Cxense Display

Brintbilen med det bornholmske navn giver mening i hverdagstrafik
Nexo er en femsædes crossover med elmotor og litiumbatteri. Bilen laver selv sin strøm gennem en brændselscelle i bunden, der drives af brint fra en tank under bagagerummet og ilt fra omgivelserne.
Foto: Mads Dreier
Bilen Af
Elbilen Hyundai Nexo drives af brint, men køres som en ganske almindelig bil. Det fungerer rigtig godt i praksis.

"Hvornår kommer brintbilerne?" er der ofte læsere, der spørger. Svaret er, at de har været her siden 2013 – de har bare været alt for dyre. Den første generation af den brintdrevne Hyundai ix35 fungerede fint til hverdagsbrug, men havde en så styg pris, at den var uinteressant for andre end offentlige bilindkøbere.

Teknologien med en brændselscelle, der laver brint om til strøm, som så driver en elmotor, er stadig dyrere at producere end batteridrevne elbiler og fossilbiler, men det begynder at ligne noget med Hyundais seneste model.

Den hedder Nexo efter den bornholmske by, og der er tale om en pænt stor, høj personbil med forhjulstræk og ét gear (her er ingen gearkasse). Man tanker brint på en påfyldningsstuds bag det almindelige tankdæksel på 3-5 minutter på en af de foreløbigt otte danske brinttankstationer, og kører så videre som i en almindelig elbil – bare uden rækkeviddeangst.
 
Premium er topversionen med ellæderstole med køl/varme/ventilation, stort lydanlæg, komplet assistentpakke, glassoltag og meget mere.
-Mads Dreier

Nexo kan køre op til 666 km i NEDC-normen, som er urealistisk, så regn med samme rækkevidde som i en større, benzindrevet SUV. Det er absolut meningsfuldt i forhold til en elbil som Hyundai Kona Electric, der maksimalt kan køre 350 km i almindelig kørsel.

Stort potentiale i brint

Brinten produceres lokalt på tankstationen af strøm fra det almindelige elnet eller køres dertil i en (dieseldrevet) lastbil fra et centralt lager, så man kan stille spørgsmål ved, hvor miljøvenlig, den er. Men det skal ikke afholde os fra at vurdere den potentielt CO2-neutrale teknologi, som giver fordele i forhold til en batteridrevet elbil.

Man bruger brintbilen som en fossilbil. Når tankmåleren ryger mod syd, kører man til en tank og tanker – og kører videre. Det eneste, bilen udleder, er en sjat rent vand i ny og næ. Prisen på brint er bestemt af staten, og udgiften til brændstof svarer ca. til en tilsvarende benzinbil.

Der kommer to varianter til Danmark, Trend og Premium, og vi kører her den dyreste. Den har en for en Hyundai hidtil uset lys og nærmest elegant kabine, der varsler nye designmæssige tider for mærket.
 
Bilen er opkaldt efter bornholmske Nexø og et projekt, der handler om, at gøre øen CO2-neutral i 2025.
-Mads Dreier

Jaja, der er lige så mange knapper i midterkonsollen som i en amerikansk rumfærge fra 80'erne, men alt fungerer upåklageligt, hvis du kan ramme den rigtige knap. Stolene med perforeret lyst læder med køl, varme og ventilation er med til at give lidt luksusfornemmelse.

Blød og Citroën-agtig

I byen er den bløde affjedring med høje, bløde dæk med til at give en næsten Citroën-agtig fremfærd, og på landevejen er Nexo en god rejsemakker med sin udmærkede aktive vognbaneassistent og adaptive fartpilot med køassistent.

På motorvejen skuffer støjniveauet fra sidespejle og forrude en anelse, for selv inden for højest tilladte hastighed er det nødvendigt at skrue op for at kunne høre taleradio. Det kunne vi dog godt leve med.

Priserne begynder ved 599.995 kr.

Hyundai Nexo Premium

Opbygning

Femsædes SUV, forhjulstræk, elmotor for, brændselscelle og litiumbatteri i bunden, brinttank bag, ét gear

Motor
El, 163 hk/395 Nm

Præstationer
0-100 km/t 9,2 sek.
Rækkevidde 666 km (NEDC)

Køreklar vægt/påhæng
1873/0 kg

Pris
629.995 kr.

Andre læser dette lige nu

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display
�