Digital Land Rover er en skøn vinterpendlerbil
Land Rover Discovery Sport er faceliftet med mild-hybrid-system og en mere digital kabine. Bortset fra at være lidt tørstig er den en skøn vinterpendlerbil.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
Discovery Sport har fået ny og mere lækker kabine og et mild-hybrid-system for at sænke forbruget. Det sidste lykkes ikke så godt, men bilen er en behagelig rejsemakker på de lange ture.

Skal du have ny firmabil med en beskatningsværdi omkring 550.000 kr., er den opdaterede Discovery Sport værd at overveje. Den udmærker sig ved at være høj, ved at kunne komme frem overalt og ved at være en ægte Land Rover.

Teknologisk set er den ikke lige så forfinet som en Audi Q5, og den har ikke nær så harmonisk en adaptiv fartpilot som en BMW X3, men prisen er lavere, og komforten er i top.

Vi har fat i en firecylindret 180-hestes diesel med et nyt 48-volts mild-hybrid-system. Det standser dieselmotoren under nedbremsninger og ved hastigheder under 17 km/t, hvilket bidrager til en rolig og komfortabel adfærd i byen.

Grov motorlyd er nedtonet

Systemet opsamler energi fra opbremsninger og skal medvirke til et lavere forbrug, men det mærkede vi ikke noget til i testugen med omkring 1000 km primært motorvej i Danmark. Her kørte bilen 11,2 km/l i snit.

Jaguar/Land Rovers tolitersdiesel er støjdæmpet, så den grove og lidt gammeldags diesellyd er nedtonet.

Der er udmærket skub i bilen i 180-hestesvarianten, og samspillet med den nitrins automatgearkasse er fint. Firehjulstrækket mærker man ikke noget til, men det er der, og vi ved fra tidligere test, at en Land Rover af den her type er nærmest uovervindelig i terræn.

For at hjælpe føreren uden om træstubbe og store sten er her et nyudviklet system, der gør fronten af bilen gennemsigtig. Tre kameraer i fronten og på siderne af bilen danner et billede på skærmen i midten, så man ved, præcis hvor tæt man er på lygtepælen eller klippevæggen. Det fungerer godt, og kræver ingen tilvænning.

Nervøs adaptiv fartpilot

En bil af denne type bør have adaptiv fartpilot som standard, men den fås i en pakke til 24.500 kr. inklusive blindvinkelalarm og nødbremse fra høje hastigheder.

Fartpiloten er for nervøs sammenlignet med nyere tyske og japanske systemer, og en passager bad mig simpelthen om at slå den fra i tung trafik ud af København, fordi den kører for hårdt frem, når der er fri bane, og bremser for hårdt op, når der er trafik, i stedet for bare at slippe speederen og lade bilen trille hen til køen.

Det kan gøres bedre, hvilket blandt andet BMW og Subaru beviser, men man lærer at kompensere for manglerne ved at slå piloten fra, når man kan se, at der sker noget længere fremme.

Til gengæld er stolene og retningsstabiliteten over middel, ligesom affjedringskomforten er fornem i betragtning af biltypen. Som firma- og familiebil er Discovery Sport ikke uden evner, og har du mange børn, fås en tredje sæderække til passagerer under 150 cm.

Bilens største udfordring er ikke de tyske konkurrenter, men den lidt mindre Range Rover Evoque, der koster ca. det samme, men har højere wow-effekt. I 2020 følger Discovery Sport som plug-in-hybrid.

Land Rover Discovery Sport S 180 AWD aut.

Opbygning

Fem- eller syvsædes SUV, mild-hybrid, firehjulstræk, nitrins automatgear

Motor
R4, 1999 cm³, 16V, turbodiesel
180 hk ved 4000 o/min
430 Nm ved 1750 o/min

Præstationer
0-100 km/t 9,7 sek.
Topfart 202 km/t
Forbrug WLTP 14,3 km/l (test: 11,2 km/l)

Dimensioner
L/B/H 460/190/172 cm
Vægt/påhæng 1948/2500 kg
Bagagerum 480-1574 liter
Dæk 225/65R17

Pris
616.880 kr.
(testbil 744.180 kr.)

Beskatningsværdi
Fra 550.000 kr.

Andre læser dette lige nu

Nye trends ændrer måden vi rejser på

Annoncørbetalt
indhold af Qatar Airways

Læs seneste udgaver

�