BMW 3-serien overgår sig selv: Masser af power og 17 km/l i snit
Udstyrsniveauet Sport Line tilfølger diskrete skørter og klædelige 18" alufælge. 3-'eren er nu næsten lige så stor som en 5-serie i gamle dage.
Foto: Victor D. Kraft
Bilen Af
BMW 320d er en fest på en snoet landevej, et lokomotiv på motorvejen og generelt en overbevisende opvisning i, hvor komplet en moderne dieselbil kan være.

Jeg kan ligeså godt slå det fast med det samme: Du sidder lavt i BMW'en, og indstigningen er først og fremmest en nedstigning. For dem, der ofte stiger ind og ud af deres bil, skal det med i ligningen.

Til gengæld venter der en oplevelse af høj karat, så snart du har sat dig til rette i førersædet og betragter bilens indretning. Her hersker et smagfuldt design, og robustheden giver sig til kende, når du er i berøring med bilens overflader, kontakter og knapper.

Skærmen er ikke placeret som et fremmedlegeme i bilens midterkonsol, men ligger i forlængelse af andre designlinjer, der indrammer interiøret. Derfor opstår der kontinuitet mellem det digitale og det analoge, og det bidrager til kabinens overbevisende udtryk.

Der er ikke tale om en særlig futuristisk eller udfordrende interiør-æstetik, men konsekvensen heraf er, at BMW 320d på rekordtid føles hjemlig. Vægter du et frækkere designsprog, så prøv Peugeot 508 og dens Philippe Starck-lignende kækhed.
 
BMW's nye digitale kabine bliver bedre og bedre, des mere man vænner sig til den. Sportsstolene føkger med Sport Line og kan også anbefales til langture.
-Victor D. Kraft

Upåklagelige nye instrumenter

Instrumenteringen er digital, og du kan selv bestemme, hvilke informationer du vil have vist. Cockpittets grafiske udtryk er – ligesom interiøret generelt – hverken modigt eller nyskabende, men det virker bare, og skærmene modsvarer sollys så overbevisende, at du altid kan aflæse dem.

Din nye bedste ven er bilens headup- display, der projekterer oplysninger op på bilens forrude. Teknologien ansporer mig til at fastholde opmærksomheden på kørebanen, og det er en fremragende feature.

Hvis fartgrænsen ændres, kan du med et tryk på rattet få fartpiloten bilen til at matche færdselslovens krav – super nemt. Jeg savner dog adaptiv fartpilot, men det fås som ekstraudstyr til 11.500 kr., ligesom også blindvinkelalarm kan tilkøbes.

Biturbomotor brillerer

Med et tryk på startknappen vækkes motoren, og selvom diesellyd generelt ikke tangerer sensualitet, så kan jeg i det mindste berolige med, at hverken klang eller støjniveau opleves anmassende. I køreprogrammet Eco Pro ændrer det digitale cockpit udtryk. Et blåt tema spiller det grafiske design et puds, og omdrejningstælleren viger pladsen til fordel for en graf, der viser dit dieselforbrug i realtime.

Du kan samtidig aflæse dit aktuelle forbrug. Denne form for selvevaluering har den effekt, at jeg ligefrem sætter en dyd i at optimere min kørsel, og det giver sig udslag i forbruget: 19 km/l ved motorvejskørsel. I den københavnske myldretrafik klarer jeg i snit 12 km/l. Ved blandet kørsel formåede jeg 17,1 km/l, og det, synes jeg, er fornuftigt.

I Comfort bliver temaet rødligt, og omdrejningstælleren får sin renæssance. Speederresponsen forfines mærkbart, og samspillet mellem motor og den ottetrins automatiske gearkasse får lov at brillere. Det gør, at jeg med lethed kan placere mig gunstigt i trafikken. Får jeg en impuls, så har 320d et gear, og biturbomotorens moment på 400 Nm fra 1750 o/min efterlader mig uden afsavn.

Forvent ikke uanfægtelig komfort i BMW 320d. Affjedringen er til den hårdere side, og tankdæksler og brostensbelagte vejbaner kan både mærkes og høres. Heldigvis er sæderne i Sport Line behagelige, og du kan indstille lændestøtten på forsæderne. Det blev jeg glad for, da jeg tog turen Aarhus-København.

I Sport kan man nyde en af de bedst kørende biler i klassen lige nu. I kuperet terræn viser bilen sig som en entertainer, og på snoede veje giver man gerne gas på vej ud af svinget. 320d tilbyder køredynamik og brændstoføkonomi i en raffineret kombination. Dieselmotorens moment minder os om, at den oprindelige betydning af ordet 'komfort' i virkeligheden er 'styrke'.
 
Profilen genkendes som en 3-serie på lang afstand. Bemærk, at der aktuelt er tilbud på Connected-udstyrsversionen med fuld opkobling med mere.
-Victor D. Kraft

BMW 320d Connected Sport Line aut.

Opbygning

Sedan, ottetrins automatgear, baghjulstræk

Motor
R4, 1995 cm3, 16V, biturbodiesel
190 hk ved 4000 o/min
400 Nm ved 1750 o/min

Præstationer

0-100 km/t 7,1 sek.
Topfart 240 km/t
Forbrug WLTP 19,6 km/l

Dimensioner
L/B/H 471/183/144 cm
Vægt/påhæng 1530/1600 kg

Pris
503.608 kr.

Andre læser dette lige nu

Invester i kunst: Unikke danske værker på auktion

Annoncørbetalt
indhold af Bruun Rasmussen

Læs seneste udgaver

�