V12'eren i den kileformede 1970'er-helt brøler stadig
Den store hæk­spoiler kom til med LP500-modellen i 1982. Luftindtagene på siden og på ryggen af bilen var med fra starten af. Kører man Countach i dag, skal tage sig i agt for at skifte vognbane: Der bliver konstant taget mobilbilleder af bilen.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
Bertones mesterværk af en superbil fik kæberne til at ramme gulvet, da den debuterede på Genève-udstillingen i 1971. Lamborghini Countach får stadig folk til at måbe, konstaterer vi efter en sommertur.

Det hele kører rundt i hovedet på mig, da jeg kravler ned i den hvide Lamborghini Countach med hvidt læderindtræk. Dette er ikke bare en tur ned ad mindernes vej. Det er en tur ud i et univers af 80'ernes overdrevne stil.

Lydbilledet mangler men blæses ind, da jeg drejer den simple nøgle i tændingen. De 12 cylindre brøler i nakken på mig. Et let dap på speederen moser den uhæmmede V12-lyd i hovedet på mig fra alle retninger. Lydsporet følges af duften af olie og metal, der gnider mod hinanden.
 
Formerne på en af verdens mest berømte biler er ikoniske. Det enorme luftindtag på ryggen giver motoren luft.
-Søren Juul

Et øjeblik er jeg klar til at melde mig under fanerne som kokainsmugler. Romantikken i oplevelsen er lige ved at trække tårer i øjenkrogen, da jeg træder koblingen i bund for at sætte den iltre italiener i første gear. Lige dér skyller virkeligheden al romantik ud af kabinen, for en Countach kan ikke køres med tankerne et andet sted.

Lige så ikonisk den ser ud, lige så udfordrende er den at køre.
 
Førerstillingen er slet ikke så dårlig, hvis bare det havde været muligt at justere rat eller pedaler horisontalt.
-Søren Juul

Kravl ud, inden du bakker

Koblingen er ikke umulig, men den nok så flotte skiftekulisse kræver, at man er præcis med arbejdet – og bruger lidt kræfter. Til at begynde med er jeg nødt til at se på gearstangen, når jeg skifter gear.

Rattet uden servoassistance er tungt. Så længe det går lige ud, er det fint, men manøvrer på p-pladsen gør det ud for en time i fitness, også fordi det kræver en del at orientere sig.

Skal man bakke, foregår det ved, at man åbner saksedøren op, flytter sig fra sædet og ud på det brede fodpanel, mens man betjener koblingen med højre fod og lader bilen køre i tomgang. Ellers kan man ikke se en pind.
 
Den svenskejede Countach står skarpt med læderinteriør i hvid. Døren er let, og åbnes lodret.
-Søren Juul

Føler man ligger i en kapsel

På de nordsjællandske landeveje er udsynet ikke meget bedre. Instrumentgruppen er placeret så højt, at den næsten spærrer for udsynet. Du føler, at du sidder i en kapsel med skydeskår understreget af den underlige opdeling af sideruderne i dørene, hvor den del, der kan åbnes, kun lige nøjagtig er stor nok til, at man kan få sit pas ud gennem det.

Motoren går fint i tomgang, og speederen er trods alt ikke problematisk at arbejde med, men skal man have oplevelsen af superbil, må den trædes i bund.
 
I 1985 fik V12'eren fire ventiler pr. cylinder, deraf navnet Quattrovalve (italiensk for fire ventiler).
-Søren Juul

V12-motoren kan dateres til 1963. Den stammer fra en tid, hvor effekten udviklede sig eksponentielt i forhold til omdrejningerne. Jo mere, du træder, des vildere bliver det, og selv om præstationerne i dag reelt overgås VW Golf GTI, er det intenst at køre Countach – også fordi det er så fysisk krævende at betjene den.

Da Lamborghini Countach kom på gaden i 1974 var en bil med mange voldsomme kræfter, der krævede indsigt og evner at betjene.

Økonomi satte sine grænser for, hvem der kunne køre Countach, og det gælder stadig: Forvent i hvert fald at betale 2,5 mio. kr. uden afgifter for den i dag.
 
Countach er to meter bred og kun 107 cm høj. Her er intet brugbart udsyn bagud, så man må bruge de to sidespejle og håbe det bedste.
-Søren Juul

Lamborghini Countach 5000 QV

Opbygning

To­sæ­des superbil, centermotor, femtrins manuel gearkasse, baghjulstræk

Mo­tor
V12, 5167 cm3, 48V
455 hk ved 7000 o/min
500 Nm ved 5.200 o/min

Præstationer
0-100 km/t 4,8 sek.,
Topfart 295 km/t
Forbrug 3-5 km/l

Dimensioner
Køreklar vægt 1488 kg
L/B/H 420/200/107 cm
Brændstoftank 110 liter
Dæk for/bag Pirelli P7R 225/50 R15 - 345/35 R15

Produktion
1974-1990
Ialt bygget i 1983 stk., heraf var 610 stk. 5000 QV

Pris i fra
2,5 mio kr. uden afgifter
 
Kabinen lider af gorillasyndromet: Rattet kræver korte arme og pedalerne lange ben, og så sidder man herudover lidt på skrå mod højre.
-Søren Juul


Andre læser dette lige nu

Læs seneste udgaver

�