7 spørgsmål og svar om grønne biler i Norge
Parkering er gratis for el- og hybridbiler i Oslo og flere andre norske byer. Det skaber trængsel ved standerne.
Foto: Wikipidea
Bilen Af
Norge støvsuger det globale bilmarked for nye og brugte elbiler. Hvad kan de større danske byer lære af den grønne bølge? Vi hører Paal Mort, rådgiver for Oslo Bymiljøetaten.

Hvad var planen til at starte med, da elbilerne blev fritaget for moms, betalingsveje og registrerings- og parkeringsafgifter?

"Planen var at prøve at finde en overgang til elektrisk mobilitet. Tanken hele vejen har jo været, at elbilerne har brug for det ekstra skub for at blive populære. I Norge er prisen for en elbil direkte sammenlignelig med en tilsvarende diesel- eller benzinbil. Det gør, at forbrugeren har et reelt valg mellem el- eller benzinbil: Prisen er den samme. Det er grundlaget for den norske elbilssucces. Det politiske mål, da reglerne blev etableret i 90'erne, var at hjælpe den tekniske udvikling i gang. Det er dyrt at udvikle en elbil og ville ikke kunne betale sig i starten, så der må være en udviklingsperiode med lavere omkostninger, før det går af sig selv. Men der er vi ikke endnu."

Vi har hørt, at der var en kø af mere end 150 Tesla'er ud ad Oslo i påsken, fordi der ikke var plads ved ladestanderne?

"Ja, det kan sagtens være rigtigt. Vi har lidt udfordringer, når det gælder infrastrukturen af opladere i Oslo. Elbilsforeningen har skubbet på for flere ladepladser. Det skal siges, at der på de kommunale ladepladser har været gratis parkering og opladning, og at man kunne parkere i op til 16 timer. Så der var mange, der satte deres elbil til opladning og gik fra den i 16 timer. Det fungerede, dengang jeg kørte min elektriske Think i 2002 (en lille, billig topersoners elbil, red.), men det fungerer ikke, når vi snart har 40.000 elbiler i byen. Derfor har vi i Oslo kommune nu indført en lille afgift på 10 kroner i timen i dagtimerne og fem kroner i timen om natten på ladepladserne. Man kan fortsat parkere gratis på almindelige parkeringspladser, men vi håber, at den lille omkostning plus en tidsbegrænsning på tre timer får folk til at flytte bilen fra parkeringspladserne med ladestandere til de almindelige, der er gratis."

Hvad er de aktuelle planer for udbygning af ladestandere?

"Vi havde 1200 kommunale ladestandere ved sidste årsskifte. Vi skal have næsten 1890 ved udgangen af i år, og så skal vi have 600 mere næste år. Samtidig går vi ud og inviterer private til at bygge hurtigladere. Det er et samarbejde, hvor vi som kommune står for al infrastruktur, der ligger under asfalten, og de private skal så bygge og drive ladestanderne i forhold til forbrugeren."

"Vi plejer at tage en vis procentdel af overskuddet fra driften for at få dækket vores investering. Udfordringen er, at der nogle steder er for lidt strøm. Vi forventer at mange beboere i lejlighedskomplekser skifter til elbil, og så vil det ikke være muligt at skaffe strøm nok. Kapaciteten er for lille. Derfor udvikler vi nu en teknisk strømstyringsløsning med batteri og solcelleanlæg, så alle kan oplade deres elbiler. Det er vores lokale udfordringer her i Oslo, men det får vi løst. Vi har haft besøg fra Göteborg af Volvo i dag. De har større problemer. Det viser sig faktisk, at Stockholm snart er tom for strøm. De begynder at nærme sig grænsen for, hvor meget strøm, der kan sendes ind til byen..."
 
Paal Mort er rådgiver for Bymiljøetaten i Oslo, der blandt andet har ansvar for miljømæssige og strukturelle forhold i den norske hovedstad.
-Jacob Dalby

Hvad har elbiler betydet for trængslen i byen?

"Der er ikke blevet mere trafik. Hvis man ser på det stigende antal elbiler og den faldende totale trafik i Oslo, så må svaret blive nej. Selvfølgelig er der kommet mange elbiler, men samtidig færre benzin- og dieselbiler. I 2010 var der 96 pct. benzin- og dieselbiler og næsten ingen elbiler, fordi de ikke fandtes på markedet. Nissan Leaf kom i 2011 og vendte rundt på hele systemet, og så kom der jo en masse andre elbiler, så incitamentet til at købe blev større. Hidtil i 2019 er der 20 pct. salgsandel på benzin- og dieselbiler og 73 pct. på el- og hybridbiler. Så jeg vil hellere sige, at elbilen har erstattet andre biler."

Er der planer om at indføre moms på elbiler?

"Moms på elbiler er fredet frem til 2021 – men selvfølgelig skal der ske ændringer. I modsætning til en del andre lande har Norge kørt en meget konsistent politik. Man garanterer hele tiden fordelene en vis årrække frem. Det er selvfølgelig vigtigt for bilindustrien, for at de kan planlægge. Jeg talte med lederen af elbilsforeningen i Jordan for nyligt. Frem til 2018 var der ingen afgift på elbiler i Jordan, men pludselig blev der indført almindelig afgift, så salget af elbiler røg helt i bund. Det viser, at man ikke kan fritage elbiler for afgifter den ene dag og indføre dem igen dagen efter. Et politisk skifte kan i mange lande vende rundt på, hvilken holdning regeringen har, men her i Norge er der bred politisk enighed om, at overgangen til elbiler er vigtig."

Hvis den nuværende udvikling fortsætter, vil der snart ikke komme penge i den norske statskasse fra afgifter på biler. Hvad er den politiske stemning for at sige stop for at tilgodese grønne biler med skattefordele?

"Der er ikke stemning for at sige stop. Selvfølgelig kan der af og til komme lidt snak, men i det store hele er der bred politisk enighed."

Hvad kan København og Aarhus lære af Oslos udvikling mod grønne biler?

"København er jo vældig god på cykler og har ambitiøse miljømål – jeg tror, det er vigtigt. For at starte en udvikling bør man opbygge infrastrukturen af ladestandere, selvom den ikke bliver brugt så meget. Det er vigtigt for folk at vide, at der står en ladestander nede ad gaden, så hvis jeg får en elbil, kan jeg faktisk bruge den. Det er det, vi gør. Vi sørger for infrastruktur af ladestandere, og så giver vi også incitamenter til bofællesskab for at bygge ladestandere."

"Og så er det en national opgave at sørge for, at elbiler er billige at købe og billige at bruge – så skal bilproducenterne nok levere gode biler."

Andre læser dette lige nu

Læs seneste udgaver

�