Cxense Display

BMW får nyt flagskib med egen kinagrill
X7 bygges på BMW's fabrik i South Carolina, USA. Den fås med laserforlygter, der er dobbelt så effektive som LED og kan lyse vejen op 600 meter frem.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
I Kina og USA er den grandiose SUV i høj kurs, så BMW præsenterer en syvpersoners luksusliner og mærkets største kølergrill for at møde efterspørgslen. Vi tester den nye BMW X7 i Bayern.

Der lyder en undertrykt nynnen fra motorrummet, da speederen møder gulvtæppet. 340 hk i testbilen får frit løb på Autobahn A95 syd for München, mens en ottetrins automatgearkasse skifter opad med bløde skift.

Med en vægt på 2,4 tons skubbes bilen roligt frem på en bølge af drejningsmoment frem for at eksplodere i acceleration. Der er ingen behov for elektronisk at begrænse topfarten, som er på 245 km/t.

Den føles næsten udramatisk, når man sidder højt i en bil, der fører sig frem med autoritet og en luftundervogn, der leverer et udsøgt niveau af komfort i retning mod alperne og snoede bjergveje.
 
X7 kommer altid med firehjulstræk, tre sæderækker og panoramaglastag. Som option kan man tilkøbe medstyrende baghjul og aktive krængningsstabilisatorer, såvel som pakker, der gør bilen mere sportslig eller terrænduelig.
-Søren Juul

BMW arbejder flittigt på en grønnere profil med elbiler, plug-in hybrider og nye, rene dieselmotorer, men laver stadig biler her og nu til især Kina og USA, der efterspørger luksus-SUV'er størrelse XL med store motorer og attitude. BMW X7 er et alternativ til Audi Q7, Mercedes-Benz GLS og Range Rover.

Den kommer som standard med tre sæderækker med læder, panorama-glastag, firehjulstræk, automatgear, luftundervogn og sekscylindrede motorer, der yder 265 dieselheste i X7 xDrive30d fra 1.505.502 kr. eller 340 hk i den testede X7 xDrive40i fra 1.477.236 kr. med benzinmotor. Til efteråret følger muskelversionen xDrive M50i med 530 hk fra en V8 benzinmotor, som endnu ikke er prissat.
 
Førerpladsen er udstyret med digitale instrumenter på en 12,3" skærm bag rattet. Samme størrelse skærm har infotainmentsystemet.
-Søren Juul

Andre biler ligner dværge

Den er umulig at overse, da vi møder den i et parkeringshus hos BMW i Garching. Over fem meter lang, to meter bred og 180 cm høj får lillebroren X5 i nabobåsen til at ligne en dværg-SUV. X7 er udstyret med det største sæt "nyrer" i kølergrillen i BMW's historie, der ser voldsomt store ud på billeder, men i virkeligheden giver visuel mening, når man tager resten af bilens proportioner med i betragtning.

Den bedste plads i en BMW med seks cylindre er som regel bag rattet, men i en X7 er det ingen skam at være passager i kabinen med lædersæder med delikate syninger og pyntepaneler med blankpolerede træ og ædle metaller.
 
Alle sæder er eljusterbare og svøbt i læder. Tredje sæderække byder på rigtige stole og ikke blot forkrampede nødsæder.
-Søren Juul

Tag en pause på bagklappen

Bagdørene er længere end fordørene for at give bedre indstigningsforhold, og benpladsen på anden række er en ministerbil værdig. Man kan opgradere til to individuelle "kaptajnstole" med armlæn på anden sæderække.

Alle sæder er eljusterbare, så betjeningen er bekvem, men også lidt langsom. Tages tredje sæderække i brug, reduceres bagagerummet fra enorme 750 liter til 326 liter, men så sidder man også i rigtige læderstole i stedet for nødsæder og kan fornøje sig med kopholdere, USB-stik og egen klimazone, der justeres på knapper i loftet.

Bagklappen er elbetjent – naturligvis – og deler sig i to, så den kan bruges som bænk, når man tager en pause. Skal man læsse bilen med bagage, kan få den til at neje og sænke læssekanten med 4 cm ved at trykke på en knap i bagagerummet.

Testbilen er udstyret med firehjulsstyring, hvor baghjulene drejer mod forhjulene for større agilitet ved lave hastigheder og med forhjulene for mere stabilitet ved høje hastigheder. Det mærkes, når man nemt manøvrer kæmpen i et p-hus eller stikker den en flok skarpe sving, som nu står i kø i det lille bjergpas ved byen Kochel am See.

Trods sin tyngde og højde virker SUV'en overraskende kompetent med de adaptive støddæmpere i Sport. Den er for stor og tyk til at kunne levere den vævre og involverende køreoplevelse, som er normal i en BMW – til gengæld er den en suveræn rejsevogn.

BMW X7 er teknisk set en imponerende bedrift, men dens ekstravagante dimensionering og højtråbende kølergrill er måske for meget til vores hjemlige breddegrader.
 
X7 har en akselafstand 311 cm. Til sammenligning har sportsvognen Z4 en akselafstand på 247 cm .
-Søren Juul

BMW X7 xDrive40i Connected

Opbygning

Syvsæders SUV, luftaffjedring, firehjulstræk, ottetrins automatgear

Motor
R6, 2998 cm3, 24V, turbo, benzin
340 hk ved 5500 o/min
450 Nm 1500 o/min

Præstationer

0-100 km/t 6,1 sek.
Topfart 245 km/t
Forbrug: WLTP 8,9 km/l

Dimensioner

L/B/H 515/200/181 cm
Køreklar vægt/påhæng 2395/2200 kg
Bagagerum 7-5-2 sæder: 326-750-2120 liter
Dæk for/bag (testbil) 275/40R22Y - 315/35R22Y

Pris
1.477.236 kr.

Børsen var inviteret af BMW.

Andre læser dette lige nu

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display
�