Rekord på Le Mans: 10 danske kørere melder klar til start
62 biler stiller til start i Le Mans. Af sikkerhedshensyn køres en opvarmningsomgang med en safety car forrest. Føreren af denne trækker i pit, så den forreste bil kører over startstregen præcis lørdag kl. 15.00.
Foto: ACO
Bilen Af
Det bliver en fest at opleve de danske Le Mans-kørere besøge den store danskerlejr hos K-Rejser i år. Der er ikke mindre end 10 danske kørere på banen til verdens største motorløb.

Vi har haft danskere repræsenteret i verdens største motorløb siden Jens Winther Senior blev nummer to i Gruppe C-racer fra BMW i 1986, men aldrig har så mange danske kørere været på deltagerlisten i 24-timers løbet som i år.

I den store LMP1-klasse er vi ikke med, men det er vi i den lille prototypeklasse LMP2, hvor her er debut for aalborgensiske High Class Racing. Her skal Anders Fjordbach og Dennis Andersen køre med om sejren i klassen.
 
Danske High Class Racing med Anders Fjordbach og Dennis Sørensen deltager for første gang i deres Oreca-racer i LMP2-klassen.
-ACO

"Alle de år man har drømt om at køre ud af pitten og under Dunlop-broen, og så pludselig at gøre det, er vildt. Men samtidig så er man så koncentreret og fokuseret på sin opgave, at man først nyder det rigtigt, når man er færdig. En anden stærk følelse var at køre gennem Tertre Rouge, det sving hvor Allan Simonsen mistede livet i 2013. Det gav et sug i maven," siger Anders Fjordbach.
 
David Heinemeier-Hansson kører for andet år i træk for amerikanske Jackie Chan Racing i LMP2.
-ACO

IT-manden David Heinemeier-Hansson stiller igen op i LMP2 for Jackie Chan Racing, der er et relevant bud på en klassevinder. De ligger kun fire point efter den førende bil i mesterskabet, og kommer med en erfaren kørerbesætning.

Magnussen: Hemmeligheden ligger i teamet
 
Corvette C7 stammer fra 2014, men er blevet udviklet lige siden. Den har vundet Le Mans og tre amerikanske sportsvognsmesterskaber.
-Richard Prince

I den store GT-klasse er Jan Magnussen førstekører i nummer 63 Corvette C7.R, som han deler med Andy Garcia og Mike Rockenfeller. Jan Magnussen har kørt Le Mans for Corvette Racing siden 2004, og teamet har otte klassesejre ud af 19 deltagelser.
 
Fabrikskører for General Motors, Jan Magnussen, stiller op i Le Mans for 21. gang. Han har vundet sin klasse fire gange i Corvette, senest i 2009. Her skriver han autografer i Le Mans søndag ved løbsugens start.
-Richard Prince

Dén succes skyldes først og fremmest en fantastisk indsats i pitlane, hvor bilen som bekendt skal parkeres en del gange undervejs i løbet. Flere af folkene i crewet har været med helt fra programmets start, og de har været udsat for stort set alt, hvad du kan forestille dig. Og vi har oplevet at vinde løb efter at have startet sidst i feltet. Samtidig er det væsentligt, at vi aldrig er stoppet med at udvikle på C7'eren. Den har været på Le Mans siden 2014, den har vundet løbet, og de seneste tre år har den vundet det amerikanske sportsvognsmesterskab," siger Jan Magnussen.
 
Den traditionelle præsentation og tekniske kontrol søndag tiltrækker titusindvis af lokale fans på torvet i Le Mans. Her er det Jan Magnussens Corvette C7.R.
-Richard Prince

Christensen er potentiel verdensmester

Fabrikskører for Porsche, Michael Christensen, er førstekører i nummer 92 Porsche 911 RSR, som allerede har vundet konstruktørens mesterskab. Sejren kan krones med et verdensmesterskab for kørere, som Michael kan hente med en topplacering i Le Mans.
 
En stor del af La Sarthe-banen er offentlige veje, der spærres af under den officielle testdag og op til selve løbet. Asfalten er af fin kvalitet, og de tidligere så farlige lastvognsspor er næsten forsvundet.
-ACO

"Vi fører mesterskabet med 36 point ned til næste bil, som er vores søsterbil. Og det maksimale man kan få ved at vinde Le Mans er 38 point. Så vi fører stort, men når det er sagt, så er 24 timer lang tid at køre race i, og alt kan ske. Men vi er fuld forberedte, og i sidste ende er det vores søsterbil, som er under pres," siger Michael Christensen.

"Le Mans er det største løb. Det er et rigtig svært at vinde, og så er det altså et udmattende event. Som dansker er det ekstra specielt, fordi Tom K har gjort det til en hjemmebane for os. Der er by far flere danskere her, end til nogle som helst andre internationale racerløb. Så det er fedt!," lyder det.
 
Porsche har allerede vundet konstruktørernes VM, så Michael Christensen bil er i år lakeret i guld og sort.
-ACO

Aston Martin fejrer 1959-sejr

Nicki Thiim og Marco Sørensen stiller op i nummer 95 Aston Martin Vantage, der deltager i Le Mans for sidste gang. Bilen er både hurtig, solid og stabil – især de to sidste faktorer har betydning på den hurtige bane.
 
Nicki Thiim og Marco Sørensen kører Aston Martin Vantage GTE med nummer 95.
-Aston Martin Racing
 
Aston Martin Vantage-modellen deltager for sidste gang i Le Mans.
-Aston Martin Racing

Aston Martin markerer 60-året for deres første sejr i 24-timers løbet, da blandt andet Carroll Shelby kørte en DBR1 til sejr i 1959.

"Jeg vil bare i gang med at køre. Det er en lang uge op til starten lørdag, men det er jo det her, vi har kæmpet for hele året, og jeg kan ikke vente med at komme i gang. Vi har haft chancen for at vinde Le Mans to gange, og i år skal det være," siger Marco Sørensen.
 
Michelle Gatting kører for #60 Kessel Racing i Ferrari 488 GTE.
-ACO

Michelle Gatting stiller op i en Ferrari 488 GTE for et schweizisk team, og de sidste to danskere er Mikkel Jensen og Mikkel Mac, der stiller op i opvarmningsløbet Road to Le Mans i henholdsvis en LMP3-prototype og en Ferrari 488 GT3.

Det bringer det samlede antal op på ti danske kørere.

62 biler på banen samtidig

Det er en kompliceret affære at afholde et løb for 62 biler. Der er fri hastighed på banen, men maksimalt 60 km/t i pitten, hvor køreren skal standse ud for sin pit og slukke motoren inden der må arbejdes på bilen.

Maksimalt fire mekanikere må skifte hjul og tanke samtidig, men det er ikke tilladt at udføre reparationer – her skal bilen skubbes ind i pitgaragen. Det er forbudt at skifte motor, chassis og gearkasse under løbet.

Den 13.626 meter lange bane er delt ind i 35 zoner a 300-500 meter. Sker der en hændelse, kan race director erklære gult flag i en eller flere zoner, hvor man maks. må køre 80 km/t og overhaling er forbudt. Som noget nyt i år kan hele banen få gult flag.

Vi anbefaler at opleve løbet live uanset hvor interesseret man ellers er i motorsport. Det er en totaloplevelse over mange dage, hvor faste entusiaster kommer igen og igen. Denne skribent er endnu rookie med blot 15 løb på bagen, men jeg arbejder på sagen.

I den store danskerlejr hos K-Rejser er her signalet fra TV2 på storskærm, så man kan tage en pause på en havestol eller en bænk og få overblikket, inden man igen traver ud for at suge lydene og duftene til sig. Medbring gerne en radio med høretelefoner og bliv opdateret af den seriøse dækning fra RadioLeMans, og få nyheder undervejs fra løbets udmærkede app.
 
Toyota vandt løbet i 2018, og er favotir til at tage sejren igen. Arrangørerne har øget hybridbilens ballast med 10 kg for at gøre den langsommere.
-ACO

Ekstra pres på i år

Le Mans er for første gang kulminationen på VM-sæsonen, der i år strækker sig over 18 måneder.

"Det er en fantastisk måde at slutte 2018/19-sæonen på. I mange år har teams og kørere sagt, at hvis du vinder i Le Mans, er din sæson komplet, fordi det er det største løb i verden. Det er en hyldest af Le Mans med så spændende og ikonisk en sæsonafslutning," siger Tom Kristensen, nifoldig Le Mans-vinder og Audi- og Rolex-ambassadør.

Løbet starter lørdag kl. 15.00, og sendes live på TV2.

Andre læser dette lige nu

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display
�