Åben BMW med pæne manerer på sensommertur med kalechen nede
Med adaptiv undervogn, bremser og automatgearkasse modificeret af M-afdelingen mestrer den nye Z4 både afslappet cruising og sportslig kørsel. Testbilen med sekscylindret rækkemotor tilføjer en passende dyb motorlyd.
Foto: A. Hansen
Bilen Af
Den nye BMW Z4 M40i Roadster med seks cylindre er hurtig og med en skøn motorlyd – men det er også en uventet voksen og velopdragen bil.

Det er en befriende gammeldags og næsten sentimental oplevelse at trykke på startknappen i BMW Z4 M40i Roadster. Den sekscylindrede rækkemotor springer i gang uden at råbe ikke op, men den klassiske lyd fra en rækkesekser genkendes, og det er ren nydelse.

Den nye BMW Z4 fås med firecylindrede motorer med op til 254 hk, mens topvarianten M40i reelt bruger samme cylinderstørrelse og konfiguration – her er bare to ekstra cylindre. Det giver BMW en produktionsteknisk fordel.

Lytter du godt efter, kan du høre turboen arbejde. Den sikrer et imponerede moment på 500 Nm fra 1800 o/min. Men heller ikke det, behøver du at bekymre dig. Træd på speederen, drej på rattet og nyd mekanik og styretøj.

Det er BMW, når det er bedst, og for dig, der får vand i øjenkrogen ved tanken om M-versionen af Z3-modellen, der kom i 1998, eller for den sags skyld utallige andre BMW M-modeller, er det hele i behold.
 
De to stole er placeret lavt og langt bagude. Den lille vindstopper mellem nakkestøtterne er effektiv, og turbulensen i kabinen er begrænset.
-A. Hansen
 
BMW's nye digitale instrumenter fungerer godt, også i direkte sollys.
-A. Hansen

Praler ikke med sit overskud

I 1998 stillede BMW M Roadster med 321 hk og en 0-100-tid på 5,4 sekunder. Z4 M40i stiller med 340 hk og overstår samme disciplin på 4,6 sekunder. Senere følger formentlig en ny M Roadster med teknikken fra BMW M4.

Den nye Z4 er dog alt for pæn til at prale med det. Bilen folder først sin attitude ud, når du presser den, og til hverdag er det en overraskende, næsten for civiliseret roadster med alt i udstyr, omend en del af det ikke er standard trods en startpris på godt en million kroner for Connected-varianten. Z4 20i med 197 hk fås fra 683.181 kr.

Foran føreren finder vi den største revolution: De klassiske, runde instrumenter, som har set sådan ud i alle BMW'er siden den første 3-serie fra 1975, er erstattet med et digitalt display med et næsten fjollet layout. Der er mulighed for at vælge andre design, som dog heller ikke virker særlig BMW'ske.

Den første Z3 kunne fås både som roadster også som coupé. Vi man have den nye Z4 som coupé, må man gå efter den nye og vellykkede Toyota Supra, der deler al usynlig teknik med Z4.

BMW Z4 M40i Roadster aut.
 
Opbygning

Tosædes roadster, elkaleche, ottetrins automatgear, baghjulstræk

Motor
R6, 2998 cm3, 24V, turbo
340 hk ved 5000 o/min
500 Nm ved 1600 o/min

Data
0-100 km/t 4,6 sek.
Topfart 250 km/t
Forbrug 11,9 km/l

Dimensioner
L/B/H 432/186/130 cm
Køreklar vægt 1610 kg

Pris
1.025.967 kr.

Andre læser dette lige nu

En moderne Hammershøi: Unik kunstner du kan investere i

Annoncørbetalt
indhold af Bruun Rasmussen

Læs seneste udgaver

�