Strøm er perfekt til en Bentley
Batteriet på 13 kWh lades op på 2,5 timer i en 11 kW hjemmelader. Ladestikket er diskret placeret bag en klap over baghjulet.
Foto: Mathias Brandt
Bilen Af
Som opladningshybrid må kæmpe Bentley Bentayga undvære den skønne brummen fra otte eller 12 cylindre, men det gør ikke noget. I stedet får man nemlig stilhed.

Normalt er en Bentley en magtfuld bil med otte- eller 12-cylindret benzinmotor og masser af kræfter. Vi skal tilbage til før krigen for at finde den seneste Bentley med kun seks cylindre, men nu er det igen en mulighed med lanceringen af Bentayga Hybrid med V6-benzinmotor, elmotor og opladeligt litiumbatteri.

Er det så en kastration af det traditionsrige bilmærke? Nej, langt fra.

Bentleys filosofi er ypperlig luksus og rigeligt med hestekræfter, og det lever hybriden op til. På en tur fra Bentley Copenhagen på Nørrebro i København og op langs Strandvejen til Helsingør er det svært at finde et mere mageligt køretøj på markedet på denne side af Rolls-Royce.

Den store blanksorte firehjulstrækker triller i ophøjet ro, så man kan høre solsorten synge i skoven før Espergærde, og den adaptive fartpilot aflæser selv farttavler, og tilpasser hastigheden til dem.
 
Bentayga Hybrid er den første hybridbil i Bentleys 100-årige historie. Drivlinen passer utroligt godt til bilen, og kan anbefales på trods af en 'lille' V6-motor.
-S. Bachmann

Der spreder sig en afslappet stemning i den håndsyede kabine, hvor man sidder højt og opret i en stor stol beklædt med quiltet læder og indbygget køl/varme. Sådan er det også i den 12-cylindrede Bentayga, så hvad er pointen med en hybrid?

Den er at bidrage til at sænke mærkets gennemsnitlige CO2-udslip. Nej, der skal ikke fnises, for på trods af en køreklar vægt på 2,7 tons giver Bentayga Hybrid mening.

Det samlede CO2-aftryk ved at køre en bil af denne type er grotesk, og så alligevel ikke: Bentleys lever typisk længere end deres ejere, og produktionen af stål, aluminium, træ, læder, lak og batterier foregår under så miljømæssigt skånsomme forhold som muligt. CO2-udslippet er 75 g/km, men afhænger 100 pct. af dit køremønster.
 
I byen er der så tyst i den håndlavede kabine i læder, træ og stål, at man kan høre fodgængere samtale. Bilen kan køre alene på strøm op til 50-55 km.
-Mathias Brandt

V6-motor er stort set lydløs

Vi kørte 53 km på strøm, før den treliters V6-turbobenziner første gang startede, og det vil vil være nok til de fleste ejeres daglige kørselsbehov. Køb en Philippe Starck-designet Bentley hjemmelader med, og brug den danske app, der sørger for, at strømmen stammer fra vedvarende energikilder. Så kører du Bentley på grøn energi.

I erkendelse af, at V6'eren ikke har den magtfulde bas fra otte eller 12 cylindre er Bentley gået i den modsatte grøft ved at støjdæmpe den til at være nærmest uhørlig. Den er kombineret med en elmotor, et batteri under bagagerumsgulvet, firehjulstræk og ottetrins automatgear, og bilen finder selv ud af at udnytte teknologien optimalt. Man kan også gemme strømmen til senere brug.

På motorvejsrampen er den enorme bil kvik uden at være et fartmonster. Her er altid rigeligt med kræfter, og på den måde viser den vejen for Bentley.
 
Kun den ekstra klap over baghjulet til ladestikket og et lille 'Hybrid'-skilt på bagsmækken afslører den elektrificerede drivline (bilen fås også uden skiltet).
-S. Bachmann

Bentley Bentayga Hybrid

Opbygning
Femsædes SUV, benzin- og elmotor, opladeligt litiumbatteri, luftundervogn, firehjulstræk, ottetrins automatgear

Motor
V6, 3,0 liter, 24V, turbobenzin
Elmotor og 13 kWh batteri
Systemydelse 449 hk/700 Nm

Præstationer
0-100 km/t 5,5 sek.
Topfart 254 km/t
Forbrug WLTP 21,3 km/l
Rækkevidde på strøm 50 km (test: 53 km)

Dimensioner
L/B/H 514/200/174 cm
Vægt/påhæng 2694/3500 kg
Bagagerum 480/1770 liter

Pris
3.095.000 kr.

Andre læser dette lige nu

Læs seneste udgaver

�