Tag med ind i det hemmelige Morgan-museum på Samsø
Selvfølgelig er der en 3-wheeler i samlingen, og selvfølgelig er det en specialmodel.
Foto: A. Hansen
Bilen Af
Preben Bograd har interesseret sig for biler hele livet, men i 2012 forelskede han sig i en Morgan +8 og købte den, og så gik det stærkt. Fem år senere havde han fyldt en garage på Samsø med biler og utallige andre Morgan-relaterede dele, som udgør den mest fantastiske lille tidslomme.

"The Morgan Garage" burde ligge i Storbritannien, og det gør den sikkert også, men den ligger også på Samsø, og det er svært at forestille sig en mere gennemført udstilling om mærket og dets historie, end den Preben Bograd har samlet i Besser på Samsø.

Brødrene Degns Autoværksted fra 1938 er omdannet til et gennemført oplevelsesmuseum med en inspirerende udstilling, der relaterer til Morgan og ikke mindst den tid, Morgan-bilerne fortsat hylder. Ikke historisk dokumenterende, men som en hyldest til det fortsat familieejede britiske bilmærke, som alle kan forholde sig til næsten uanset hvilket forhold, man har til biler og Morgan.
 

-A. Hansen

Og så er der alligevel en samling af Morgan-modeller, som kan få selv Morgan-entusiaster til at tage turen til Samsø. Kronjuvelen er en af de mest usædvanlige Morgan'er, der er produceret, en +4+ fra 1963.

Efter årtier med klassisk, genkendeligt design, som eksisterer den dag i dag, forsøgte Morgan i begyndelsen af 60'erne et flytte mærket i ét hug. Det skete med deres første lukkede bil og med en model med karosseri i glasfiber. Men det lykkedes ikke. Det karakteristiske tag faldt ikke i alles smag, og det blev kun til 26 +4+ biler frem til 1967.

Købte bilen fra Earls Court-udstillingen


Prebens bil er nr. to af de 26 og den bil, der blev brugt til den prestigefyldte biludstilling i Earls Court i London i 1963, som der også findes billeder af. Den er totalt restaureret i meget høj standard. Preben fandt bilen hos en forhandler i USA og slog til.

Den hænger nu frit svævende på en rampe midt i det 120 kvadratmeter store lokale, dels som en del af installationen, men også af praktiske årsager, for samlingen har allerede grebet så meget om sig, at biler og udstillingsgenstande må stå i lag for at få plads.
 
Gitteret foran reolen stammer fra en gammel elevator. Bilen er en Morgan Aero 8 GT fra 2004, mærkets mest potente gadebil.
-A. Hansen

På en væg står et "M-organ", i form af en orgelpibeskulptur. Den har i sig selv intet med Morgan at gøre, men tænkt ind i installation på indersiden af porten som det mest naturlige i verden.

Mange af museets effekter har intet med Morgen at gøre, selv om de alle ligner noget, der kunne være hentet ud af fabrikken for 30, 40 eller 50 år siden. Trappen op til en svævende mezzanin er således en støbejernstrappe fra Frankrig, som Preben har købt over nettet. Mezzaninen rummer en samling børnebiler, de fleste af dem med pedaler og alle selvfølgelig Morgan.

En gammel elevatordør gør det ud for en montre med utallige bøger, modelbiler og nips, der alle er tidstypiske i forhold til det miljø, de er placeret i. En værkstedsvæg med både nye og gamle værktøjer gør det ud for kulisse til en Morgan-racer, der deltog i Le Mans i 2002. Endnu en af de unikke biler i samlingen.
 
Selvfølgelig har Morgan-museet et værksted, som også kan bruges. Det fungerer dog mest som en del af installationen.
-A. Hansen

Samsøs mest dekadente toilet

Mest imponerende er, hvad der må være Danmarks mest dekadente toilet. Døren ind til toilettet udgøres af en britisk telefonboks. Bag den gemmer sig, hvad der ligner et hemmeligt rum, men det er et toilet designet i viktoriansk stil og komplet med ternet, underbelyst glasloft og bygget med brugte materialer, som Preben har fundet rundt omkring – ikke mindst i København.

Som mange andre elementer i museet består toilettets udtryk og udsmykning af mange dele, der hver for sig ingen forbindelse har i hverken tid, stil eller art. Men netop derfor fremstår de som den mest naturlige del af en fantastisk historie, som ikke nødvendigvis handler om biler.
 
Nyt og gammelt blandet sammen. Alle relæer på nær det yderste til højre fungerer fejlfrit.
-A. Hansen

Trehjuleren er her selvfølgelig også

Bilerne fylder dog hovedparten af udstillingen, og Le Mans-raceren og +4+-modellen er ikke ene om at lyse op. Bare for at sætte scenen, parkerer Preben gerne sin nye, rubinrøde Aero 8-model fra 2017 udenfor, og her kan man også finde den mørkeblå +8-model, som startede det hele i 2012.

Indenfor finder man selvfølgelig også et eksemplar af Morgans 3-wheeler. Den trehjulede bil, som Morgan reintroducerede i 2011, startede Morgan som firma i 1909. Trehjuleren var i Storbritannien begunstiget af, at den var beskattet som en motorcykel. Den fortsatte i produktion frem til 1952, inden den altså genopstod i 2011. Preben har naturligvis en ualmindelig flot Super Sport, den kraftigste version, fra 1937.
 
Den hvide "Runabout" fra 1910 er en replika med elmotor, så den rent faktisk kan bruges. Preben har selv fået den bygget.
-A. Hansen

Han har også en replika af den første originale Morgan, en "Runabout" fra 1910, som han selv har fået bygget. Morgan-fabrikken udleverede faktisk de originale tegninger af bilen, og Preben fik den bygget efter disse af håndværkere i Ukraine. Den er dog eldrevet, så Preben kan køre i den på Samsø uden problemer.

Preben kører i det hele taget gerne i sine biler. Han har tidligere udlånt sin Dewalt-bemalede racer til kørerne, der kørte den i Le Mans, og på den måde handler hele museet om at samle på gode oplevelser.

Preben Bograd har nu droslet ned på sin forretning for at hellige sig livets glæder i Morgan-museet. Det er således ene og alene et "con amore"-projekt. Det koster 20 kr. at komme ind, ligesom en Morgan-modelbil koster 20 kr., og det gør en kop kaffe også.

Preben nyder at møde gæsterne og fortæller om de utallige effekter og detaljer. Til gengæld holder han åbent, når han har tid (blandt andet i uge 42 i skolernes efterårsferie. Hvornår det er, oplyser han på sin hjemmeside themorgangarage.com.
 
Kronjuvelen i samlingen er den røde Morgan +4+. Den sorte er en Morgan 4/4 Drophead Coupé fra 1947, og den hvide en +4 Sebring racerbil fra 1957.
-A. Hansen
 
Preben Bograds interesse for Morgan har grebet om sig. Han gør det mest for sin egen skyld.
-A. Hansen

Andre læser dette lige nu

Læs seneste udgaver

�