Nu kører Skodas flagskib over 50 km på el
Skodas første plugin-hybrid har litiumbatteri og benzin- og elmotor. Superb iV leveres inklusive montering af ladestander fra Clever på købers adresse.
Foto: Mladá Boleslav
Bilen Af
Som opladningshybrid er Skoda Superb egnet til dem med et blandet kørselsbehov og adgang til egen hjemmelader. Her er kraftoverskud og masser af plads.

Langt om længe er flagskibet fra Skoda nu klar med kabel og mulighed for lydløs kørsel på el. Søsterbilen Volkswagen Passat kom som plugin-hybrid allerede tilbage i foråret 2016, så vi har måttet ventet længe på, at teknologien har nået næste led i fødekæden.

Plugin-varianten af Superb får efternavnet iV og kommer ligesom benzin- og dieselmodellerne som femdørs hatchback og stationcar.
 
Store personer vil føle sig godt hjemme i Superb, der opleves som rummelig på alle fem pladser. Især benpladsen bagi er formidabel.
-Mladá Boleslav

Bortset fra det lille iV-skilt er det ikke lige til at se, at det ikke er en almindelig Superb. En lidt anden kølergrill med ladeport er faktisk det eneste, der afslører, at dén her er med kabel.

Superb iV er baseret på samme teknik som Volkswagen Passat GTE, som betyder en lille 1,4-liters turbobenzinmotor med 156 hk koblet sammen med en elmotor med en ydelse på 116 hk. Benzin- og elmotor yder tilsammen 218 hk og 400 Nm, der får Superb fra nul til 100 km/t på 7,7 sekunder.

Kør til og fra arbejde som elbil

DSG-dobbeltkoblingsgearkassen med seks trin sørger for at sende den samlede effekt til forhjulene. Batteriet, der sender strøm til elmotoren, er på 13 kWh og giver mulighed for at køre op mod 55 km udelukkende på el.
 
Ladestikket er placeret bag en klap i frontgrillen.
-Mladá Boleslav

Det er nok til, at mange danskere kan køre til og fra arbejde uden at starte benzinmotoren – også selvom der er fri bane på motorvejen.

Superb iV har nemlig en topfart, uden at starte benzinmotoren, på minimum 130 km/t. Med den hastighed når vi dog langt fra de opgivne 55 elektriske km. Det er ligeledes på motorvejen, at Superb overordnet set excellerer – også med benzinmotoren aktiveret.

Fin komfort på motorvejen

Undervognen er behageligt afstemt til at sluge ujævnheder, og med det betydelige moment på 400 Nm er der altid kræfter i overskud. Lydniveauet er holdt på et minimum og især støjen fra benzinmotoren er godt dæmpet.

På landevejen holder de adaptive støddæmpere den tunge Superb i ro, men bremsepedalen kræver lidt tilvænning. Vandringen er nemlig noget længere, end vi er vant til, da nedbremsningen både sker ved hjælp af regenerering af strøm til batteriet og konventionelle skivebremser.

Hjemme i garagen bør du med en plugin-hybrid have en ladeboks hængende. Den kan lade batteriet fuldt op på 3,5 time, så batteriet altid er klart til den næste tur. Nøjes du med 230V-kabel, må du forvente en ladetid på omkring fem timer.
 
Batteriet og elmotoren giver mulighed for at køre op mod 55 km på el. Det er nok til, at mange danskere kan køre til og fra arbejde uden at starte benzinmotoren.
-Mladá Boleslav

Ekstremt rummelig kabine

På trods af batteriet er der ikke gået på kompromis med plads i kabinen, der stadig er den mest rummelige i klassen og tæt på Mercedes-Benz S-klasse-niveau.

Til gengæld er lidt af rummeligheden i bagagerummet skrumpet fra 625 til 485 liter for at gøre plads til batteriet.

Den danske pris eller firmabilskatten på Superb plug-in er endnu ikke kendt. Den danske Skoda-importør har endnu ikke overblik over, hvad det nye 40.000 kroners fradrag for grønne firmabiler konkret medfører for kunderne. Alt andet lige vil plug-in hybriden blive attraktiv i forhold til en traditionel fossildrevet Superb.

Superb plug-in lanceres herhjemme i foråret.

Skoda Superb iV Plug-in hybrid

Opbygning

Femdørs hatchback, benzin- og elmotor, opladeligt 13 kWh litiumbatteri, forhjulstræk, syvtrins DSG-dobbeltkoblingsgear.

Motor
R4, 1,4 liter turbobenzin + el
Systemydelse 218 hk/400 Nm.

Data

0-100 km/t 7,7 sek.
Topfart 224 km/t.
Elektrisk rækkevidde 55 km.
L/B/H 486/186/147 cm.
Vægt/påhæng 1730/1900 kg.
Bagagerum 485-1610 liter.

Pris
Ikke oplyst.

Børsen var inviteret af Skoda, der betalte transport og ophold.

Andre læser dette lige nu

Kom indenfor i Verdens Bedste Business Class

Annoncørbetalt
indhold af Qatar Airways

Læs seneste udgaver

�