Peugeot 504 Coupé V6: "Man føler næsten, man er med i en gammel fransk film"
Foto: Nicolas Zwickel
Bilen Af
Når man kører den stilfulde 504 Coupé V6 en sommerdag i det østlige Frankrig, føles det nærmest som at være med i en fransk film fra 1970'erne.

Da 504-modellen blev præsenteret i Paris i 1968, var det Peugeots flagskib – en elegant sedan med fire døre og en 1,8-liters firecylindret motor. Den blev kåret til Årets Bil i Europa 1969 på baggrund af det elegante design, kvalitet og raffinement.

På Peugeots museum i Sochaux i det østlige Frankrig, hvor også den moderne Peugeot-fabrik ligger, bliver mærkets samling af kørende klassikere vedligeholdt.

Tidligere på dagen har jeg været ude at køre 504 Sedan og 504 Cabriolet for at markere 50-året for modellen, men især en 504 Sedan fra 1974 føles som en gammel bil.

Mekanikken er simpel og meget anderledes end moderne biler, men det gør også, at man sidder med et kæmpe smil hele tiden, fordi man bare føler sig forbundet med bilen på en helt anden måde. Man kører bil.

Jeg har også nydt den varme sensommersol i en 504 Cabriolet, men nu skal jeg køre den nyeste bil i feltet: En 504 Coupé årgang 1983 med V6-motor.
 
Kurverne er tidløse, og man kan kun værdsætte Pininfarinas enkle design.
-Nicolas Zwickel

En skøn V6-oplevelse

Den giver en helt anden og mere nutidig oplevelse end de to veteraner. Motoren er en 2,7-liters V6, men den har nu fået elektronisk indsprøjtning, og det kan mærkes. Den snerrende V6-lyd er tydelig, og sammen med servostyring virker den mere letkørt end forventet.

Undervognen er stram i betragtning af, at det er en 80'er-bil, men den absorberer fint bump og ujævnheder sammen med det bløde sæde, jeg sidder i.

Det er en fornøjelse at køre gennem de næsten trafikløse franske Jura-bjerge og se landskabet suse forbi helt uden det filter, vi kender fra moderne biler. Det smukke Pininfarina-design passer naturligt i det smukke franske landskab.
 
504 Coupé blev vist på Genève-udstillingen i marts 1969 og blev lanceret samme år. Den var i produktion frem til 1983 og fås med fire eller seks cylindre.
-Nicolas Zwickel

Linjerne er dybe og klassiske med en lang front og kurvet udhæng bag kabinen.

Bilen er et studie i 80'er-farver med den udtalt brune kabine. Kabinen har fået et synligt løft fra de to ældre modeller, og der er begyndt at snige sig plastik ind hist og her, men også nogle flotte træpaneler i ædeltræ.

Foran mig har jeg et simpelt sportsrat, og bag det let aflæselige og tidstypiske instrumenter. Gearkassen har en mekanisk forbindelse til gearkassen og føles frisk, også selv om den skal hjælpes lidt til at finde næste gear. Man finder nemt hvert af de fem gear.
 
Stolene er bløde, og komforten overrasker på de franske veje. Alt i kabinen er udført i en eller form for brun nuance. Bemærk digitaluret i loftet.
-Nicolas Zwickel
 
Kabinen har alle mulige nuancer af brun. Alle instrumenter virker, og bilen kører bedre end ventet.
-Nicolas Zwickel

En underspillet klassiker

Peugeot 504 Coupé er den lidt underspillede klassiker for dem, som går efter noget interessant og anderledes frem for en mere gængs klassiker som en Ford Mustang eller en Volvo P1800.

Ved en tidligere lejlighed har jeg kørt en 504 Coupé årgang 1969 i København. Den fik mange tilkendegivende nik og kommentarer fra folk, som ikke helt vidste, hvad de stod over for, og var overraskede over, at det var en Peugeot og ikke en Maserati eller en måske ligefrem en af Ferraris mindre modeller.

Netop de tidlige modeller af 504 Coupé har noget elegant over sig. Går du efter en som testbilen med elektronisk indsprøjtning, kan den fås i fin stand fra 100.000 til et stykke over 150.000 kr. for rigtig pæne eksemplarer.

Dagen går på hæld, og vi ankommer igen til værkstedet for at aflevere bilen. Det har været en skøn dag, hvor både bil, veje og omgivelser smelter sammen, så man føler sig hensat til en gammel fransk film.

Dette er bilen, hvis du går efter en elegant klassiker, der hverken er prangende eller kostbar.
 
Designet er tidløst og får forbipasserende til at gætte på Maserati eller måske en mindre Ferrari? Især de tidligere 504 Coupé-årgange er elegante.
-Nicolas Zwickel

1983 Peugeot 504 Coupé V6

Opbygning

2+2 coupé, baghjulstræk, femtrins manuelt gear, designet af Pininfarina

Motor
V6, 2664 cm3, 12V
144 hk ved 5500 o/min

Præstationer
0-100 km/t 10,2 sek.
Topfart 189 km/t

Dimensioner
L/B/H/ 436/170/134 cm
Vægt 1295 kg
Antal bygget: 26.950 stk.

Pris i dag
Fra 100.000 kr.

Andre læser dette lige nu

Nye trends ændrer måden vi rejser på

Annoncørbetalt
indhold af Qatar Airways

Læs seneste udgaver

�