Høj Maserati med Ferrari-motor udstøder det mest fantastiske V8-brøl
Maserati Levante fra 2017 har hidtil kunnet fås med sekscylindrede benzin- og dieselmotorer. Nu er der ankommet en V8-benziner, der lyder pragtfuldt.
Foto: Andy Hill
Bilen Af
Den store Maserati Levante er overraskende kompetent, og med V8-motor fra Ferrari er den nu også lynende hurtig. Og sikke et brøl!

Vi vinker af vejskiltet mod Maranello og sender en venlig tanke til ingeniørerne hos Ferrari, da vi med et skrig lukker op for de otte cylindre lige udenfor Ferrari-territorie.

Køreprogrammet er sat i Corsa-mode, hvor der er fri udblæsning igennem de fire afgangsrør. En smuk, smuk symfoni strømmer ud i det fri, mens den store Maserati sprinter mod de snoede, Italienske bjergveje.

Den venlige tanke til Maranello skyldes, at det er Ferrari, der har udviklet motoren, som Levante fortjener. Den debuterede på det amerikanske marked, men nu kan vi også udnytte det fulde potentiale i Levante.

V8-motoren fra Maseratis eksisterende program er kraftigt ombygget til den store SUV. Den kan bestilles i to varianter med 530 hk i Levante GTS eller 590 hk i Levante Trofeo; den ondeste Levante, du kan købe for penge og en af de hurtigste SUV'er på markedet.

Vi skal i Lamborghini Urus og deslige for at finde flere kræfter, men Maserati har én ting, som Lamborghini og tyskerne bare ikke har: Passion og følelser.
 
Luftundervognen er ekstremt godt kalibreret til at tackle den høje kampvægt i Corsa-programmet. Det mest overraskende er den fine komfort i køreprogram Comfort.
-Andy Hill

Bjørnestærk benzinmotor

Levante Trofeo er med V8-motoren nyt flagskib og den kraftigste Maserati på modelprogrammet nogensinde – kun overgået af den legendariske Maserati MC12 med 630 hk, naturligvis. Med sine knap fire liter yder V8-motoren 590 hk.

Musklerne viser sig med et bekræftende overskud, så snart vi beder om dem. Det maksimale moment er til rådighed allerede fra 2500 omdrejninger men selv herunder er der også pænt bundtræk, som vi forventer af en turbomotor i dag. Motoren har to turboladere med hver sin ladeluftkøler.

Herefter opbygger de otte cylindre bare flere og flere kræfter. Selv med kampvægten på et godt stykke over to tons når Trofeo 100 km/t på under fire sekunder og stopper først ved 304 km/t. Mon ikke der er et par ingeniører, der fryder sig over at have nået over de magiske 300 km/t?
 
Maserati Levante fortjener et kig, hvis du er på udkig efter en stor, hurtig og luksuriøs SUV. Den fireliters V8'er er forrygende.
-Andy Hill

Overraskende komfortabel

Motorvejsstrækningen mod de betagende, italienske bjergveje med morgenduggen hængende over markerne og solopgangen i baggrunden sker med køresystemerne sat til komfort.

Levante sluger overbevisende kilometerne med luftundervognen i sin mest skånende indstilling, men som vi nærmer os bjergene og vejene bliver mindre, sætter vi Levante i Corsa.
 
Levante er på størrelse med Porsche Cayenne, og fås kun med fem sæder.
-Andy Hill

Det stiver luftundervognen af og sænker frihøjden fra 210 mm til 175 mm, ESC-systemet løsner sit greb, speederresponsen går i fuld angrebsmodus og gearkassen skifter karakter til racerbil – og så åbnes spjældene i udstødningen.

Lyden fra V6-motoren i Levante er fin, men wow! Med otte cylindre minder bilen om en ægte italiensk sportsvogn. Lyden får dig til glemme, at du sidder i en SUV.

Ferrari-motoren skriger

Alt andet kan være lige meget, når Ferrari-motoren skriger. Ikke på den der overbasunerende, rabalder-måde som Range Rover SVR, men lige nøjagtigt på den rette side af larmende.

Svingene igennem bjergene bliver skarpere og vi sætter kontinuerligt mere pris på firehjulstrækket. Kræfterne sendes hovedsageligt til baghjulene og først til forhjulene, når der er brug for det. Det gavner ud ad de skarpe hårnåle, hvor forhjulene sender os i den rigtige retning.

Selvom vi ikke er i nærheden af styreegenskaber og kontrol som i Porsche Cayenne Turbo, er Levante overraskende underholdende at tøjle, når vi presser den. Selv i hårdeste indstilling føler undervognen sig frem i stedet for at slå sig frem.
 
Skiftekulisse og finish omkring gearvælgeren lever ikke op til det høje luksusniveau i resten af bilen. Det er typisk Maserati, og det tilgiver vi gerne.
-Andy Hill

Levante kommer først til kort, når vi for alvor presser den ud af komfortzonen. Her bliver følelsen en smule urolig og de to tons læner sig lige rigeligt ud af svinget på det yderste hjulsæt.

Det hårdføre og lette kulfiber-materiale er nænsomt spredt ude og inde. Både foran på kofangeren ved luftindtagene, bagpå med den store diffuser men også i kabinen hvor det eksklusive materiale fint komplimenterer det bløde læder.
 
På nakkestøtten på de skålformede sportssæder er Trofeo syet ind med kontrastfarve og læderet breder sig fra sæderne over dørsider til instrumentbordet.
-Andy Hill

Charme og personlighed

Men midt i det hele sidder der pludselig en gammel gearvælger fra en Mercedes, der bare virker billig. Det er typisk Maserati, hvor der egentlig er god finish og lækre materialer, men den overordnede følelse af kvalitet ikke når tyskerne.

Især på teknologifronten halter Levante efter med et infotainmentsystem, der virker til at være en generation for gammel. Til gengæld er der ingen af tyskerne, der er tæt på at levere lige så meget charme.

Priserne starter ved 2.589.000 kr. for Levante GTS og 2.979.000 kr. for Levante Trofeo. Ved introduktionen var det også muligt at bestille en komplet udstyret Launch Edition til 3.369.000 kr.

Maserati Levante Trofeo aut.

Opbygning

Femsædes SUV, luftundervogn, firehjulstræk, ottetrins automatgear

Motor
V8, 3.799 cm3, 32V, biturbo
590 hk ved 6250 o/min
730 Nm ved 2500 o/min

Præstationer
0-100 km/t 3,9 sek.
Topfart 304 km/t
Forbrug WLTP 6,0 km/l
Årlig afgift 15.940 kr.

Dimensioner
L/B/H) 500/197/168 cm
Køreklar vægt 2170 kg
Bagagerum 580 liter
Dæk 265/40 ZR21

Pris
2.979.000 kr.

Børsen var inviteret til Modena af Maserati, der betalte transport og ophold.

Andre læser dette lige nu

Nye trends ændrer måden vi rejser på

Annoncørbetalt
indhold af Qatar Airways

Læs seneste udgaver

�