller brugt Marco Polo.
 
Bilen er to meter bred og mere end fem meter lang, men relativt nem at manøvrere på snævre steder.
-Daniel Maurer

Prøv den eventuelt i Tyskland

Er du fristet, kan vi anbefale at køre til Tyskland og leje én et par dage, inden du køber. Fire dage i juli med 1500 km koster for eksempel 608 euro (4540 kr.) hos starcar.de i München. Det er en god måde at lære bilen at kende på.

Husk at få alle detaljer demonstreret, og tjek, at alt er med. Ved vores test forrige sommer manglede stangen til at køre markisen ud, så prøv alt igennem inden afgang.

Når først du er afsted, er Marco Polo en skøn langtursbil, der får pulsen til at falde og humøret til at stige.

Sådan burde det også gerne være i et sommerhus, uanset om det er på hjul.
 
17" alu er standard, men som en nyhed fås også AMG-pakke med 18" hjul.
-Daniel Maurer

Mercedes-Benz Marco Polo 220 d aut.

Opbygning
Autocamper med fire sæder, fire køjer, køleskab, varmt/koldt vand, gaskomfur, LED-belysning ude og inde, markise, nitrins automatgear, baghjulstræk

Motor
R4, 1950 cm³, 16V, turbodiesel
163 hk ved 4200 o/m
380 Nm ved 1200 o/m

Præstationer
0-100 km/t 12,3 sek.
Forbrug 15,6 km/l

Dimensioner
L/B/H 514/193/198 cm
Vægt/påhæng 2487/2500 kg
Bagagerum 670 liter

Pris
709.923 kr.

Børsen var inviteret af Mercedes-Benz.

Andre læser dette lige nu

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display
�