Audi S6 Avant: Diesellokomotivet er en af de bedste langtursbiler lige nu
Audi S6 Avant fremstår som en lang, bred og magtfuld stationcar. Den nye generation fås kun med dieselmotor.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
Den nye generation af den sportslige Audi S6 fås kun med dieselmotor, men det gør ikke noget: Med en ekstremt avanceret drivline er her masser af power og et aldeles anstændigt brændstofforbrug.

Fans af de sportslige S6-varianter fra Audi kan tage det roligt: Der skal godt nok diesel i den 73 liters brændstoftank i stedet for benzin, men målet har fortsat været at skabe en autobahn-raket med massive fartressourcer. Og det er lykkedes.

Det er især i mellemaccelerationer, den store Audi stationcar udmærker sig, for et moment (sejtræk) på 700 Nm nede fra 2500 o/min er voldsomt uden at blive decideret brutalt som i en RS6.

De sportslige ambitioner opfyldes langt hen ad vejen på trods af karossens størrelse og den høje vægt. På snævre biveje med mange sving går S6 lystigt til den, selv om den langt fra er en væver GTI, for det er på motorvejen, den har det bedst.

Antrittet fra stående start skulle ifølge Audi være øjeblikkeligt takket være en ny drivline. Her er en treliters V6-dieselmotor med turbolader og en elektrisk drevet kompressor, der via et 48-volts ledningsnet skal eliminere enhver turbotøven og sikre omgående reaktion, når man træder på speederen.
 
S6 Avant har en akselafstand på 293 cm. Metallakken Navarra Blue koster 18.245 kr.
-Søren Juul

Men den store Audi har en sær tøven, der især opleves som et problem, når man holder på en landevej og blinker til venstre.

På trods af, at bilen står i køreprogram Sport, og V6-motoren snerrer opfordrende, går der et øjeblik, fra der opstår et hul i trafikken, og man træder resolut på speederen, til drivlinen reagerer og sætter bilen i bevægelse.
 
Digitale instrumenter, to skærme og hifi-anlæg fra Bang & Olufsen er standard. Testbilen har herudover Valcona læder (20.632 kr.) og Tour-pakke med adaptiv fartpilot og avanceret rejseassistent (18.000 kr.).
-Søren Juul

Mystisk tøven fra start

Det er ikke til at vurdere, om det er automatgearkassen eller den høje vægt, der holder bilen tilbage, men det er et fænomen, der også opleves i andre Audi'er med samme gearkasse. Man vænner sig til det, og det udgør ikke et sikkerhedsmæssigt problem, men det betyder, at bilen føles unødigt tung.

Den køreklare vægt på 2,1 ton er ellers ikke et problem, for på trods af ret offensiv kørsel og mange kilometer på motorvej med god fart gik testbilen næsten 13 kilometer på literen i snit i testugen, hvilket er under det angivne forbrug i WLTP-normen.

Potentielle købere bør vide, at en almindelig A6 Avant 3,0 TDI med 286 hk, Tour-pakke og S-Line eksteriør-pakke langt hen ad vejen kan det samme som S6 Avant, men til en væsentligt lavere pris. Den vil koste cirka 800.000 kr.

Uanset hvad du tager, får du en af de bedste langtursbiler lige nu.
 
Med sportslige støddæmpere og 21" fælge (43.407 kr.) angriber S6 hellere end gerne skarpe sving i højt tempo. V6-lyden er dyb og rumlende.
-Søren Juul

Audi S6 Avant 3,0 TDI quattro aut.

Opbygning

Stationcar, firehjulstræk, ottetrins automatgear.

Motor
V6, 2967 cm3, 24V, diesel med turbo og kompressor
349 hk ved 3850 Nm
700 Nm ved 2500 o/min

Præstationer
0-100 km/t 5,1 sek.
Topfart 250 km/t
Forbrug WLTP 12,5 km/l  (test: 12,9 km/l)

Dimensioner
L/B/H 495/189/148 cm
Vægt/påhæng 2095/2100 kg
Bagagerum 550-1665 liter
Dæk 255/40R20

Pris
1.146.860 kr.

Andre læser dette lige nu

Nye trends ændrer måden vi rejser på

Annoncørbetalt
indhold af Qatar Airways

Læs seneste udgaver

�