Hvis Djævlen kørte BMW, ville han køre i den her
Traditionen tro har BMW lanceret en ekstra hård Competition-variant af M5. Her får V8'eren lov at trække vejret lidt mere frit, så effekten er øget til 625 hk.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
BMW M5 Competition kan ramme 100 km/t på 3,3 sekunder, og når du beder den hurtigste firedørs BMW om det, omdanner den gerne bagdækkene til en røgsky, der gør dag til nat.

Et klik med min ene finger er alt, hvad jeg har brug for. Bilens display fortæller, at samtlige 625 hk og 750 Nm nu sendes direkte til baghjulene. Der er ikke andet for end at vente på, at lyset bliver grønt.

Vente, vente, vente... og så fuld gas!

De hærdebrede baghjul overmandes af de djævelske kræfter. To hvide røgskyer dannes i hver af de bageste hjulkasser. Jeg skifter til andet gear, hvor farcen fortsætter, og skyen tager til. Ja, det er barnligt, men hold nu op, hvor er det sjovt.
 
I forhold til den normale M5 er undervognen 7 mm lavere og 10 pct. fastere. I Sport+ trækker bilen kun på baghjulene, hvilket registreres øjeblikkeligt.
-Søren Juul

Den seneste generation af BMW M5 har været på markedet siden 2017, og det er noget af en basse. Den vejer næsten to ton, og for at trække det læs er den pumpet med steroider. V8-motoren ude foran er monteret med to turboer, som giver en effekt på 600 hk.

Alligevel var der et par ingeniører i BMW's M-afdeling, som mente, at det kunne forbedres. Derfor findes der nu en særlig Competition-variant med endnu flere kræfter. Helt præcist har den 625 hk og 750 Nm, som kan sende den til 100 km/t på helt vanvittige 3,3 sekunder.

Topfarten er begrænset til 250 km/t, men uden begrænser ville M5 Competition kunne krydse 300 km/t-grænsen hurtigere end de fleste Porscher.
 
Lanceringen af BMW M5 Competition markerer samtidig starten på en ny strategi. Det er planen fremover, at tilbyde to forskellige udgaver af BMW M-modellerne, således at Competition-pakken er et tilvalg.
-Søren Juul

Har det bedst på autobahn

På trods af de enorme kræfter er BMW M5 nem at køre. Den har et ottetrins automatgear, som skifter glidende mellem udvekslingerne. Omdrejningstallet holdes helt i bund i Comfort, og faktisk gør bilen ikke meget væsen af sig.

Den føles som en BMW 5-serie med en noget strammere undervogn. Den kan sagtens spise sving, men allerhelst vil den indtage ydersporet på autobahn med +200 km/t. Her er den i sit es.

M5 i denne generation er den første til at blive udstyret med firehjulstræk, som hjælper med at overføre kræfterne til asfalten. Derfor er du aldrig nervøs, når du prikker til den, for her et højt niveau af vejgreb.
 
Overvej eventuelt at få et par ekstra bagdæk med. Det kan blive aktuelt.
-Søren Juul

BMW ved dog godt, at nogle af deres kunder godt kan li' at løsne slipseknuden og slå sig løs efter fyraften. Derfor kan du slå firehjulstrækket fra. Det er på eget ansvar, for bilen bliver decideret bidsk, når den kun trækker på baghjulene.

På trods af et sæt helt frisk gummi, der bagpå måler 285 mm i bredden, skal du ikke gøre andet end at trykke klampen i bund for at få baghjulene til at spinne, mens bilen brøler fra de fire udstødningsrør. M5 Competition er en bølle iført slips og jakkesæt, og den er svær ikke at blive betaget af.

Pakken koster 175.777 kr.
En standard M5 med 600 hk koster 1.933.196 kr. Competition-pakken med ekstra kræfter, en sportsudstødning, 20" fælge og en stribe andre stylingdetaljer koster yderligere 175.777 kr.

Det er isoleret set mange penge, men når du kigger på, hvor fantastisk en køremaskine, du får for pengene, virker det mere spiseligt. BMW M5 Competition er i hvert fald kommet på vores liste over drømmebiler.
 
Kabinen kender vi som en funktionel, rummelig og fokuseret arbejdsplads for den entusiastiske fører. De skålformede M-stole yder fin komfort.
-Søren Juul

BMW M5 xDrive Competition aut.

Opbygning

Sedan, firehjulstræk, spær, justerbar undervogn, ottetrins automatgear

Motor
V8, 4398 cm³, 32V, biturbo
625 hk ved 6000 o/min.
750 Nm ved 1800 o/min.

Præstationer
0-100 km/t 3,3 sek.
Topfart 250 km/t
Forbrug 8,5 km/l

Pris
2.108.973 kr.

Andre læser dette lige nu

Invester i kunst: Unikke danske værker på auktion

Annoncørbetalt
indhold af Bruun Rasmussen

Læs seneste udgaver

�