Eksotisk 1990'er-Maserati stiger i pris
Ghibli Cup er gadeversionen af en racerbil, som Maserati kørte en serie med midt i 90'erne. Den er hidsig og kompetent.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
Med mere end 300 hk fra en toliters turbomotor var Maserati Ghibli Cup den hårdest pumpede sportscoupé i 1996. Vi tager en heftig tur i den veloplagte italiener.

Du er undskyldt, hvis du ikke fanger fascinationen af denne kantede Maserati lige med det samme. Hvor den første Maserati Ghibli fra 60'erne var en legendarisk GT med V8-motor tegnet af Giorgetto Giugiaro og den nuværende en varmblodet sportssedan, så er anden generation fra en periode, som italienerne helst ikke taler højt om.

I 80'erne var Maserati nemlig ejet af De Tomaso. De havde en fetish med frontmotoriserede, baghjulstrukne biturbo-modeller med et kantet design og en yderst tvivlsom byggekvalitet.

Det kileformede design af Ghibli fra 1992 er signeret Marcello Gandini (manden bag Lamborghini Countach og Diablo) og giver bilen testosteron og muskuløse skærme.

Problemer med kvaliteten

Fra starten fås Ghibli med en 2,8-liters V6 med biturbo og 284 hk. Køreegenskaberne bliver godt modtaget af entusiasterne, men rygterne om dårlig kvalitet hænger ved. Det skal der laves om på, da Fiat i 1993 overtager Maserati. I 1995 opfinder de en international racingserie, som skal brande Ghibli.

Fabrikken bygger 25 racerbiler, og den i forvejen hårdt pumpede V6-motor tunes til 330 hk med større turboer, friere udstødning og ny motorstyring.
 
Med patimeret sort læder og skålformede stole i 1980'er-design er kabinen uimodståelig. Man sidder perfekt, hvis man har korte ben og ekstremt lange arme.
-Søren Juul

Fiat trækker stikket på projektet i 1996, men når lige at lave gadeversionen Ghibli Cup. Den vænnes til et mere roligt luksusliv på landevejen med Conolly læderkabine, fuldautomatisk klimaanlæg og kulfiberpaneler i kabinen. Den produceres i 86 eksemplarer.

Større bremser med firestemplede Brembo-calipre bliver installeret foran, så du sikkert kan hente den ned fra de 270 km/t, som topfarten er angivet til, og hårdere undervogn med stivere fjedre og bøsninger sørger for, at den også kan bruges til trackdays. Cup'en får bagakslen fra Ferrari 456 GT og en sekstrins manuel Getrag-gearkasse, der også kan findes i datidens BMW M3.
 
Det røde felt på omdrejningstælleren starter lige under 7000 o/m.
-Søren Juul

Vågner med det samme

Testbilen fra 1996 vågner, og V6'eren går først lidt uroligt i tomgang. Det udjævner sig, når først den får et gear at tygge på.

Jeg har sat mig til rette i den luksuriøse og meget italienske kabine, der er relativt fin stand: Kulfiber-panelerne er bleget i solen, men siddepositionen er helt perfekt, hvis du er født med korte ben og ekstremt lange arme. Men havde du forventet andet i en kult-italiener fra 1996?

Vi har sneget os hen til en øde, nordsjællandsk vej for at føle testbilen på tænderne, og ret hurtigt står det klart, at den slet ikke kører så ringe. Turbomotoren trækker fantastisk, når omdrejningsnålen står lodret, og Getrag-gearkassen fungerer upåklageligt.

Godt tilbagelænet i læderstolen guider jeg Ghiblien gennem et snoet stykket skovvej, hvor styretøjet giver masser af feedback, og den faste undervogn holder chassiset til asfalten.

Bevares, der er knirkelyde i kabinen, og selv om jeg klikker løs på knappen til de el-justerbare Koni-dæmpere, føles det ikke som om, der sker noget som helst.

Anden generation af Ghibli er måske ikke en klassisk smuk Maserati, men især den sjældne Cup-udgave har masser af sjæl, spændende historie og en knytnæve af en motor. For 10 år siden kunne den købes for 200.000 kr., men i dag bliver det svært at komme under en halv million kroner for et originalt eksemplar.

Ghibli Cup vil stige yderligere i pris, så det ligner en god investering.
 
Designet er signeret Gandini, der også tegnede Lamborghini Countach og Diablo.
-Søren Juul

1996 Maserati Ghibli Cup

Opbygning
Todørs 2+2 coupé, baghjulstræk, sekstrins manuelt gear

Motor
V6, 1996 cm3, 24V, biturbo
330 hk ved 6750 o/min

Præstationer
0-100 km/t 5,6 sek.
Topfart 270 km/t

Dimensioner
L/B/H/ 422/178/130 cm
Køreklar vægt 1365 kg
Antal bygget: 86 stk. (heraf 60 venstrestyrede)

Pris
Nypris 1996 ca. 850.000 kr. på danske plader
Pris i dag fra 500.000 kr. uden afgifter

Andre læser dette lige nu

En moderne Hammershøi: Unik kunstner du kan investere i

Annoncørbetalt
indhold af Bruun Rasmussen

Læs seneste udgaver

�