Er elbiler nu også så grønne, som bilindustrien påstår?
BMW i3 var en firstmover for BMW, da den blev lanceret i 2013. Elbilen har fire stole og er særdeles kvik i optrækket.
Foto: A. Hansen
Bilen Af
Det fyger med argumenter for og imod elbiler, men hvad siger BMW til gamle travere som den om børnearbejdere i åbne miner i Congo, der udvinder materialer til elbiler, og højt CO2-aftryk for litiumbatterier?

Elbilen BMW i3 har været på markedet siden 2013. Vi møder Wieland Brüch fra BMW Electric Mobility, der har været med i modellens udvikling fra starten, for at få svar på, om elbiler nu også er så grønne, når man tager det hele med.
 
Kabinen minder ved første øjekast om en BMW, men stolene er tyndere og materialer omfatter genbrugsplastik, kulfiber og magnesium.
-A. Hansen

Er det rigtigt, at barfodede 10-årige arbejder under slavelignende forhold i åbne miner i Congo for at udvinde kobolt til BMW's batterier?

"Da vi begyndte at interessere os for elektrisk mobilitet for 10 år siden, var det vigtigt, at materialerne kunne skaffes og fremstilles under samme vilkår som traditionel bilproduktion. Kobolt er en del af battericellen i et litiumbatteri, og i starten fik vi batterierne til i3 leveret fra Samsung. Man kan udvinde kobolt fra en åben mine på to måder: Dén, du beskriver, og så en industriel udvinding," siger Wieland Brüch.

"80 pct. af kobolten fra Congo kommer fra industriel udvinding, mens de øvrige 20 pct. stammer fra illegale miner. Vores første opgave var derfor at sørge for, at vores kobolt kommer fra de kontrollerede miner. Fra oktober 2018 har vi selv købt kobolt og sendt den videre til Samsung, som så bruger den i batterierne. Vi indkøber lithium og kobber på samme måde for at have styr på produktionen," lyder det.

Hvorfor bruger I kobolt og lithium?

"Fordi det er nødvendigt med dagens teknologi. I 2017 sænkede vi forbruget af kobolt i i3 med 20 pct., og vi arbejder på at komme længere ned. Den næste generation af elektriske drivliner vil slet ikke indeholde sjældne materialer."

Hvor lang tid lever et batteri til en elbil?

"Vores koncept er, at et batteri i en elbil skal have samme levetid som bilen. Herefter skal det tages ud, og bruges i en batteripark eller i privat husholdning i yderligere 8-10 år. Når dets kapacitet er opbrugt, står BMW Development & Reclycing i München klar til at tage imod det for at skille det ad og genbruge materialerne. De er klar, selv om de første batterier fra i3 først vil komme tilbage om 13-15 år. Batterierne er bygget, så de kan tages ud af bilen og bruges igen uden at blive skilt ad. De kan stables i en reol eller monteres på væggen af en garage."
 
Wieland Brüch er talsmand for BMW Electric Mobility i München.
-S. Bachmann

Det er jo en helt ny industri, der skal grundlægges?

"Nej, for allerede da vi begyndte at producere de første airbags i 1980'erne, diskuterede vi, hvordan de skulle laves, så det var muligt at skille dem ad igen. Hver gang vi udvikler en ny bilmodel, er der procedurer for, hvordan bilen kan skilles ad igen og delene genbruges, så det er der heller ikke noget nyt i. Det begyndte vi med sidst i 80'erne."

Op til 50 pct. lavere CO2-aftryk

Hvad med elbilernes CO2-udslip fra vugge til grav?

"Vi lavede en komplet analyse af BMW i3 i 2013*. Den viste, at det samlede CO2-udslip fra bilens produktion, levetid og genbrug af materialer er ca. 30 pct. lavere for en i3 end for en 1-serie med fossilmotor. Hvis du lader elbilen med strøm fra vedvarende energikilder i lande som Danmark, Norge og Sverige, vil CO2-udslippet være op til 50 pct. lavere."

Tager I også højde for transport af materialer mellem kontinenterne?

"Ja, det hele er med i analysen inklusive transport med lastbiler, skibe og fly."

Hvordan går det med holdbarheden af batterierne i i3?

"Indtil videre har vi ikke fået et eneste batteri retur. De ældste batterier i i3 er fem år gamle, og vi forventer, at de er i brug i yderligere 5-7 år, inden de indgår i deres 'second life'. Det betyder, at der går 13-15 år før genbrugsindustrien er oppe at køre."

Olieproduktion sviner også

Kritikere af elbiler glemmer ofte, at der også indgår problematiske materialer i produktion af fossilbiler?

"Der er mange, der spørger: Hvor kommer strømmen fra? Hvis den laves af kul, er der jo ingen pointe i at køre elbil, siger de. Her svarer jeg, at en CO2-sammenligning mellem el- og fossilbiler også skal omfatte produktionen af benzin og dieselolie. Den er der ingen, der tager med, men det er et aspekt, der forhåbentligt vil komme frem i lyset.

Nyhed: Lej BMW i3 via en app

Abonnementstjenesten Dribe tilbyder nu for første gang en elbil til deres medlemmer. De kan vælge BMW i3, som har en rækkevidde på mellem 285-310 km på en opladning. Virksomheden forventer at udvide sit sortiment med flere elbiler i den nærmeste fremtid.

"Elbilerne bliver markant bedre inden for de næste to-tre år, og det betyder, at de nuværende modeller ældes hurtigt. Det slipper vores medlemmer for at spekulere på, fordi vi løbende udskifter vores bilflåde, så vi hele tiden kan tilbyde markedets bedste modeller," siger Lars Eegholm fra Dribe.

En BMW i3 koster 5299 kr. pr. 30 dage inklusive service- og reparationsaftale, forsikring, vejhjælp, sommer- og vinterdæk, grøn ejerafgift samt et abonnement til Clever, der giver ubegrænset strøm fra 1400 ladepunkter landet over.

* Environmetal Report BMW i3 BEV, 15 okt. 2013, valideret af TÜV SÜD.

Andre læser dette lige nu

Læs seneste udgaver

�