Tesla Model 3 er Årets Bil i Danmark 2020
Formand for Danske Motorjournalister, Karsten M. Lemche (tv.) overrækker trofæet til landechef for Tesla, Kim Jensen.
Foto: S. Bachmann
Bilen Af
Det blev for første gang i kåringens 52-årige historie en amerikansk bil, der vandt titlen som Årets Bil i Danmark. Det er også første gang en elbil vinder.

Tesla Model 3 vandt en relativt sikker sejr foran Peugeot 208 i kåringen om den mest interessante bilnyhed på det danske marked. Det er første gang, en bil med en fuldt eldrevet drivline vinder - i 2012 vandt opladningshybriden Opel Ampera, men den blev aldrig nogen salgsmæssig succes, da den var forud for sin tid.

"Vi er utroligt glade for at få prisen, for den anerkender vores arbejde også her i Danmark mod en fremtid med en mere miljømæssigt bæredygtig transport," siger landechef Kim Jensen.

Han fortæller, at der med de seneste udvidelser af Teslas netværk er flere muligheder for at prøvekøre bilen i Danmark, blandt andet i det nyåbnede Tesla center i Hillerød.

Tesla kan levere Model 3 lagerbiler i december, men specificerer man selv en bil, er leveringstiden aktuelt mellem to og tre måneder.
 
Den billigste Model 3 fås aktuelt fra 367.000 kr. Det er en baghjulstrukket Standard Range med én elmotor, der i Børsens test opnåede de omkring 400 km, som den er angivet til i WLTP-normen.
-Børsen Biler

Fem biler i finalen

I alt fem biler var med i finalen, hvor Tesla Model 3 slog en anden 'danskerfavorit', Peugeot 208, i finaleopløbet. Den helt nye udgave af den franske minibil fås både med benzin- og dieselmotor samt som ren elbil, men det var ikke nok til at den kunne hamle op med Tesla Model 3.

Reportage: 24 nye biler deltager i kåringen om Årets Bil i Danmark

"Det er dejligt at se, at den grønne omstilling har fået fat i Årets Bil i Danmark. Årets vinderbil er en elbil, mens nummer to også fås i en ren eludgave, og feltets nummer tre fås som plug-in hybrid," siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:

"Tesla Model 3 er en naturlig vinder af Årets Bil i Danmark 2020. Det er en elbil, der på mange måder har revolutioneret bilverden, hvor Tesla har formået at lave en sjov og veludstyret elbil med lang rækkevidde, gode køreegenskaber og høj sikkerhed, som vi kender det fra Tesla."

Kåret til Årets Bil i Norge

Det er anden gang på bare to dage, at Tesla Model 3 opnår en flot kåring. Tirsdag blev den kåret som Årets Bil i Norge. Derudover er Tesla Model 3 også blandt de syv biler, der er gået i finalen til den europæiske Car of the Year 2020.

Årets Bil i Danmark kåres af foreningen Danske Motorjournalister.

Tesla Model fås fra 370.000 kroner. Siden den kom på det danske marked i februar, er der foreløbig solgt 1.800 biler, hvilket gør den til langt mest solgte elbil i Danmark i år.
 

Så mange point fik bilerne:


1. Tesla Model 3: 166 point
2. Peugeot 208: 131 point
3. BMW 3-serie: 116 point
4. Kia Xceed: 105 point
5. BMW 1-serie: 82 point

Sådan kåres Årets Bil i Danmark

Kåres af danske Motorjournalister. I år medvirkede 24 uafhængige skribenter i juryen, herunder Børsens motorredaktør.

24 nye bilmodeller og ialt 49 testbiler blev testet over to dage på offentlige veje og FDM Jyllandsringen. Herefter nominerer juryen fem finalister. Vinderen blev kåret torsdag aften hos FDM i Kgs. Lyngby.

En overbevisende pakke

I Børsens seneste test af Model 3 i tillægget Biler skrev Victor D. Kraft:

"Det er især på landevejene, at Model 3 viser sine styrker. Ved 80 km/t er hverken vind- eller dækstøj udtalt og i kabinen er lydniveauet på et komfortabelt leje, grundet elmotorens stille gemyt. Da standardudstyret tæller 'Autopilot', kan jeg læne mig tilbage, imens bilen holder farten i henhold til forankørende. Desuden styrer bilen selv og følger vejens forløb - under forudsætning af, at jeg holder på rattet!

Én gang prøver jeg at fjerne mine hænder fra rattet i for lang tid. Det sender mig fluks i skammekrogen med beskeden om, at 'Autopilot' nu er deaktiveret resten af køreturen. Så kan jeg lære det, kan jeg.

Ved bykørsel har den 'Autopilot' dog tendens til nervøse sammentrækninger, der især viser sig, når trafikken bliver tæt og vejforløbet stiger i kompleksitet. I flere situationer laver bilen aggressive opbremsninger, da parkerede biler forveksles med forankørende trafikanter. Det går ud den glatte køreoplevelse, der ellers kendetegner elbilen.

En overbevisende pakke

Model 3 er ikke perfekt, men den indvier chaufføren i en samlet pakke, der er svær at komme udenom: Et eldrevet køretøj med over 300 hk, der byder på komfortable elementer samt en række selvkørende funktioner.

Holder du igen med vanvidsaccelerationerne, er rækkevidden lige under 400 km, men det er i højere grad ladetiden, der gør Model 3 brugbar: 140 km på 15 minutter ved Tesla's superladere."

Andre læser dette lige nu

Læs seneste udgaver

�