Jan Magnussen: "Hybrid? Vi har et batteri, men det bruger vi til at starte V8'eren med"
Corvette Racing præsenterer Jan Magnussens bil ved den store tekniske kontrol søndag på torvet i Le Mans.
Foto: Richard Prince
Bilen Af
Jan Magnussen er klar til at køre sit 21. løb i Le Mans. Den 45-årige fabrikskører har stillet op for Corvette Racing siden 2004, og det gør han igen i år.

I den store GT-klasse er Jan Magnussen førstekører i nummer 63 Corvette C7.R, som han deler med Andy Garcia og Mike Rockenfeller. Jan Magnussen har kørt Le Mans for Corvette Racing siden 2004.

Jeres bil var sindssygt hurtig til testdagen i starten af juni. Hvad kan man bruge det til?

"Rent sportsligt? Ikke så vildt meget, faktisk. Det var fint at slutte af øverst på listen, men vi har ikke set de reelle tider endnu. Især de senere år har testdagen typisk været en shake-down test, hvor de forskellige teams samles på banen og prøver grejet af. Nye teams og debuterende kørere bruger selvfølgelig testdagen som en ekstra træning forud for Le Mans-ugen, mens vi andre bruger den til at se hinanden lidt an. Der kan være sket ændringer på banen, lavet nye procedurer i pitlane og den slags."
 
Corvette Racings succes skyldes især et ekstremt sammentømret og loyalt hold bag kørerne. Nogle fra teamets pit crew har været med helt fra starten.
-Richard Prince

Le Mans vindes ikke på fart alene

C7 er ikke helt ny længere. Kan I følge med nyere biler i klassen som Porsche 911 på så hurtig en bane som i Le Mans?

"Det skal jeg fortælle dig på søndag! Men umiddelbart har vi en god fornemmelse. De senere år har vi jo været med i kampen til trods for, at vi har været oppe mod nyere biler som Porsche 911 RSR, BMW M6, Ford GT og senest Aston Martin Vantage. Det ser ud til, at vi stadig har farten – det kunne vi se, da vi deltog i WEC-løbet på Sebring i marts – men du vinder ikke et Le Mans på farten alene.

Jeg har været her med Corvette Racing siden 2004, og teamet har i alt otte klassesejre ud af 19 deltagelser. Dén succes skyldes først og fremmest en fantastisk indsats i pitlane, hvor bilen som bekendt skal parkeres en del gange undervejs i løbet.

Flere af folkene i crewet har været med helt fra programmets start, og de har været udsat for stort set alt, hvad du kan forestille dig. Og vi har oplevet at vinde løb efter at have startet sidst i feltet. Samtidig er det væsentligt, at vi aldrig er stoppet med at udvikle på C7'eren. Den har været på Le Mans siden 2014, den har vundet løbet, og de seneste tre år har den vundet det amerikanske sportsvognsmesterskab."
 
Jan Magnussen har haft et hektisk forår med langdistanceløb i blandt andet Los Angeles, Ohio og Florida. Kort efter Le Mans stiller han op i et løb i New York.
-Richard Prince

Er du involveret i testarbejdet med at udvikle Corvette C8 - vi kan forstå, at I har flyttet motoren et andet sted hen?

"Lyder spændende. Hvor har du hørt det?"

Tager du hele Corvette Racing med ned i danskerlejrene igen i år?

"Naturligvis! Vores besøg i de danske camps fredagen inden løbet er blevet en tradition, som hele teamet elsker at være med til. Faktisk er de her besøg kommet med på Corvette Racings interne program over faste aktiviteter, hvilket er ret vildt. Personligt betyder det enormt meget for mig at komme ud og hilse på de danskere, som hvert år rejser helt til Le Mans for at heppe og støtte. Både når vi besøger lejrene, men også til kørerparaden inde i Le Mans-byen, hvor der altid er masser af danske flag at se."

Hvornår kommer der hybriddrivline i Corvetten?

"Hybrid? Vi har godt nok et batteri i bilen, men det bruger vi kun til at fyre op for V8'eren."
 
24-timers løbet starter officielt næsten en uge før selve motorløbet flages i gang. Allerede søndag morgen før løbsugen foregår de første arrangementer, her på torvet i Le Mans.
-Richard Prince

24-timers løbet i Le Mans flages i gang lørdag kl. 15.



Andre læser dette lige nu

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display
�