Så kom der også kabel på Audi Q5
Batteriet kan lades fuldt op på 2,5 time med en 7,4 kW ladeboks I en 230V-stikkontakt vil det tage omkring 6,5 timer at lade batteriet helt op.
Foto: Roland Lustig
Bilen Af
Med plugin hybrid-udgaven af Q5 åbner Audi ballet for opladningshybrider. Vi konstaterer, at de tilsyneladende kommer godt fra start.

Er dit daglige kørselsbehov omkring 50 km, og har du adgang til strøm på din bopæl eller på jobbet, er der godt nyt. Den komfortable allrounder Audi Q5 stempler ind i nutiden med ny teknologi, der både prøver at redde verden med lavere forbrug og gør Q5 endnu mere komfortabel med helt lydløs kørsel.

Audi Q5 konkurrerer normalt mod BMW X3 og Mercedes Benz GLC, men i skrivende stund er der kun én anden plugin hybrid i premiumklassen: Volvo XC60 T8 Twin Engine med 390 hk, en elektrisk rækkevidde på 50 km og en startpris på 930.000 kr.

Både BMW og Mercedes Benz er dog på vej med sine direkte konkurrenter i form af plugin hybriderne BMW X3 xDrive30e og Mercedes GLC 300 e, der begge lanceres til foråret. Batterikapaciteten og den elektriske rækkevidde bliver meget lig specifikationerne på plug-in varianterne af Audi Q5 og Volvo XC60.
 
Q5 har aldrig været den mest involverende køreoplevelse og er det heller ikke som plugin. Men som allrounder er der ikke mange, der kan matche den.
-Roland Lustig

Audi Q5 55 TFSI e drives af en to-liters benzinmotor med fire cylindre, som er koblet sammen med et batteri på 14,1 kWh og en elmotor, der sammen med benzinmotoren yder 367 hk og 500 Nm. Q5 plugin hybrid kører til 100 km/t på 5,3 sekunder – kun 0,2 sekunder langsommere end flagskibet SQ5. Samtidig kører den over 40 km udelukkende på el.

På vores testrute, der både indeholder kørsel på landevej, motorvej og bykørsel, nærmer vi os 50 km udelukkende på el.

Harmonisk og støjsvag drivline

Samspillet mellem benzin- og elmotor er i en liga for sig. Selv ikke hvis vi virkelig koncentrerer os, er vi helt sikre på, hvornår benzinmotoren er i gang, og hvornår vi kun drives frem af strøm.

Benzinmotoren er støjsvag, og overgangen mellem benzin og el er ikke til at mærke ved almindelig kørsel. Kun når vi rigtigt trykker til den, snerrer den med ude foran, men uden på noget tidspunkt at virke overbebyrdet.
 
Kabinen er rigtig godt skruet sammen, men skærmen i midten virker lidt klejn sammenlignet med setup'et hos Mercedes. Børsen var inviteret af Audi.
-Roland Lustig

Hybridteknologien giver en lang række fordele. For eksempel kan du fjernstyre klimaanlægget ved hjælp af din smartphone, så Q5 altid har den ønskede temperatur ved afgang. Det har især sin berettigelse i de kolde vintermåneder, hvor kabinen er behageligt tempereret og ruderne fri af is, når du er klar til at køre.

Målet med hybriden er at køre så meget på strøm som muligt, og det hjælper den opdaterede rejseassistent med. Når navigationen er aktiv, sørger fartpiloten for at tilpasse hastigheden efter vejens forløb.

Når du nærmer dig et skarpt sving eller en rundkørsel, sørger assistenten for, at sænke hastigheden og øge den igen efterfølgende. Det virker overraskende godt, men har selvfølgelig sine begrænsninger.

For eksempel stopper Q5 ikke ved vigepligt samt rødt lys ved lyssignaler, og enkelte gange overser systemet forankørende i sving, så vi selv må træde på bremsen.

Systemet passer sig selv

Som noget nyt sørger assistenten også for at udnytte strømreserverne bedst muligt. Med radar samt data fra navigationen om hastighedsgrænser, sving, bakker og andre parametre finder systemet selv ud af at skifte mellem strøm og benzin.

På den måde vil batteriet være tæt på tomt, når vi ankommer til destinationen. Og det virker. Efter to forsøg med ruter på omkring 60 km var der omkring fem km tilbage i batteriet på begge ture.

Der er hverken offentliggjort en præcis lanceringsdato eller pris for bilen. Audi Danmark forventer at introducere plugin-varianten af Q5 sidst på året. Herefter følger både hybridvarianterne af Audi Q7, A6, A7 og A8 næste år.

De kompakte A3 og Q3 bliver ligeledes introduceret næste år som plugin hybrider. Hybriderne skal bidrage til Audis målsætning om at have 30 elektrificerede og 20 fuldt elektriske modeller på gaden i 2025.
 
Q5 stammer fra 2017 og fås med diesel- eller benzinmotor. Plugin hybriden Q5 e lanceres i starten af 2020 med benzin- og elmotor.
-Roland Lustig

Audi Q5 55 TFSI e quattro

Opbygning

Femsædes SUV, benzin- og elmotor, opladeligt litiumbatteri, firehjulstræk, syvtrins dobbeltkoblingsgear

Motor
R4, 2,0 turbobenzin + elmotor
Systemydelse 367 hk/500 Nm

Præstationer
0-100 km/t 5,3 sek.
Topfart 239 km/t
Rækkevidde på strøm 40 km

Dimensioner
L/B/H
Vægt/påhæng 2105/1750 kg

Prisgæt
900.000 kr.


Andre læser dette lige nu

Sådan kan et sabbatår blive en vigtig karriere-investering

Annoncørbetalt
indhold af Dansk Studie Center

Læs seneste udgaver

�