Jeep Wrangler kan køre overalt: "Undskyld, har De set en vulkan?"
På grusvejen tromler den store og tunge firehjulstrækker fornøjet. Den har det dog bedre, hvis man drejer fra og kører ud på marken.
Foto: S. Bachmann
Bilen Af
Med ekstrem offroad-fokuseret teknologi, firecylindret benzinmotor og en håbløs pris er den nye Wrangler årets mest overflødige bil – og en af de mest charmerende.

Hvis du bor et sted, hvor det er aktuelt at køre gennem en flod, der når dig til maven, så er den nye Jeep Wrangler sagen.

Fjerde generation trækker tråde tilbage til den originale Jeep fra anden verdenskrig, og selv om de runde forlygter nu er af LED-typen, gør bilens firkantede design og de syv lodrette gæller på fronten, at alle genkender den som en Jeep.

Alt over 120 km/t er en plage

Og sådan kører den også. Wrangler er en stiv, godmodig og lidt kluntet firehjulstrækker i almindelig trafik, hvor det egenligt kun er på Københavns alt for smalle p-pladser, man oplever problemer med størrelsen. Udsynet er problematisk bagud, men en velfungerende parkeringsassistent hjælper med at få skrumlet på plads i båsen.
 
Wrangler fås med toliters turbobenziner eller 2,2-liters dieselmotor, men prisen er styg for begge. Som varebil koster testbilen 676.276 kr. inklusive moms.
-S. Bachmann

På motorvejen betyder den lodrette front og forrude, at alt over 120 km/t er en plage. Her begynder bilen at sejle fra side til side, men bliver du på 100 km/t, går det fint. Det har den fordel, at forbruget falder. I vores test over 617 km blandet kørsel kørte vi faktisk længere på literen end bilen er angivet til.

De små Jeep-modeller som Renegade er ganske fornuftige køb for dem, der vil have noget anderledes, men det kan man ikke sige om Wrangler. Den er anderledes, men også med en skør pris. 945.000 kr. for en højt specialiseret off-roader, der kræver en lukket bane for terræn-afficionados for at folde sig ud – det bliver op ad bakke.
 
De forreste tagplader fjernes uden værktøj, og stuves i bagagerummet.
-S. Bachmann

Motor fra en Alfa Romeo

Teknologien er ellers opdateret. Man skulle tro, en så høj pris ville række til den kraftige V6-benzinmotor, som Wrangler fås med på andre markeder end det europæiske, men testbilen har en firecylindret turbobenziner lånt fra Alfa Romeo Giulia.

Den er veloplagt og gør den enorme bil kvik ved lyskrydset, hvor det er bizart at lægge tjept fra land ved grønt lys. Især når forruden er lagt ned.

Som den eneste personbil på markedet kan forruden tippes frem, så den hviler på fronthjelmen, ligesom det er muligt at afmontere alle fire døre. Over forsæderne er her to tagplader, der også kan afmonteres og stuves i bagagerummet, og skal der være fest, kan du gå i gang med at afmontere hele den bagerste tagsektion. Det vil tage det meste af en dag, men der følger et lille værktøjsæt og en manual med.
 
Bagruden og den højrehængslede bagklap åbnes hver for sig for nemmere adgang.
-S. Bachmann

Nøgen med synlige styrtbøjler

Til sidst er bilen helt nøgen med synlige styrtbøjler. Det vil være super på en strand på Rømø en sommerdag eller under mere solbeskinnede egne, men herhjemme synes en løsning med elbetjent kaleche i lærred, der kan rulles tilbage, som en mere brugbar løsning.

Transmissionen er et permanent firehjulstræk med tre spær, der kan låse akslerne for at opnå ekstreme egenskaber i terræn. Her er stive aksler både for og bag, hvilket er uhørt for en moderne bil, men Jeep er ligeglad: Det er en terrænbil, så den skal kunne køre i terræn uanset om du bor i Arizona eller Namibia.
 
De store 18" leverer fin komfort, så længe man ikke skal køre stærkt på motorvejen. Der fås ekstra grove dæk til ekstrem terrænkørsel.
-S. Bachmann

Den ottetrins automatiske gearkasse har lavgear, og tilkøber du anhængertræk, må Wrangler trække op til 2,5 ton.

Moderne udstyr omfatter navigation, fartpilot, DAB-radio, ambient belysning, varme i rat og sæder, full LED-lys, nøglefri adgang og et 552 watt Alpine-anlæg med otte højttalere og subwoofer. Her er også digitale instrumenter og en 8,4 skærm i midten, så bilen lever op til dagens standard. Adaptiv fartpilot er desværre ikke en mulighed.

Hvem skal købe Wrangler i Danmark? Det ved vi ikke, for det er en ekstrem bil. Herligt!
 
Jeep Wrangler Unlimited 2,0 Sahara aut.

Opbygning

Femdørs, femsædes offroader, stive aksler for og bag, lavgear, tre spær, ottetrins automatgear

Motor
R4, 1995 cm3, 16V, turbobenzin
274 hk ved 5250 o/min
400 Nm ved 3000 o/min

Præstationer 
0-100 km/t 7,6 sek.
Topfart 180 km/t
Forbrug 9,1 km/l (test: 11,7 km/l)  
Årlig afgift 5460 kr.

Dimensioner
L/B/H 488/189/190 cm
Vægt/påhæng 2197/2495 kg
Bagagerum 548 liter
Dæk 265/65R18

Pris
945.000 kr.

Andre læser dette lige nu

Læs seneste udgaver

�