Flexelasing er blevet stuerent
Biler som BMW 6-serie, Mercedes-Benz CLS og Audi A7 Sportback falder mærkbart i afgifter og beskatningsværdi, når de er fyldt tre år.
Foto: Anders Richter
Bilen Af
Der er flere årsager til, at flexleasing er vækstet markant i de seneste par år. Danskerne søger mod premiummærkerne som aldrig før, og flexleasing er generelt anerkendt som den bedste, billigste og mest fleksible løsning.

Danskerne elsker tilbud, hvad enten det er en flaske bourgognevin eller en ny bil. Hvor der kan være et par hundrede kroner at spare på vintilbuddet, er der flere hundrede tusinde kroner at spare i såvel pris som beskatningsgrundlag, hvis man kan acceptere, at bilen er 36 måneder gammel. Det er den grundlæggende årsag til, at flexleasing vinder frem.

Besparelserne er voldsomme, både i forhold til et ordinært køb, men også hvis bilen benyttes i firmaregi og brugeren skal beskattes af bilens værdi.

For år tilbage, da en række finansieringsselskaber begyndte at tilbyde flexleasing, var det ikke så accepteret som i dag, hvor stort set alle finansieringsselskaber har flexleasing i deres produktportefølje.

"I starten, da leasing rigtigt begyndte at vækste med periodevis betalt registreringsafgift (også kaldet flexleasing, red.), var det måske lidt ilde set. Det var nok mest for dem, som ikke havde råd, tænkte man. I dag har piben fået en anden lyd, da det nærmest er irrationelt at købe bil til så mange penge," siger René Sand Jensen, salgsdirektør hos Sand Jensen Automobiler A/S.

Han mener, at leasing er i en stigende udvikling i øjeblikket, da den finansielle løsning giver en økonomisk fordel både for virksomheden og for brugeren af bilen.

Antal flexleasingbiler fordoblet på Bilbasen

På Bilbasen er antallet af leasingtilbud steget i almindelighed over de seneste par år, men antallet af flexleasingbiler er fordoblet.

"Samlet har vi lige nu godt 5000 leasingbiler, hvor det tilsvarende antal for to år siden var 3000. Og den primære vækst stammer fra et større antal flexleasingbiler," siger Jan Lang, markedsanalytiker på Bilbasen.

Han påpeger, at der er en direkte linje mellem antallet af flexleasingbiler og interessen i form af søgninger på bilerne. Lige nu får en attraktiv flexleasingbil godt 300 pct. flere visninger end en tilsvarende bil, der tilbydes som et klassisk køb.

Store besparelser efter tre år

Den grundlæggende årsag til, at flexleasing er attraktivt, er, at når bilen er ældre end 36 måneder, betales der 0,5 pct. pr. måned af bilens totale vurderede registreringsafgift samt en forrentning af den tilbageværende ikke-betalte registreringsafgift.

Det er i runde tal halvdelen af afgiften, hvis bilen er 3-36 måneder, hvor der betales én pct. pr. måned af bilens totale vurderede registreringsafgift. Derfor er flexleasing attraktivt hos eksempelvis Starmark, der er landets største forhandler af brugte Mercedes-modeller.

"Mercedes-Benz er for de fleste bilkøbere med helt i toppen af ønskesedlen – hvis man kunne vælge frit. Flexleasing af en brugt Mercedes-Benz er en fantastisk mulighed for at få denne drøm udlevet – og så til en væsentlig lavere pris end hvis bilen var helt ny," siger Jess Slott Helle, direktør hos Mercedes-Benz Starmark I/S.

Se på beskatningsværdien

Men besparelsen gælder ikke kun i forhold til selve registreringsafgiften. Det gælder også for beskatningsgrundlaget, der for de første 36 måneder af bilens alder beregnes af nyprisen, mens det for biler over 36 måneder er brugtprisen, der er udgangspunktet for beskatningsgrundlaget. Og netop flexleasing-modellen giver her yderligere fordele.

"Fordelen ved at vælge disse biler er, at man for hver 12 måneder laver en ny aftale, hvor et nyt beskatnings grundlag udregnes. Typisk falder disse biler i værdi, men det ses også hos de mere specielle biler, at det faktisk stiger," påpeger Thomas Olkjær, direktør hos Granturismo Cars A/S.

Generelt er brugen af leasing steget i de senere år i Danmark, herunder privatleasing og flexleasing, der forventes at stige yderligere.

"Vi forventer, at antallet af leasingbiler på Bilbasen runder 6000 i starten af 2020, og det vil fortsat være flexleasingtilbuddene, der driver væksten. Det ser ikke ud til, at markedet er mættet endnu," siger Jan Lang.

Så meget sparer du på tre populære leasingbiler ved at vente med at tage dem, til de er fyldt 36 måneder:

Volvo XC90

Anden generation af Volvo XC90 fyldte tre år tidligere på året, hvilket har fået gang i importen af brugte eksemplarer fra især Tyskland. Bilen her er en XC90 D5 225 Inscription AWD aut. fra juni 2015, der havde en nypris på 1,25 mio. kr. Ved første øjekast synes kabinen sart med sit lyse læder, men ligeså delikat den er, lige så anvendelig er den, hvis man tænker sig lidt om. Bilen er faldet til en beskatningsværdi på 666.000 kr. ved leasing.
 

Set hos Granturismo Cars A/S, der har flexleaset et større antal brugte XC90 siden foråret.

Mercedes-AMG GLE Coupé 4Matic aut.

AMG Coupé-udgaven af den store GLE ser så olm ud, at andre trafikanter skynder sig ind til siden, så snart den dukker op i bakspejlet. Man sidder højt og med et fint overblik, og i Comfort-indstilling er bilen forbløffende stilfærdig og blid. Men sætter du den i Sport, pruster og stønner den som en vred trold og skyder ild fra de fire afgangsrør. Og så brøler den! En Mercedes-AMG GLE 63 Coupé fra december 2015 havde en nypris på 2,6 mio. kr. Beskatnin-gen i dag er 1,6 mio. kr. ved leasing.
 

Set hos Mercedes-Benz Starmark.

Audi RS7 Sportback

RS7 var et af Audi-familiens overhoveder, da den kom frem i 2014. Den enorme muskelbil på 2,0 ton fylder hele vejen og ligner et uhyre, når den tordner afsted med brølende V8-motor med to turboladere. Denne Audi RS7 Sportback fra maj 2014 havde en nypris på 2,7 mio. kr. Beskatningsværdien ved leasing er i dag 927.000 kr.
 

Set hos Sand Jensen Automobiler.

Andre læser dette lige nu

Sådan kan et sabbatår blive en vigtig karriere-investering

Annoncørbetalt
indhold af Dansk Studie Center

Læs seneste udgaver

�