Veloplagt sekscylindret stationcar for dig, der kan lide at køre bil
Den nye 3-serie Touring er vokset en smule med 76 mm i længden og 16 mm i bredden, men har samtidig tabt sig 10 kg Den forreste halvdel af bilen er tæt på identisk med sedanversionen, hvilket bestemt ikke er nogen skidt ting.
Foto: Fabian Kirchbauer
Bilen Af
Stationcarversionen af BMW 3-serie er til dem, der vil have bil med både plads og lyst til sving.

De fænomenale køreegenskaber i den nye BMW 3-serie er på vej i en mere praktisk indpakning – en udgave vi i Danmark er vilde med. I 2018 blev der herhjemme solgt 486 eksemplarer af 3-serie sedan mod 1169 stationcars.

Vi forstår det så udmærket. Stationcaren giver mere plads til bagage og bagsædepassagerer, og er i vores optik også pænere. Samtidig kører de to så ens, at vi vover at påstå, du ikke vil kunne mærke forskel. Vi har i hvert fald svært ved at føle nogen.

Vægtfordelingen på 50/50 pct. for/bag er bevaret, og den ekstra vægt i stationcaren svarer til en labrador i bagagerummet. Merprisen på godt 16.000 kr. i forhold til sedanen virker lille i forhold til stationcarens ekstra muligheder.
 
Priserne herhjemme starter ved 482.986 kr. for en 320d Touring med 190 hk. Er du til sport, så vælg den nye model med M Sport-udstyr som testbilen.
-Fabian Kirchbauer

Bagklappen åbner som standard elektrisk op til 500 liter bagagerum og 1510 liter, hvis bagsæderne lægges ned. Det er godt nok kun fem liter mere end forgængeren, men nok til at tage den gule førertrøje på dét punkt i forhold til ærkerivalerne Mercedes C-klasse og Audi A4.

Som ekstraudstyr kan 3-serie Touring købes med metalskinner, hvorimellem der er monteret små gummimembraner. Når bagklappen er åben, er gummimembranerne nede mellem skinnerne, men så snart bagklappen lukker, pustes membranerne op for at sikre et skridsikkert underlag.

Kraftfuld seksbenet diesel

Til testen kører vi 330d Touring xDrive med 500 Nm til rådighed allerede ved 1750 omdrejninger – det er tæt på tomgang. De seks cylindre sikrer en rolig motorgang og virker som det perfekte match til 3-serien.

Motoren tager beslutsomt fart op igennem gearene og når 100 km/t på kun 5,4 sekunder.
 
Splitbagsædet giver et fladt lastrum, når det er slået ned. Her er plads til op til 1510 liter bagage.
-Fabian Kirchbauer

På landevejene udenfor München styrer 3-serie Touring præcist og med føling, som vi kender det fra sedanen. Samtidig doseres krængningen tæt på perfekt, og der er balance mellem sportslige køreegenskaber og komfortabelt setup.

Sammenlignet med Mercedes C-klasse og Audi A4 krænger 3-serien mindre, og er ikke nær så komfortabel. Motorvejskørsel er dog langt fra ukomfortabelt. Der er ingen knirken og knagen, og lyden fra motor samt vindstøj er holdt på et minimum.

BMW 3-serie Touring kommer standard med 17" fælge, parkeringssensor for og bag, trezonet klima, navigation og almindelig fartpilot. Skal fartpiloten være adaptiv, koster det 11.500 kr. ekstra, mens trådløs mobilopladning koster 8800 kr.

Den nye 3-serie Touring er i Danmark til september og starter ved 482.986 kr. for BMW 320d med 190 hk
 
Bagruden kan åbnes separat og giver hurtig adgang til bagagerummet. Foto: Fabian Kirchbauer.


BMW 330d Touring xDrive M Sport aut.

Opbygning

Stationcar, firehjulstræk, ottetrins automatgear

Motor
R6, 2993 cm³, 24V, turbodiesel.
265 hk ved 4000 o/min
580 Nm ved 1750 o/min

Præstationer
0-100 km/t 5,4 sek.
Topfart 250 km/t
Forbrug WLTP 15,9 km/l

Dimensioner
L/B/H 471/183/145 cm
Bagage 500-1510 liter
Vægt/påhæng 1745/1800 kg
Dæk 255/40 R18

Pris
684.706 kr.

Børsen var inviteret af BMW.


Andre læser dette lige nu

Læs seneste udgaver

�