Hopla! Her kommer årets skøre indslag fra Ford
Ranger Raptor i fuldt firspring over en bro i redaktørens baghave. Med bredere skærme, offroadundervogn og ballondæk er den respektindgydende, men det fås vildere: I USA har modellen en storebror i form af Ford F150 Raptor med 3,5-liters V6-biturbobenzin.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
Pickuppen Ford Ranger Raptor er udviklet til højfartskørsel i ekstremt terræn. På asfalt er den overraskende behagelig, så skal du have STOR bil til en halv million kroner, er den et frisk bud.

Der var et interessant tovtrækkeri i 2019 i klassen for arbejdsbiler med lad og solidt fodfæste.

Hidtil har vi haft en sikker vinder i form af den rutinerede VW Amarok, der boltrer sig lige så glad på pløjemarker som den stormer fremad på motorvejen med personbilsagtig komfort og kraftoverskud fra en brusende V6-motor.

Efterladt i sølet har stået arbejds-biler som Ford Ranger uden den store personlighed. Men nu tager modellen revanche med 70 km/t over et flyvehop, der ligner et fartbump fra helvede, men er en bro over en å i redaktørens baghave i Vestsjælland.

Støddæmperne er fra specialisten Fox, fjederbenene har fået længere vandring, chassisrammen er forstærket og den primitive, stive aksel er byttet ud med uafhængig affjedring. Kontrolleret og udramatisk griber undervognen de 2,6 tons truck som en bold i en baseballhandske.

Mekanikken føles utrættelig, og er installeret Fords afdeling for sjove biler, Ford Performance.

Overraskende behagelig

På asfalten er Ranger Raptor et overraskende charmerende bekendtskab. Til en start er kabinen er peppet op med GTI-inspirerede detaljer, når man først har besteget trinbrættet som i en diligence.

Her er eljusterbare sportsssæder, et instrumentbræt med blå syninger og et rat, der minder lidt om dét i en Focus ST inklusive klinger af aluminium bag rattet til at betjene den titrins automatgearkasse fra Ford Mustang

Med robuste skærmforøgere og grove ballondæk ligner den noget, der kan deltage i Paris-Dakar direkte fra forhandlerens udstillingslokale. Den vil nok kunne gennemføre, for er her også lavgear, hvis der virkelig skal tages fat.
 
Dækkenet til det lukkede lad er fra danske Mountain Top. Ranger Raptor måler solide 5,3 meter i længden.
-Søren Juul

Dieselmotoren har et solidt drejningsmoment på 500 Nm, der viser sit værd, når der skal knokles på landet, men vi savner nogle flere heste, når Ranger slippes løs på asfalt.

Her kører Raptor nemlig overraskende præcist og med en personvognsagtig følelse i styretøjet trods sit grove fodtøj. Udover flere kræfter, savner vi også raffinementet og den blødere gangkultur fra det store V6-hjerte fra ærkerivalen VW Amarok.

Motoren i Forden er nemlig en grovkornet karl, der ikke helt indfrier de checks, som bilens fandenivoldske attitude udskriver.

Giver lyst til at købe hat og ranch

Udseendet giver én lyst til at købe en ranch og en cowboyhat, træde på sømmet og køre udover en mark, mens storbyen forsvinder i horisonten.

Det store skrummel er nemlig svær at finde plads til på en moderne parkeringsplads dimensioneret til nutidens små sparegrise.

Ford har med den nye Mustang Mach-E stillet ind på en mere elektrisk fremtid, men vi elsker, at de stadig husker at bygge herrevogne som denne Raptor, der ikke er bange for at råbe højt og kommer fremad overalt.

Ford Ranger 2,0 Ecoblue Raptor Double Cab 4x4 aut. Van

Opbygning

Tosædes, firedørs ladbil, firehjulstræk, spær, lavgear, titrins automatgear

Motor
R4, 1996 cm3, 16V, biturbodiesel  
213 hk ved 3750 o/m
500 Nm ved 1750 o/m

Præstationer
0-100 km/t 10,0 sek.
Topfart 180 km/t
Forbrug 9,3 km/l
Årlig afgift 10.600 kr.

Dimensioner
L/B/H 536/203/187 cm
Vægt/påhæng 2595/2500 kg

Pris
499.470 kr. inkl. moms (moms: 79.150 kr.)

Andre læser dette lige nu

Nye trends ændrer måden vi rejser på

Annoncørbetalt
indhold af Qatar Airways

Læs seneste udgaver

�