Grøn firmabil: Hybridbilen Toyota Camry møder fornuftig Kia med kabel
Kia Optima SW (tv.) har benzin- og elmotor med kabel, mens Toyota Camry er en hybridbil, der ikke kan lades inden afgang.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
15 år efter Toyota Camry udgik fra det danske marked, er modellen tilbage. Bedre end nogensinde og med masser af ny teknik, og så alligevel genkendelig. I mellemtiden har verden ændret sig... det har konkurrenterne også.

Det var efter introduktionen af Avensis i 2003, at Toyota begyndte udfasningen af Camry, som da kun kunne fås som sedan. Toyota havde introduceret Avensis, der var næsten så stor som Camry men billigere i Danmark, og det tog livet af den nok så ikoniske, store Toyota, der dog havde stor succes på andre markeder og ikke mindst i USA.

Nu har Avensis ladet livet i det danske program til fordel for den nye større Toyota Corolla, der i stationcarversionen er næsten lige så stor. Det kan give luft til Camry, som netop er introduceret i en ny generation med hybridteknik. Det kan give Toyota rygvind på et mere klimafokuseret dansk bilmarked.
 
Den nye Toyota Camry deler platform med Corolla og Prius, men er længere, bredere og mere rummelig. Toyota Danmark byder ind på firmabilmarkedet med en beskatningsværdi fra 329.990 kr.
-Søren Juul

Camry fås fortsat kun som sedan i et marked, hvor stationcaren er den bedste sælgende karrosseriversion. Og mens Toyota holder fast i den ledningsløse hybridteknik, har flere konkurrenter held med opladningshybrider, der kan køre på ren el op til 60 km.

Hybridteknik fra Toyota RAV4

Netop den kombination fås i en af Camrys nærmeste konkurrenter, Kia Optima, som vi hermed stiller Camry til regnskab overfor.
 
Camry er særdeles veludstyret som standard. Executive-pakke til 50.000 kr. tilføjer læder, navi, stort lydanlæg, 18" alu med mere.
-Søren Juul

Camry har fået Toyota's nyeste hybridteknik, som også findes i den nye Toyota RAV4. En 2,5-liters benzin-motor giver sammen med en elmotor i alt 218 hk. I forhold til tidligere versioner af Toyotas hybridteknik påtager elmotoren sig mere arbejde, hvilket minimerer ulempen ved den trinløse gearkasse, som hidtil har været kendt for at reagere elastikagtigt ved kraftig acceleration.

Camry gør sig dog klart bedst, hvis man føjer bilen, og kører den med middelbelastning. Da fungerer systemet behageligt, smidigt og stilfærdigt. Affjedringen er komfortabel og bilens føles voksen, selv om – eller måske fordi – førersædet er placeret underlig højt med en tilhørende næsten SUV-agtig førerposition.
 
Bagagerummet i Camry er bredt og dybt, og nemt at komme til. Hængslerne er af kuffertknuser-typen.
-Søren Juul
 
Camry har god komfort på alle sæder, sålænge man kører med den rolige speederfod, bilen beder om.
-Søren Juul

Elegant Toyota-kabine

Det udvendige design er afdæmpet og klassisk, men der er intet kedeligt over kabinen, hvor både layout og materialer spiller på mange tangeter. Midterkonsollen er delt med en alubeklædt kurve fra top til bund. Over kurven sidder en integreret 7" trykfølsom skærm i glasfinish. Under er kopholderne omkranset af en næsten B&O-agtig, brun alufinish, og alle plastikmaterialer er lækre både at se på og røre ved.

Camry stiller med et stort, regulært og bredt bagagerum på 524 liter. Bagklappen, som giver god adgang, hopper op, når man trykker på fjernbetjeningen, men det skyldes en fjederløsning, ikke en rigtig elbetjening. Hængslerne er af kuffertknuser typen, der rager ned i bagagerummet.

Kia kan lades før afgang

Kabinen er i Kias netop reviderede Optima mere ordinær, men fungerer godt. Selv om den sorte beklædning på alle flader får bilen til at se mindre ud, er den reelt lige så rummelig som Camry. Bagagerummet på 440 liter er faktisk mindre på grund af bilens grundlæggende opbygning.
 
Kia Optima stammer fra 2014 og er netop blevet opdateret. Opladningshybriden (billedet) har benzin- og elmotor, og en beskatningsværdi fra 299.990 kr. Senere i år følger også en dieselvariant.
-Søren Juul

Den kan nemlig lades op via kabel fra elnettet, hvilket gør det nødvendigt med en større batteripakke, som primært ligger under bagagerummets gulv. Det reducerer rummet med 112 liter i forhold til en Optima med almindelig motor, men gulvet er plant, og stationcarformen gør, at man ikke lægger mærke til den mindre plads.

Batteripakken vejer 130 kg og gør Optima til vægtkonge i klassen med en køreklar vægt på 1815 kg, Camry nøjes med 1660 kg, og da Optima nøjes med samlet 205 hk fra en toliters benzin-motor og elmotor, ender accelerationstid fra 0-100 km/t på 9,7 sekunder, mens Camry kun bruger 8,3 sekunder.

Kia benytter en sekstrins dobbeltkoblingsgearkasse, som giver en direkte fornemmelse af trækkraften, når man træder hårdt på speederen. Det forledes man dog ikke til, mens man kører på ren el.
 
Kabinen i Kia Optima er mørk og dyster, hvilket får den til at se ret lille ud. Det er den dog ikke.
-Søren Juul

Kia Optima er bedst til blandet kørsel

Affjedringskomforten er fin, og ved almindelig kørsel bemærker man ikke den ekstra vægt.

Til gengæld er der penge at tjene ved at lade bilen op. Under testen blev batterierne ladet op ved enhver given lejlighed, hvilket reelt betyder, at bilen kan bruges som elbil de første 45 km efter en opladning.

Benzinmotoren kan faktisk finde på at starte, selv om man holder sig til ren elkørsel, fordi varme og aircon kræver energi – men forbruget er uhyre lavt ved blandet kørsel.
 
Optimas mørke kabine er ikke det sidste nye skrig i hightech-design, men her er omfattende udstyr og alt fungerer efter hensigten.
-Søren Juul

På længere stræk, hvor benzinmotoren skal klare både to tons bil og fører og delvis lade på batterierne, kan forbruget dog hurtigt blive reduceret til 10 km/l.

I sammenligningen gav Camry et testforbrug på knap 18 km/l i testugen. Bilen starter på ren el, men man kører kun strøm på korte stræk. Til gengæld er motoren så godt isoleret fra kabine, at man ofte er i tvivl om, hvorvidt benzinmotoren arbejder med.
 
Batteriet i Kia bor under gulvet. Der følger en hjemmelader fra Clever med og fri strøm til 299 kr./md.
-Søren Juul

Forbruget er svært at forudsige

Om den ene eller anden er den mest økonomiske bil at køre i, afhænger altså af, hvordan man bruger bilen. I øjeblikket koster det ca. en tredjedel at lade et batteri fra en hjemmelader i forhold til at fylde benzin i tanken, men totaløkonomien handler i høj grad om, hvordan man bruger bilen.

I Danmark findes Kia Optima i øjeblikket kun i én særdeles veludstyret stationcarversion, der starter ved 349.999 kr. inklusive hjemmelader fra Clever. Tilsvarende findes Toyota Camry i én sedanvariant fra 379.990 kr., men programmet omfatter flere udstyrsniveauer.

Toyota Camry H3 Executive 2,5 Hybrid aut.

Opbygning

Sedan, benzin- og elmotor, litiumbatteri, trinløs gearkasse, forhjulstræk

Motor
R4, 2,5 liter + elmotor
218 hk ved 6000 o/min
222 Nm ved 2200 o/min

Præstationer

0-100 km/t 8,3 sek.
Topfart 180 km/t
Forbrug WLTP 18,2 km/l
Årlig afgift 1160 kr.

Dimensioner
L/B/H 489/184/146 cm
Vægt/påhæng 1660/2100 kg
Bagagerum 524 liter

Pris
449.990 kr.
(beskatningsværdi 349.900 kr.)



Kia Optima SW Plug-in Hybrid 2,0 GDI aut.

Opbygning

Stationcar, benzin- og elmotor, litiumbatteri, sekstrins dobbeltkoblingsgear, forhjulstræk

Motor
R4, 2,0 liter + elmotor
205 hk ved 6000 o/min
187 Nm ved 5000 o/min

Præstationer
0-100 km/t 9,7 sek.
Topfart 197 km/t
Forbrug WLTP 66,7 km/l
Årlig afgift 820 kr.

Dimensioner
L/B/H 486/187/147 cm
Vægt/påhæng 1815/1500 kg
Bagagerum 440-1574 liter

Pris
349.990 kr.
(beskatningsværdi 299.990 kr.)

Andre læser dette lige nu

Læs seneste udgaver

�